Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Bekijk de impact voor gemeente Amsterdam
Fountain Fuel bouwt emissieloze energiestations in Nederland, waar waterstof tanken en elektrisch opladen worden gecombineerd. TwynstraGudde hielp het relatief jonge bedrijf met de aanbestedingen voor juridische ondersteuning en ontwerp- en ingenieursdiensten. Zo heeft het bedrijf voldaan aan de subsidievoorwaarden van de Europese Investeringsbank.
Bekijk de impact voor Fountain Fuel
Ben je een jonge leidinggevende of manager die zich op het grensvlak van operationeel en strategisch leiderschap bevindt? Heb je bewust de volgende...
Met deze training leg je een stevig fundament voor het mooie vak van programmamanagement, zodat je beter in staat bent je eigen opgave tot een succes...
Bij TwynstraGudde werken mensen met zeer uiteenlopende expertises. Onze adviseurs, managers en opleiders vullen elkaar aan en dagen elkaar uit. Want samen komen we verder. Een oplossing is pas goed als die uitvoerbaar is. En als onze samenleving er blijvend wat aan heeft. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....
Solliciteer nuZet jij je tanden graag in complexe vastgoedvraagstukken, op het snijvlak van zorgvernieuwing en zorghuisvesting? Wil jij jezelf als strategisch adviseur of projectmanager doorontwikkelen op het gebied van organisatieverandering en huisvesting in de zorg? Dan is TwynstraGudde voor jou dé plek!...
Solliciteer nuAls aanjager van verandering staan we boven de belangen en tussen de partijen. We leven ons in, verkennen, analyseren, verhelderen, verbinden en ontwikkelen. We breken open wat in beton gegoten lijkt te zijn. Versnellen wat vast dreigt te lopen en brengen projecten tot een goed einde. Zo maken we blijvend impact op morgen.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Impact via tijdelijke kwartiermaker
Het moet allemaal frisser, bruisender en groener. De binnenstad van Terneuzen moet zichzelf de komende jaren opnieuw uitvinden. Het Totaalplan Binnenstad Terneuzen is de allesomvattende toekomstvisie, waarin staat beschreven hoe de vernieuwing en ontwikkeling van de binnenstad vorm kan krijgen. TwynstraGudde is gevraagd om uitvoering te geven aan het Totaalplan door de rol van kwartiermaker te vervullen.
Impact via allesomvattende toekomstvisie
Bij TwynstraGudde vinden we het belangrijk dat je jezelf continu kan blijven ontwikkelen. We bieden je hiervoor diverse mogelijkheden. Ook in onze arbeidsvoorwaarden heb je diverse keuzemogelijkheden.
Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....
Solliciteer nuZet jij je tanden graag in complexe vastgoedvraagstukken, op het snijvlak van zorgvernieuwing en zorghuisvesting? Wil jij jezelf als strategisch adviseur of projectmanager doorontwikkelen op het gebied van organisatieverandering en huisvesting in de zorg? Dan is TwynstraGudde voor jou dé plek!...
Solliciteer nuOnze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.
De energietransitie is in de fase van uitvoering. Voor gemeenten breekt daarmee een nieuwe tijd aan. Met de regionale energiestrategie (RES), de transitievisie warmte (TVW) en het regionale mobiliteitsprogramma (RMP) zijn de piketpaaltjes geslagen. Nu worden mensen geworven en concrete maatregelen gekozen. De schop gaat de grond in en er moet voortgang worden geboekt. De vraag waar gemeenten nu voor staan, is: hoe breng je de energietransitie van plan naar uitvoering?
Lees verder
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Lees verder
Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.
Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Wij voelen ons betrokken bij de wereld om ons heen en werken aan urgente vraagstukken. Alles om Nederland verder te helpen en transities werkend te maken.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Lees meer over deze opdracht
Het stationskwartier moet dé bruisende ontmoetingsplek worden van Helmond en de rest van de regio. Een vitaal gebied waar het goed wonen, werken en vertoeven is. Het station zelf is al in een nieuw jasje gestoken. De ontwikkeling van het gebied eromheen is de volgende stap. Een gebiedsvisie moest nog worden opgesteld. Parallel aan het opstellen van deze visie is TwynstraGudde gevraagd om de ontwikkelstrategie te maken én de financiële haalbaarheid te bepalen.
Bekijk meer
Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....
Solliciteer nuWil je werken binnen een dynamisch team waarbij je zowel contact hebt met de publieke als de private sector? Wil je meebouwen aan de verdere uitbreiding van een snelgroeiend team met oog voor een goede werk-privé balans? En heb je affiniteit met bouwrecht, aanbestedingsrecht, ondernemingsrecht of...
