- kennisbank
- Contracteren en aanbesteden
- Hoe maak ik een inkoopplan?
-
Samenwerkingskunde
-
Projectmanagement
- Wat is projectmanagement?
- Wat zijn de fasen van projectmanagement?
- Hoe beheers je een project?
- Hoe neem je beslissingen in een project?
- Hoe beoordeel je een project?
- Hoe verdeel je de taken in een project?
- Hoe richt je een eenmalige samenwerking in voor een project?
- Hoe ga je om met de omgeving van een project?
- Welke projectmanagement methodes zijn er?
-
Leren en ontwikkelen
-
Organisatiekunde
-
Contracteren en aanbesteden
- Hoe ontwikkel ik een goede inkoopstrategie?
- Waar bestaat een goede inkoopstrategie uit?
- Hoe bepaal je de inkoopstrategie met behulp van risico's?
- Hoe bepaal je de contracteringsstrategie?
- Hoe maak ik een inkoopplan?
- Welke contractvormen bestaan er?
- Wat zijn de gevolgen voor de keuze van een contractvorm?
- Hoe alloceer ik risico's?
- Hoe kies ik voor de juiste aanbestedingsprocedure?
- Welke factoren zijn van belang als je een contract of aanbesteding vaststelt?
-
Programmamanagement
-
Veranderkunde
-
Risicomanagement
-
Leiderschap
-
Managen
Waarom een inkoopplan
De aanpak voor de marktbenadering vergt in dat stadium nog een nadere uitwerking en concretisering alvorens contracten en aanbestedingsdocumenten opgesteld kunnen worden.
Met het inkoopplan is voor iedereen in het project duidelijk op welke wijze de markt zal worden benaderd en wat daar voor nodig is.
Ook kan er geruime tijd zitten tussen het opstellen van de contracteringsstrategie en het maken van de contract- en aanbestedingsstukken. De aanpak dient dan in het inkoopplan te worden geactualiseerd.
Naast verschillende inhoudelijke aspecten, wordt in het inkoopplan ook beschreven op welke wijze de beoogde marktbenadering en daaropvolgende fases van het contracteringsproces zullen worden aangepakt en georganiseerd, door wie en welke verantwoordelijkheid en bevoegdheid de betrokken hebben. Op die manier wordt geborgd dat de marktbenadering ook organisatorisch mogelijk is.
Tot slot is er over de aanpak van de marktbenadering besluitvorming noodzakelijk. Dat kan op basis van een goed inkoopplan.