- kennisbank
- Contracteren en aanbesteden
- Hoe ontwikkel ik een goede inkoopstrategie?
-
Samenwerkingskunde
-
Projectmanagement
- Wat is projectmanagement?
- Wat zijn de fasen van projectmanagement?
- Hoe beheers je een project?
- Hoe neem je beslissingen in een project?
- Hoe beoordeel je een project?
- Hoe verdeel je de taken in een project?
- Hoe richt je een eenmalige samenwerking in voor een project?
- Hoe ga je om met de omgeving van een project?
- Welke projectmanagement methodes zijn er?
-
Leren en ontwikkelen
-
Organisatiekunde
-
Contracteren en aanbesteden
- Hoe ontwikkel ik een goede inkoopstrategie?
- Waar bestaat een goede inkoopstrategie uit?
- Hoe bepaal je de inkoopstrategie met behulp van risico's?
- Hoe bepaal je de contracteringsstrategie?
- Hoe maak ik een inkoopplan?
- Welke contractvormen bestaan er?
- Wat zijn de gevolgen voor de keuze van een contractvorm?
- Hoe alloceer ik risico's?
- Hoe kies ik voor de juiste aanbestedingsprocedure?
- Welke factoren zijn van belang als je een contract of aanbesteding vaststelt?
-
Programmamanagement
-
Veranderkunde
-
Risicomanagement
-
Leiderschap
-
Managen
Richtsnoer voor de voorbereiding
Door te kiezen voor een bepaalde werk- en verantwoordelijkheidsverdeling tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, wordt duidelijk welke activiteiten de opdrachtgever zelf zal gaan uitvoeren.
Bijvoorbeeld het aanvragen van bepaalde vergunningen en uitvoeren van bepaalde conditionerende werkzaamheden. Tevens tot welk detailniveau het project moet worden voorbereid: waar moet ruimte blijven voor de opdrachtnemer en waar niet.
Daarnaast ontstaat duidelijkheid over het type contract en aanbesteding dat moet worden voorbereid. De inkoopstrategie vormt zo een richtsnoer voor de wijze waarop de planvormings- en projectvoorbereidingsfase worden ingericht en het fundament onder de marktbenadering. Daarmee wordt ook de basis gelegd voor het succes van de realisatie van een project. Andersom geredeneerd: ongelukkige keuzes in de strategie en de uitwerking daarvan kunnen eenvoudig tot grote problemen leiden in een latere fase.
De strategie moet weloverwogen worden opgesteld met expliciete keuzes en transparante afwegingen vanuit alle disciplines van een project. De gemaakte afwegingen en keuzes dienen vervolgens goed schriftelijk worden vastgelegd in een inkoopstrategie. In een later stadium worden verschillende van deze keuzes voor wat betreft de wijze van inkopen verder uitgewerkt in een inkoopplan.