- kennisbank
- Leiderschap
- Hoe help je mensen met ondernemerschap?
-
Samenwerkingskunde
-
Projectmanagement
- Wat is projectmanagement?
- Wat zijn de fasen van projectmanagement?
- Hoe beheers je een project?
- Hoe neem je beslissingen in een project?
- Hoe beoordeel je een project?
- Hoe verdeel je de taken in een project?
- Hoe richt je een eenmalige samenwerking in voor een project?
- Hoe ga je om met de omgeving van een project?
- Welke projectmanagement methodes zijn er?
-
Leren en ontwikkelen
-
Organisatiekunde
-
Contracteren en aanbesteden
- Hoe ontwikkel ik een goede inkoopstrategie?
- Waar bestaat een goede inkoopstrategie uit?
- Hoe bepaal je de inkoopstrategie met behulp van risico's?
- Hoe bepaal je de contracteringsstrategie?
- Hoe maak ik een inkoopplan?
- Welke contractvormen bestaan er?
- Wat zijn de gevolgen voor de keuze van een contractvorm?
- Hoe alloceer ik risico's?
- Hoe kies ik voor de juiste aanbestedingsprocedure?
- Welke factoren zijn van belang als je een contract of aanbesteding vaststelt?
-
Programmamanagement
- Wanneer zetten we programmamanagement in?
- Hoe programmeer je een programma?
- Hoe bestuur je een programma?
- Hoe beslis je in of over een programma?
- Hoe organiseer je een programma?
- Hoe werk je samen in een programma?
- Hoe geef je leiding aan een programma?
- Hoe ontwikkel je jezelf in programmamanagement?
-
Veranderkunde
-
Risicomanagement
-
Leiderschap
-
Managen
Zelfsturing gaat niet van zelf
Zelfsturing staat voor medewerkers die weten wat ze moeten doen, die risico’s nemen en van hun fouten leren.
Maar ook die verantwoordelijkheid niet uit de weg gaan, hun eigen werk controleren, oplossingen zoeken voor problemen, die willen samenwerken met anderen in de organisatie.
Het staat ook voor leidinggevenden die ruimte geven, zich niet overal mee bemoeien, die dus macht afstaan. Dat in tegenstelling tot de hiërarchische organisatie, waar mensen doen wat hun wordt opgedragen, waar men probeert fouten te vermijden, waar weggedoken wordt voor verantwoordelijkheid, waar opgekeken wordt naar de baas, waar de anderen de schuld krijgen als het misgaat. In de hiërarchische organisatie staat de leidinggevende in het middelpunt. Hij weet het beter, hij heeft de bevoegdheden.