TwynstraGudde_60jaa_wit
Werken bij

    Waar wij aan werken

    Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.

    Wie we zijn

    Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.

    ‘De Refugee Talent Hub brengt werkgevers en vluchtelingen dichter bij elkaar.’

    Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg

    Recente vacatures

    Slimme en duurzame mobiliteit

    Organisatieadviseur Laadinfrastructuur

    Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....

    Solliciteer nu
    Zorg

    (Ervaren) Adviseur en Projectmanager Zorghuisvesting

    Wil je werken binnen een dynamisch team waarbij je zowel contact hebt met de publieke als de private sector? Wil je meebouwen aan de verdere uitbreiding van een snelgroeiend team met oog voor een goede werk-privé balans? En heb je affiniteit met bouwrecht, aanbestedingsrecht, ondernemingsrecht of...

    Solliciteer nu

    Blog Opgave-expeditie zet brede samenwerking in het onderwijs in gang

    Het onderwijs staat voor grote uitdagingen: van het aansluiten bij de veranderende arbeidsmarkt tot het gezamenlijk aanpakken van maatschappelijke vraagstukken. Dit alles speelt zich af in een context van bezuinigingen en demografische krimp. Deze uitdagingen vragen om een andere manier van denken, leren en werken. Om de toekomstbestendigheid te garanderen is het belangrijk een nog betere oversteek te maken naar het werkveld, in co-creatie nieuwe vormen van onderwijs te ontwikkelen en strategische samenwerkingsvormen in te richten. Dat gaat niet vanzelf.

    Toegevoegd door Marjet de Vries op 20 januari 2025

    Het mbo-, hbo- en wo-onderwijs spant zich in om hun onderwijs en onderzoek aan te laten sluiten bij actuele en toekomstige ontwikkelingen in het werkveld en de maatschappij. Dit krijgt onder andere vorm in Centres of Expertise en practoraten waar interdisciplinair onderzoek wordt gedaan rondom maatschappelijke vraagstukken. Ook zien we meer interdisciplinaire opleidingen en een groei in Leven Lang Ontwikkelen aanbod, waarbij verbreding, verdieping en omscholing wordt aangeboden aan professionals. De overheid geeft onder andere een impuls aan een Leven Lang Ontwikkelen met het groeifondsproject de LLO-Katalysator.

    Interdisciplinair onderwijs en onderzoek

    Daarnaast zien we een ontwikkeling van interdisciplinair onderwijs, gecentreerd rondom één of meerdere thema’s die vanuit verschillende disciplines worden belicht. De behoefte vanuit de arbeidsmarkt en de maatschappij spelen daarbij een belangrijke rol. Docenten, vaak opgeleid in een specifieke discipline, moeten over grenzen van disciplines, teams en organisaties heen gaan werken. Onderwijs- en kennisinstellingen werken steeds vaker van buiten naar binnen. Centres of Expertise richten zich in co-creatie over domeinen en met werkveldpartners op grote maatschappelijke thema’s als smart technology, cybersecurity en energietransitie. 

    Beeld blog Opgave-expeditie zet brede samenwerking in het onderwijs in gang

    Van praten naar doen

    Deze en andere maatschappelijke vraagstukken gaan over grenzen van disciplines en organisaties heen. En die samenwerking tussen organisaties vraagt om andere vaardigheden, een andere houding en een andere werkwijze. Zowel de inhoud als het proces hebben aandacht nodig. Vaste patronen moeten worden doorbroken en de blik moet worden verruimd. Je moet het hier en nu los kunnen laten, je eigen perspectief niet leidend laten zijn en je openstellen voor andere perspectieven om zo deze maatschappelijke opgave te kunnen beantwoorden. Je kunt dit doen op de gebruikelijke manier, maar wat als je het anders doet? 

    De Opgave-expeditie: Samenwerken aan interdisciplinaire vraagstukken

    We praten veel over samenwerken, maar het echt doen is best ingewikkeld. Samenwerken rondom maatschappelijke opgaven is ook met elkaar richting zoeken, in het ‘wat’ en in het ‘hoe’. Er bestaat geen vast stappenplan, het is een gezamenlijke ontdekkingstocht. Om samenwerkende partijen te ondersteunen bij het verkennen van de inhoud en de aanpak van hun opgave, hebben wij de Opgave-expeditie ontwikkeld. Dit is een workshop waarin we met verschillende actoren – onderwijs, onderzoek en werkveld – aan de hand van verschillende interactieve werkvormen een maatschappelijk vraagstuk in de breedte ontdekken met behulp van het opgavelemniscaat. Het doel? Het verbinden van perspectieven, het creëren van richting en het ontwikkelen van concrete vervolgstappen in het samenwerkingsproces. 

    OpgavelemniscaatHet opgavelemniscaat biedt structuur en overzicht bij het verkennen van maatschappelijke vraagstukken en de (gezamenlijke) aanpak hiervan. Het model omvat twaalf thema’s, variërend van ‘de inhoud begrijpen’ tot ‘verkennen & leren’ en van ‘persoonlijke motivatie en bijdrage’ tot ‘samenwerken’. Met de Opgave-expeditie prikkelen we zowel de rechterkant van het brein (ratio) als de linkerkant (creativiteit). Of zoals wij zeggen: de harde en de zachte kant. Juist die opzet daagt uit om anders te denken dan je zou doen.  

    Hoe werkt de expeditie?

    • Whole system in the room: alle relevante perspectieven en actoren worden betrokken.
    • Vragen als reisgids: brede, prikkelende vragen helpen om verder te kijken dan de standaardoplossingen.
    • Proces gebaseerd op het opgavelemniscaat: dit biedt structuur en overzicht terwijl we samen het vraagstuk verkennen.
    • Concrete output: aan het eind van de expeditie heb je niet alleen een dieper begrip van de opgave, maar ook tastbare vervolgstappen om mee aan de slag te gaan.
    Voorbeeldvragen Opgave-expeditie-1

    Voorbeeld van vragen die je in de expeditie tegenkomt 

    Verdiept inzicht, gedeeld besef 

    We organiseren de Opgave-expeditie het liefst op een plek buiten, een plek waar de opgave tastbaar wordt. Actoren uit verschillende disciplines gaan samen - een dag of een dagdeel - op expeditie. Je verkent elkaars perspectieven op de opgave, werkt toe naar een gedeelde visie en concrete vervolgstappen voor de aanpak. Iedere deelnemer krijgt tijdens de expeditie een rol toebedeeld. Ben jij de doener, de pionier of juist de diplomaat? De route loopt langs de twaalf thema’s en op al die bestemmingen kun je met elkaar even stil staan. Vragen en werkvormen begeleiden je reis en laten je breder kijken. De expeditie zorgt voor kwalitatieve dialoog en is actiegericht. Je gaat naar huis met een verdiept inzicht, een gedeeld besef van de samenwerkingsopgave en afspraken over vervolgstappen. Zo zet je gezamenlijk stappen richting toekomstbestendige samenwerking.

    Interesse? Wij denken graag met je mee

    Benieuwd naar wat de Opgave-expeditie voor jouw organisatie kan betekenen? Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen op korte termijn contact met je op. Samen maken we een programma op maat dat aansluit bij jouw vraagstuk. Download bovenaan deze pagina het opgavelemniscaat om alvast een kijkje te nemen in onze aanpak.

    Heb je een vraag voor ons?

    Neem contact op met:

    Alle mensen

    Neem contact op met:

    Alle mensen