- kennisbank
- Organisatiekunde
- Wat is het DOR-Model?
-
Samenwerkingskunde
-
Projectmanagement
- Wat is projectmanagement?
- Wat zijn de fasen van projectmanagement?
- Hoe beheers je een project?
- Hoe neem je beslissingen in een project?
- Hoe beoordeel je een project?
- Hoe verdeel je de taken in een project?
- Hoe richt je een eenmalige samenwerking in voor een project?
- Hoe ga je om met de omgeving van een project?
- Welke projectmanagement methodes zijn er?
-
Leren en ontwikkelen
-
Organisatiekunde
-
Contracteren en aanbesteden
- Hoe ontwikkel ik een goede inkoopstrategie?
- Waar bestaat een goede inkoopstrategie uit?
- Hoe bepaal je de inkoopstrategie met behulp van risico's?
- Hoe bepaal je de contracteringsstrategie?
- Hoe maak ik een inkoopplan?
- Welke contractvormen bestaan er?
- Wat zijn de gevolgen voor de keuze van een contractvorm?
- Hoe alloceer ik risico's?
- Hoe kies ik voor de juiste aanbestedingsprocedure?
- Welke factoren zijn van belang als je een contract of aanbesteding vaststelt?
-
Programmamanagement
-
Veranderkunde
-
Risicomanagement
-
Leiderschap
-
Managen
INK Management model
Het Instituut Nederlandse Kwaliteit (INK) omschrijft de kern van het model als volgt: elke organisatie heeft een primair proces. De uitkomsten van het proces moeten de behoeften van de stakeholders van de organisatie bevredigen.
INK Management model
Het INK Managementmodel is bedoeld om richting te geven aan het verbeteren van organisaties, het goede organiseren en het bereiken van optimale resultaten voor de stakeholders.
Organisatiegebieden
Om te organiseren zijn de volgende organisatiegebieden beschreven:
-
het managen van de processen
-
het leiden van de organisatie
-
het zorgen voor het ontwikkelen en uitvoeren van strategie en beleid
-
het managen van de medewerkers
-
het managen van de middelen.
Stakeholders/resultaatgebieden
De stakeholders worden ook wel resultaatgebieden genoemd, omdat het gaat om de resultaten die de organisatie voor haar stakeholders wil/moet bereiken. De verdeling is als volgt:
-
klanten en partners
-
medewerkers
-
maatschappij
-
bestuur en financiers.
Verbeteren en vernieuwen
De feedbackloop “Verbeteren en vernieuwen” zorgt ervoor dat er een verbinding is tussen de bereikte resultaten in de vier resultaatgebieden en in het bijstellen in de organisatiegebieden.
Dit model, met zijn negen gebieden, is opgetekend in onderstaand schema.