Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Bekijk de impact voor gemeente Amsterdam
Fountain Fuel bouwt emissieloze energiestations in Nederland, waar waterstof tanken en elektrisch opladen worden gecombineerd. TwynstraGudde hielp het relatief jonge bedrijf met de aanbestedingen voor juridische ondersteuning en ontwerp- en ingenieursdiensten. Zo heeft het bedrijf voldaan aan de subsidievoorwaarden van de Europese Investeringsbank.
Bekijk de impact voor Fountain Fuel
Ben je een jonge leidinggevende of manager die zich op het grensvlak van operationeel en strategisch leiderschap bevindt? Heb je bewust de volgende...
Met deze training leg je een stevig fundament voor het mooie vak van programmamanagement, zodat je beter in staat bent je eigen opgave tot een succes...
Bij TwynstraGudde werken mensen met zeer uiteenlopende expertises. Onze adviseurs, managers en opleiders vullen elkaar aan en dagen elkaar uit. Want samen komen we verder. Een oplossing is pas goed als die uitvoerbaar is. En als onze samenleving er blijvend wat aan heeft. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....
Solliciteer nuZet jij je tanden graag in complexe vastgoedvraagstukken, op het snijvlak van zorgvernieuwing en zorghuisvesting? Wil jij jezelf als strategisch adviseur of projectmanager doorontwikkelen op het gebied van organisatieverandering en huisvesting in de zorg? Dan is TwynstraGudde voor jou dé plek!...
Solliciteer nuAls aanjager van verandering staan we boven de belangen en tussen de partijen. We leven ons in, verkennen, analyseren, verhelderen, verbinden en ontwikkelen. We breken open wat in beton gegoten lijkt te zijn. Versnellen wat vast dreigt te lopen en brengen projecten tot een goed einde. Zo maken we blijvend impact op morgen.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Impact via tijdelijke kwartiermaker
Het moet allemaal frisser, bruisender en groener. De binnenstad van Terneuzen moet zichzelf de komende jaren opnieuw uitvinden. Het Totaalplan Binnenstad Terneuzen is de allesomvattende toekomstvisie, waarin staat beschreven hoe de vernieuwing en ontwikkeling van de binnenstad vorm kan krijgen. TwynstraGudde is gevraagd om uitvoering te geven aan het Totaalplan door de rol van kwartiermaker te vervullen.
Impact via allesomvattende toekomstvisie
Bij TwynstraGudde vinden we het belangrijk dat je jezelf continu kan blijven ontwikkelen. We bieden je hiervoor diverse mogelijkheden. Ook in onze arbeidsvoorwaarden heb je diverse keuzemogelijkheden.
Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....
Solliciteer nuZet jij je tanden graag in complexe vastgoedvraagstukken, op het snijvlak van zorgvernieuwing en zorghuisvesting? Wil jij jezelf als strategisch adviseur of projectmanager doorontwikkelen op het gebied van organisatieverandering en huisvesting in de zorg? Dan is TwynstraGudde voor jou dé plek!...
Solliciteer nuOnze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.
De energietransitie is in de fase van uitvoering. Voor gemeenten breekt daarmee een nieuwe tijd aan. Met de regionale energiestrategie (RES), de transitievisie warmte (TVW) en het regionale mobiliteitsprogramma (RMP) zijn de piketpaaltjes geslagen. Nu worden mensen geworven en concrete maatregelen gekozen. De schop gaat de grond in en er moet voortgang worden geboekt. De vraag waar gemeenten nu voor staan, is: hoe breng je de energietransitie van plan naar uitvoering?
Lees verder
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Lees verder
Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.
Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Wij voelen ons betrokken bij de wereld om ons heen en werken aan urgente vraagstukken. Alles om Nederland verder te helpen en transities werkend te maken.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Lees meer over deze opdracht
Het stationskwartier moet dé bruisende ontmoetingsplek worden van Helmond en de rest van de regio. Een vitaal gebied waar het goed wonen, werken en vertoeven is. Het station zelf is al in een nieuw jasje gestoken. De ontwikkeling van het gebied eromheen is de volgende stap. Een gebiedsvisie moest nog worden opgesteld. Parallel aan het opstellen van deze visie is TwynstraGudde gevraagd om de ontwikkelstrategie te maken én de financiële haalbaarheid te bepalen.
