- kennisbank
- Leiderschap
- Hoe help je mensen met ondernemerschap?
-
Samenwerkingskunde
-
Projectmanagement
- Wat is projectmanagement?
- Wat zijn de fasen van projectmanagement?
- Hoe beheers je een project?
- Hoe neem je beslissingen in een project?
- Hoe beoordeel je een project?
- Hoe verdeel je de taken in een project?
- Hoe richt je een eenmalige samenwerking in voor een project?
- Hoe ga je om met de omgeving van een project?
- Welke projectmanagement methodes zijn er?
-
Leren en ontwikkelen
-
Organisatiekunde
-
Contracteren en aanbesteden
- Hoe ontwikkel ik een goede inkoopstrategie?
- Waar bestaat een goede inkoopstrategie uit?
- Hoe bepaal je de inkoopstrategie met behulp van risico's?
- Hoe bepaal je de contracteringsstrategie?
- Hoe maak ik een inkoopplan?
- Welke contractvormen bestaan er?
- Wat zijn de gevolgen voor de keuze van een contractvorm?
- Hoe alloceer ik risico's?
- Hoe kies ik voor de juiste aanbestedingsprocedure?
- Welke factoren zijn van belang als je een contract of aanbesteding vaststelt?
-
Programmamanagement
- Wanneer zetten we programmamanagement in?
- Hoe programmeer je een programma?
- Hoe bestuur je een programma?
- Hoe beslis je in of over een programma?
- Hoe organiseer je een programma?
- Hoe werk je samen in een programma?
- Hoe geef je leiding aan een programma?
- Hoe ontwikkel je jezelf in programmamanagement?
-
Veranderkunde
-
Risicomanagement
-
Leiderschap
-
Managen
Zorg voor een helpende context
Het werken in een organisatie vereist zowel intuïtie als zorgvuldige analyse. Echter, bureaucratieën proberen de intuïtie uit te bannen en te vervangen door mechanische, op het onhandigste individu afgestemde regels.
Soms zijn ondernemende medewerkers nodig om verstarde regels aan de kaak te stellen, om nieuwe initiatieven te ontplooien. Managers moeten deze ondernemende medewerkers de gelegenheid geven, anders overheersen de regels van ‘gisteren’.
Niet alleen systemen maken het ondernemende medewerkers moeilijk, ook de cultuur van de organisatie kan belemmerend werken. Het functioneren in een organisatie is onderworpen aan een groot aantal opvattingen over wat wel en niet hoort. Iedereen conformeert zich in zekere mate aan de opvattingen die er leven over zaken als gewenste productiviteit, respect voor klanten/cliënten, omgangsvormen, wijze van machtsuitoefening, het al dan niet mogen tutoyeren van elkaar, aan de benaderbaarheid van de chef of aan de mate van benodigd overleg tussen de leiding en medewerkers. Allemaal zaken die de ondernemende medewerker kunnen belemmeren om iets op te pakken wat hij de moeite waard. Anders gezegd, het gaat er om of de cultuur bevorderend of belemmerend is voor ondernemende medewerkers om tot actie over te gaan. Cultuur is vooral ‘zo gaan de dingen hier nu eenmaal’.