Samenwerken is van levensbelang om unieke opgaven tot een goed einde te brengen. Medewerkers moeten een eenmalige vorm van samenwerken vinden. Dat stelt hoge eisen aan teambuilding, leiding geven, conflicthantering en besluitvorming.
Definitie
Een team is een groep mensen met complementaire competenties die zich inzetten voor gemeenschappelijke, specifieke doelen en die daartoe een werkwijze overeenkomen waarvoor zij zichzelf onderling verantwoordelijk stellen.
Samenstelling
Teveel teamleden maakt de interactie te complex. Zeven tot negen leden is in de praktijk een werkbare bovengrens. De ondergrens ligt bij vier teamleden: er moeten vervangers zijn bij uitval. Daarnaast is complementariteit belangrijk. Zowel in materiedeskundigheid als in cognitieve vaardigheid en teamgedrag.
Commitment
Innerlijke verbondenheid en betrokkenheid bij de hele taakstelling zijn absoluut noodzakelijk. Dat maakt de bereidheid tot extra inzet groter. Ook zijn conflicten dan gemakkelijker op te lossen. Daarbij is teamverantwoordelijkheid vereist: teamleden voelen zich gezamenlijk verantwoordelijk voor het halen van de eindstreep.
Instrumenten
Vergeet niet dat teamleden zich pas verantwoordelijk kunnen voelen als ze beschikken over de juiste instrumenten:
- ze zijn in staat om sturing te geven aan het werkproces
- ze krijgen betrouwbare informatie over de voortgang van hun inspanningen