- kennisbank
- Leren en ontwikkelen
- Wat zijn denkgewoonten en waarvoor zijn ze relevant?
-
Samenwerkingskunde
-
Projectmanagement
- Wat is projectmanagement?
- Wat zijn de fasen van projectmanagement?
- Hoe beheers je een project?
- Hoe neem je beslissingen in een project?
- Hoe beoordeel je een project?
- Hoe verdeel je de taken in een project?
- Hoe richt je een eenmalige samenwerking in voor een project?
- Hoe ga je om met de omgeving van een project?
- Welke projectmanagement methodes zijn er?
-
Leren en ontwikkelen
-
Organisatiekunde
-
Contracteren en aanbesteden
- Hoe ontwikkel ik een goede inkoopstrategie?
- Waar bestaat een goede inkoopstrategie uit?
- Hoe bepaal je de inkoopstrategie met behulp van risico's?
- Hoe bepaal je de contracteringsstrategie?
- Hoe maak ik een inkoopplan?
- Welke contractvormen bestaan er?
- Wat zijn de gevolgen voor de keuze van een contractvorm?
- Hoe alloceer ik risico's?
- Hoe kies ik voor de juiste aanbestedingsprocedure?
- Welke factoren zijn van belang als je een contract of aanbesteding vaststelt?
-
Programmamanagement
- Wanneer zetten we programmamanagement in?
- Hoe programmeer je een programma?
- Hoe bestuur je een programma?
- Hoe beslis je in of over een programma?
- Hoe organiseer je een programma?
- Hoe werk je samen in een programma?
- Hoe geef je leiding aan een programma?
- Hoe ontwikkel je jezelf in programmamanagement?
-
Veranderkunde
-
Risicomanagement
-
Leiderschap
-
Managen
Wat heb ik aan de denkgewoonten?
Het werken met denkgewoonten levert allerlei inzichten en voordelen op. Ze helpen onder meer beter na te denken over wat haalbaarheid is in individuele en collectieve ontwikkeling en daarmee voor het richten van de energie, de tijd en het geld.
Op individueel niveau
De eerste laag vragen waar denkgewoonten behulpzaam voor kunnen zijn, zijn alle vragen waarbij je op individueel niveau iets wilt doen aan je eigen ontwikkeling. Bijvoorbeeld: ‘Ik moet echt eens iets doen aan mijn profilering of communicatieve vaardigheden.’ We zijn geneigd vooral iets te willen ontwikkelen waar we niet goed in zijn. Maar de vraag is: is er ook een reden waarom we er niet goed in zijn? Denkgewoonten helpen je hierover na te denken en de energie die je inzet in je ontwikkeling beter te richten.
Op collectief niveau
Maar denkgewoonten zijn niet alleen zinvol voor individuele vraagstukken. Ook op organisatieniveau bewijzen ze een dienst. Denk bijvoorbeeld aan het volgende:
- Bij terugkerende verzuchtingen rondom een bepaalde (functie)groep: Waarom blijven ‘ze’ toch altijd zo hangen?
- Bij cultuurtrajecten, waarbij bepaalde kernwaarden ontwikkeld moeten worden, zoals ‘verbinding’, ‘ondernemerschap’ en ‘resultaatgerichtheid’.
- Bij organisatieontwikkelingen die té voor de hand liggend zijn, zoals ‘onze specialisten moeten echt wat communicatiever worden’.
Denkgewoonten helpen ook hierover na te denken en de energie en activiteiten die worden ingezet effectiever te maken, zodat niet onnodig geld wordt verspild en met respect voor mensen aan ontwikkeling wordt gewerkt.