- kennisbank
- Leiderschap
- Waar hebben leiders aandacht voor?
-
Samenwerkingskunde
-
Projectmanagement
- Wat is projectmanagement?
- Wat zijn de fasen van projectmanagement?
- Hoe beheers je een project?
- Hoe neem je beslissingen in een project?
- Hoe beoordeel je een project?
- Hoe verdeel je de taken in een project?
- Hoe richt je een eenmalige samenwerking in voor een project?
- Hoe ga je om met de omgeving van een project?
- Welke projectmanagement methodes zijn er?
-
Leren en ontwikkelen
-
Organisatiekunde
-
Contracteren en aanbesteden
- Hoe ontwikkel ik een goede inkoopstrategie?
- Waar bestaat een goede inkoopstrategie uit?
- Hoe bepaal je de inkoopstrategie met behulp van risico's?
- Hoe bepaal je de contracteringsstrategie?
- Hoe maak ik een inkoopplan?
- Welke contractvormen bestaan er?
- Wat zijn de gevolgen voor de keuze van een contractvorm?
- Hoe alloceer ik risico's?
- Hoe kies ik voor de juiste aanbestedingsprocedure?
- Welke factoren zijn van belang als je een contract of aanbesteding vaststelt?
-
Programmamanagement
- Wanneer zetten we programmamanagement in?
- Hoe programmeer je een programma?
- Hoe bestuur je een programma?
- Hoe beslis je in of over een programma?
- Hoe organiseer je een programma?
- Hoe werk je samen in een programma?
- Hoe geef je leiding aan een programma?
- Hoe ontwikkel je jezelf in programmamanagement?
-
Veranderkunde
-
Risicomanagement
-
Leiderschap
-
Managen
Leiders hebben vooral aandacht voor anderen en minder voor zichzelf
Er zal altijd behoefte zijn aan leiderschap in de een of andere vorm. Zo zullen er altijd mensen blijven die, een zekere vorm van, leiderschap nodig hebben.
Ook is volgens veel auteurs de behoefte aan leiderschap natuurlijk (ontvangen en geven), natuurlijk komt vanuit onze biologie. Gelukkig is het niet alleen biologie, het is ook een skill en daarmee ook tot op zekere hoogte leerbaar (Sinek, 2015).
Over het wat en hoe van leiderschap bestaat geen overeenstemming. Wat we wel weten is dat, los van wie leiderschap uitoefent, er moet van alles op de werkplek geregeld worden en is er werk dat gecoördineerd moet worden. En dat noemen we leiderschap. Er is er geen leiderschaptheorie waar geen kritiek op is. En datzelfde geldt ook voor de definitie van leiderschap. Een veel gebruikte definitie is: Leiderschap is een proces waarbij een individu een groep van individuen beïnvloedt om een gezamenlijk doel te bereiken, (Peter Northouse).
Net als vakgebieden als groepsdynamica en organisatiekunde, is leiderschapkunde (in de woorden van Ben Tiggelaar) het is niet evidence based, maar evidence inspired.