Bekijk meer
Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....
Solliciteer nuWil je werken binnen een dynamisch team waarbij je zowel contact hebt met de publieke als de private sector? Wil je meebouwen aan de verdere uitbreiding van een snelgroeiend team met oog voor een goede werk-privé balans? En heb je affiniteit met bouwrecht, aanbestedingsrecht, ondernemingsrecht of...
Solliciteer nu
De coalitie van PVV, VVD, BBB en NSC streeft naar ‘het strengste toelatingsregime voor asiel en het omvangrijkste pakket voor grip op migratie ooit’. In het Hoofdlijnenakkoord schrijven de vier partijen hoe zij de instroom willen terugdringen en een oplossing willen bieden voor de ‘huidige acute situatie’. Wat gaan provincies en gemeenten van de Haagse plannen merken?
Toegevoegd door Ruben Cales op 7 juni 2024
De vier coalitiepartijen kiezen in het Hoofdlijnenakkoord als vertrekpunt dat migratie (en specifiek asielmigratie) een last is voor de samenleving. Om die last te verlichten worden onder de noemer van een ‘asielcrisis’ maatregelen in het vooruitzicht gesteld die de instroom zouden moeten beperken. Het akkoord is echter niet gespeend van wensdenken: meerdere experts hebben al laten weten dat veel maatregelen indruisen tegen internationaal recht of Europese afspraken. De kans dat een deel van het pakket daarom bij de rechter of in Brussel sneuvelt, is aanwezig.
Tegelijk met maatregelen die de instroom zouden moeten beperken, stellen de partijen voor om bestaande instrumenten af te schaffen, zoals de kersverse Spreidingswet en de Bed, bad en broodregeling (Landelijke Vreemdelingenvoorziening). Er wordt een tijdelijke ‘asielbeslisstop’ voorgesteld, de asielopvang zelf moet worden versoberd en de mogelijkheid tot voorrang van statushouders bij het verkrijgen van een sociale huurwoning moet worden afgeschaft. In het Hoofdlijnenakkoord wordt intrekking van de Spreidingswet overigens omschreven als een maatregel om ‘de acute asielinstroom en -opvangcrisis voor de komende tijd te bestrijden’. Dat is vreemd, want die twee hebben strikt genomen niets met elkaar te maken. De instroom is de instroom; de Spreidingswet is bedoeld om de aanwezige asielzoekers evenredig over het land te verdelen en opvangvoorzieningen mogelijk te maken die voor langere tijd in gebruik zijn.
Hoe dan ook: iedere wet kan worden ingetrokken. Daarvoor is een Intrekkingswet nodig en die moet door de Tweede respectievelijk Eerste Kamer worden vastgesteld. Daar gaat enige tijd overheen. Tot het zover is, is de wet gewoon van kracht. Dat betekent dat alle Commissarissen van de Koning op 1 november 2024 moeten rapporteren hoe zij hun provinciale deel van de asielopvang denken te realiseren. Onderliggend aan deze provinciale plannen liggen afspraken met gemeenten en regio’s over de inrichting van het asiellandschap en de samenwerking met COA, zorg, onderwijs, woningcorporaties en tal van andere partijen.
Niettemin zien verschillende gemeenten in het Hoofdlijnenakkoord nu al aanleiding op hun handen te gaan zitten. In Binnenlands Bestuur constateert het COA dat die houding 2.000 tot 2.500 opvangplekken scheelt. De doorstroming in de asielketen - van ‘Ter Apel’ tot en met een reguliere woning - stagneert hierdoor nog meer dan tot nu toe al het geval was. Toch verwacht ik dat regionale samenwerking hoe dan ook blijft. Ook zonder steun van het Rijk. De Spreidingswet helpt als stok achter de deur, maar ook zonder Spreidingswet zijn de voordelen evident. Er zijn nu eenmaal ontheemden in Nederland en die hebben onderdak nodig. Dat kun je het beste in regionaal verband organiseren. Met het wegvallen van de steun van het Rijk zullen provincies en gemeenten zich nog meer moeten inspannen om de voordelen van regionale samenwerking te benutten.