Solliciteer nu
In 2023 heeft Nederland circa 70.000 plekken nodig voor asielopvang. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) heeft naar verwachting over een paar jaar nog veel meer bedden nodig. Ook wanneer een nieuw kabinet tot een onverwachte kentering komt, zal asielmigratie een blijvende werkelijkheid zijn en goede opvang een permanente opgave. Nu de Spreidingswet een feit is brengt dat nieuwe taken en rollen met zich mee voor elke gemeenten en provincie. Wat moet je doen om de wettelijke opgave gezamenlijk te realiseren? Hoe organiseren we dit? Op die prangende vraag geef ik in dit blog antwoord. Ik bespreek het geheim van goede organisatie van samenwerking aan provinciale regietafels Migratie en Integratie. Als alle stakeholders vanuit een doelgerichte focus samenwerken, zijn er volop kansen. Ik laat zien hoe uitvoeringsstrategie een belangrijk middel is om gezamenlijk uitwerking te geven aan de opgave.
Toegevoegd door Ruben Cales op 17 januari 2024
Het asielvraagstuk is een oefening in gezamenlijkheid. De instroom bepaalt het kader; de oplossing moet komen van inspanningen van het Rijk, gemeenten en COA. Maar ook provincies, zorgverleners, onderwijs, vastgoedontwikkelaars, woningcorporaties, Vluchtelingenwerk, buurtgenoten, vrijwilligers en vele anderen dragen bij. Je hebt elkaar nodig omdat alle partijen een stukje van de puzzel hebben. Er wordt dan ook terecht gesproken van een asielketen: alle schakels grijpen in elkaar. Samen geef je het asiellandschap vorm. Het is een continue wisselwerking van de korte en lange termijn, waarbij iedere partij zijn bijdrage moet leveren. Zonder elkaar ben je nergens.
Maar hoe doe je dat: goed samenwerken met zoveel partijen die er vaak allemaal wat anders in staan? Het DOR-model van onze voormalige TwynstraGudde-collega Rudy Kor biedt daarvoor een handvat. Dat doet het, ook in het asielvraagstuk, verrassend goed. DOR staat voor Doelen stellen, Organiseren, Realiseren. Dit zijn drie processen die je op elk niveau tegenkomt en bovendien continu en cyclisch zijn. Welnu, de doelen bewegen voortdurend (en worden vaak naar boven bijgesteld) maar zijn toch vrij duidelijk: opvang regelen voor de vele duizenden die in ons land asiel aanvragen: iedere provincie en gemeente een eerlijk deel.
Het onderdeel ‘realiseren’ betekent onder de streep niet veel meer dan een gewone, zij het in deze tijden, versnelde ontwikkelopgave. Dat is lastig maar inmiddels hebben we in Nederland daar best wat ervaring in. Het onderdeel ‘organiseren’ is de crux waar het om draait en is in het DOR-model ontleed in zes elementen, allemaal even belangrijk. Door deze elementen evenwichtig en in onderlinge samenhang in te richten worden de prestaties verbeterd. Aangezien het een gezamenlijke asielopgave is, moet de organisatie ook vanuit het perspectief van gezamenlijkheid worden bekeken. Ik loop ze na aan de hand van mijn ervaringen in mijn werk als coördinator van het PRT-Kansenmakersteam van de provincie Utrecht.
Om een duurzaam asiellandschap te realiseren zijn twaalf Provinciale Regietafels Migratie en Integratie (PRT’s) ingesteld. De verantwoordelijke bestuurders van de gemeenten zitten hier met de provincie en het COA aan tafel. De Commissaris van de Koning is voorzitter. Dat klinkt efficiënt en in een kleine provincie is het ook best te overzien. Maar hoe doe je dat in een grotere provincie? In Utrecht (26 gemeenten) hebben we ervoor gekozen de PRT alleen bij elkaar te roepen als er grote besluiten zijn te nemen. Tijdens een (voltallige) PRT-vergadering houden we het overzicht over de totaalopgave en de langere termijn. Voor urgente en actuele zaken is altijd een PRT-Kort in te plannen. Voor actieve sturing is een kopgroep samengesteld met bestuurders van acht gemeenten. De kopgroep bespreekt, agendeert, bedenkt en stimuleert het peloton (om bij deze metafoor te blijven). Mijn ervaring is, dat dit een werkbare structuur is. Enerzijds is de gezamenlijkheid geborgd. Anderzijds blijft snel handelen mogelijk. Een voordeel in Utrecht is dat de grenzen van de Veiligheidsregio overeenkomen met die van de provincie. Maar met continu wisselende doelen blijft ook de zoektocht naar de beste structuur voortdurend aan de orde. Zorg dus voor wendbaarheid en werkbaarheid.
De doelen (voldoende opvangplekken) zijn kwantitatief gesteld. Maar we hebben het over mensen. En het gaat niet alleen over de komst van asielzoekers. Het gaat evengoed over omwonenden, onderwijsgevenden, zorgverleners, vrijwilligers en nog vele anderen. Dan gaat het vanzelf ook over kwaliteit. Daarom moeten we de focus op voldoende bedden verbreden naar goede maatschappelijke inbedding. Dit is een van de kwalitatieve pijlers van de ‘Utrechtse aanpak’. Andere pijlers zijn bijvoorbeeld het zorgen voor stabiliteit voor kinderen, dat onderwijs en zorg zijn geregeld, gemengde woonvormen en regionale doorstroming en samenwerking. De basisgedachte is opvang normaliseren en deel van de samenleving maken. Daarmee maak je een kwalitatieve stap, win je aan effectiviteit en bouw je aan een groter draagvlak en meer betrokkenheid van de lokale bevolking. Wat daarbij helpt, is een goede uitvoeringsstrategie waaruit helder wordt wat je wilt organiseren en hoe. De meerwaarde geldt niet alleen voor de bewoners van een opvangvoorziening maar ook voor de omwonenden. Kijk dus verder dan de locatie alleen, betrek ook het gebied. Kortom: niet slechts bedden, vooral inbedding.