Dat het kan, heb ik zelf vaak gezien in de provincie Utrecht. Aan de Provinciale Regietafel (PRT) hebben we de laatste jaren een ‘Utrechtse Aanpak’ ontwikkeld. Dit is een kwalitatieve aanpak die eruit bestaat dat we opvangplekken realiseren met een positieve invloed op de omgeving waar ze staan. Dat doen we door verbindingen met de buurt te leggen en door asielzoekers snel mee te laten doen in de samenleving. We zoeken naar kansen waardoor opvanglocaties een verrijking van de omgeving zijn. Zo zijn er in de provincie voorbeelden waar de buurt dankzij een opvangvoorziening een speeltuin heeft. Veel omwonenden doen graag vrijwilligerswerk. Sport- en muziekverenigingen verwelkomen nieuwe leden. Elders in Nederland zie je ook dat de komst van een azc kan bijgedragen aan instandhouding van een regionale busverbinding of het behoud van draagvlak voor een school of een winkel.
Het zoeken naar zulke kwalitatieve toevoegingen is maatwerk. Dat is de kernactiviteit van het Kansenmakersteam van de PRT in de provincie Utrecht. De basisgedachte is de opvang normaliseren en asielzoekers een deel van de samenleving maken. In de praktijk blijkt keer op keer dat het maatschappelijk draagvlak sterker wordt als een opvangvoorziening meer ruimte biedt voor synergie. Het Hoofdlijnenakkoord, waarin versobering voorop staat, draagt hier helaas niet aan bij. Provincies en gemeenten zullen het in de komende kabinetsperiode zelf moeten doen. De PRT zou de ‘we-doen-het-samen’-houding daarvoor opnieuw kunnen bekrachtigen. Dat zou een basis bieden om toe te werken naar een gezamenlijke opstelling van gemeenten in nieuwe tijden van onzekerheid.
Een andere prioriteit in het Hoofdlijnenakkoord is de woningbouw: structureel moeten er 100.000 woningen per jaar worden gebouwd. Daarbij wil de coalitie rekening houden met woningen voor ‘aandachtsgroepen’: jongeren, ouderen, kleinere huishoudens, dak- en thuislozen. Asielzoekers en statushouders worden in dit hoofdstuk niet genoemd. Dat is jammer, want de Utrechtse Aanpak laat daar nu juist resultaten zien. Bijvoorbeeld gemengd wonen, waarbij de andere aandachtsgroepen als het ware meeliften met de realisatie van opvangvoorzieningen van asielzoekers. Mogelijk gaat nu het omgekeerde zich voordoen: asielzoekers die meeliften op de realisatie van (tijdelijke) woningbouw voor andere doelgroepen. Maar helder is, dat het kabinet in wording ook hier kansen laat liggen. Provincies en gemeenten zijn meer dan ooit op zichzelf aangewezen.
De asielinstroom valt met een nieuw kabinet niet stil. Zoveel is zeker. Er zullen altijd mensen zijn die om uiteenlopende redenen hun land ontvluchten. Het pakket maatregelen van dit kabinet in wording kan volgens het CPB de instroom met tien procent verminderen. Dan blijven alsnog tienduizenden ontheemden ons land opzoeken. Dat is een simpele rekensom. De effecten daarvan ervaren we in gemeenten en zullen op dat niveau moeten worden opgelost. Gemeenten staan immers voor de opgave de samenleving te organiseren en -als deel van die opgave- onderdak voor iedereen te garanderen. Samenwerking in regionaal verband ligt daarbij voor de hand. Vanuit dat niveau kun je de lokale uitvoeringskracht ondersteunen. Liefst ook in samenwerking met het Rijk. Of dat laatste in de komende kabinetsperiode inderdaad mogelijk is, zal moeten blijken. Voorlopig zie ik bij de coalitiepartijen veel wensdenken. De opgave voor provincies en gemeenten wordt er niet veel anders door. Het wordt wel lastiger.
Dit is het derde en laatste blog in deze reeks. Wil je meer weten over het organiseren en de aanpak van de asielketen? Als TwynstraGudde werken wij hier dagelijks aan. Laat hieronder je gegevens achter en blijf zo op de hoogte van onze laatste publicaties over de asielopvang.