Het derde element in het DOR-model is goed management. In de provincie Utrecht ben ik coördinator van het zogenoemde PRT-Kansenmakersteam. Dat team overziet het veld en helpt om problemen in gemeenten op te lossen. We zorgen voor kennisuitwisseling, brengen gemeenten op ideeën en bieden ook praktisch de helpende hand bij locatieontwikkelingen. De stijl die we daarbij aan de dag leggen is realistisch en oplossingsgericht. Is er een vraag, een probleem of een punt van zorg? Wij proberen een oplossing te vinden. Het is belangrijk om, zonder naïef te zijn, praktisch aan de slag gaan en oplossingen te realiseren. In plaats van je te fixeren op de moeilijkheden. Daarmee zijn er ook voor gemeenten die eigenlijk niet zouden willen geen redenen meer om niet mee te gaan in een verkenning. Pas als je iets in gang zet, ontstaat er beweging. Dan gaat er op vele (leegstaande) velden een steeds groter wordende bal rollen.
Je moet weten hoe de zaken in de provincie ervoor staan. Welk vastgoed hebben we en hoe is de bezetting? Waar zijn internationale scholen en hoeveel leerlingen kunnen zij nog aan? Wie zijn de accounthouders in de gemeenten? Waar zijn de leads? In de provincie Utrecht hebben we een dashboard waar al dat soort gegevens snel te vinden zijn. Het dasboard maakt voor iedereen duidelijk wie wat doet (en impliciet ook wie wat niet doet). Je weet direct bij wie je moet zijn om iets voor elkaar te krijgen. We hebben in Utrecht ook een nieuwsbrief. Dat klinkt niet erg sexy, toch schaar ik dat ook onder de noemer ‘goed werkende systemen’. Alle initiatieven komen erin voorbij en iedere maand schrijft een andere burgemeester het voorwoord. Allemaal om de gezamenlijkheid te bevorderen. Het zijn voorbeelden van systemen waarmee we in Utrecht helpen om dagelijks de voortgang erin te houden.
Uiteraard heb je voldoende en vaardige mensen nodig om het werk te doen. Je hebt mensen nodig die voor het collectief van aangesloten gemeenten met de gezamenlijke opgave aan de slag gaan. In Utrecht heeft iedereen in het PRT-Kansenmakersteam de vaardigheid om doelgericht samen te werken. Vaak staan wij met onze benen in twee organisaties. Dat vraagt om een netwerk binnen de eigen organisatie maar ook daarbuiten. Deze rol moet, zowel intern als extern, duidelijk zijn. Het team wordt nog effectiever als er ook een voormalig bestuurder bij aansluit die, met zijn/haar ervaring en netwerk, het team ondersteunt en als boegbeeld optreedt. Doordat wij niet in de lijn van één organisatie vallen, kunnen wij op het grensvlak tussen organisaties voor beweging zorgen. Je prettig voelen bij deze dynamiek kenmerkt een Kansenmaker.
Last but not least is de Yes we can-cultuur een belangrijk element. De overtuiging binnen het team is dat we in gezamenlijkheid de grote opgaven aan kunnen. Deze cultuur proberen we ook binnen de PRT tot norm te maken. We zouden onze functietitel geen eer aandoen als we alleen maar problemen zouden zien. Als Kansenmaker proberen we juist met durf resultaten te boeken. Het is belangrijk om creativiteit en pragmatisme positief te waarderen. De asielopvang is immers al lastig genoeg. Wil je oplossingen vinden, dan moet er manoeuvreerruimte zijn. De ruimte moet je alle partners in de keten gunnen. Vanuit die waarden moet je willen handelen.
De behaalde resultaten in Utrecht laten ook zien dat ook zonder de Spreidingswet je gezamenlijk een heel eind komt. Die gezamenlijkheid valt op vele plekken te borgen, dat laat de analyse aan de hand van het DOR-model zien. De Spreidingswet is een wettelijke borging van de gezamenlijkheid. Dat maakt het realiseren van opvanglocaties voor asielzoekers een stukje eenvoudiger. In de provincie Utrecht zijn we in ieder geval een eind op weg.
Dit is mijn eerste blog in de reeks over de succesfactoren voor asielopvang. Lees ook mijn tweede blog Hoe geven provincies uitvoering aan de Spreidingswet? en laatste blog Haags wensdenken bemoeilijkt opgave voor provincies en gemeenten.
Wil je meer weten over het organiseren en de aanpak van de asielketen? Als TwynstraGudde werken wij hier dagelijks aan. Laat hieronder je gegevens achter en blijf zo op de hoogte van onze laatste publicaties over de asielopvang.