- kennisbank
- Leren en ontwikkelen
- Wat betekent leren voor het individu?
-
Samenwerkingskunde
-
Projectmanagement
- Wat is projectmanagement?
- Wat zijn de fasen van projectmanagement?
- Hoe beheers je een project?
- Hoe neem je beslissingen in een project?
- Hoe beoordeel je een project?
- Hoe verdeel je de taken in een project?
- Hoe richt je een eenmalige samenwerking in voor een project?
- Hoe ga je om met de omgeving van een project?
- Welke projectmanagement methodes zijn er?
-
Leren en ontwikkelen
-
Organisatiekunde
-
Contracteren en aanbesteden
- Hoe ontwikkel ik een goede inkoopstrategie?
- Waar bestaat een goede inkoopstrategie uit?
- Hoe bepaal je de inkoopstrategie met behulp van risico's?
- Hoe bepaal je de contracteringsstrategie?
- Hoe maak ik een inkoopplan?
- Welke contractvormen bestaan er?
- Wat zijn de gevolgen voor de keuze van een contractvorm?
- Hoe alloceer ik risico's?
- Hoe kies ik voor de juiste aanbestedingsprocedure?
- Welke factoren zijn van belang als je een contract of aanbesteding vaststelt?
-
Programmamanagement
- Wanneer zetten we programmamanagement in?
- Hoe programmeer je een programma?
- Hoe bestuur je een programma?
- Hoe beslis je in of over een programma?
- Hoe organiseer je een programma?
- Hoe werk je samen in een programma?
- Hoe geef je leiding aan een programma?
- Hoe ontwikkel je jezelf in programmamanagement?
-
Veranderkunde
-
Risicomanagement
-
Leiderschap
-
Managen
Individueel leren
Leren is het opdoen van nieuwe ervaringen en vaardigheden en het veranderen van gedrag of houding. Leren is méér dan alleen nieuwe kennis verwerven. Leren en veranderen zijn voor sommigen zelfs synoniem.
- concreet ervaren
- beschouwend observeren
- abstract begrip vormen
- actief experimenteren
Van elke stap in de leercyclus kan iemand iets leren, maar het leren is het meest effectief als men alle stappen telkens doorloopt. De effectiviteit van leren is te vergroten door op meer manieren te 'leren' leren.
Concreet ervaren
Ervaringen heeft iedereen voortdurend. Het zijn de successen, blunders, mee- en tegenvallers. Concrete experimenten leiden tot nieuwe ervaringen.
Beschouwend observeren
Door geconcentreerd terug te kijken naar de ervaringen, er de balans van op te maken en te evalueren, kan iedereen beschouwend observeren. Vooral ook wanneer dit gebeurt samen met anderen: ervaringen uitwisselen.
Begrijpend abstraheren
Bij deze stap gaat het om verbanden proberen te zien en om te verklaren en te begrijpen. Het trekken van conclusie en het maken van voornemens zijn ook activiteiten in deze stap.
Actief experimenteren
In deze vierde stap vindt het oefenen met iets nieuws plaats. Ook horen het toetsen van het geleerde door het in de praktijk te brengen tot deze stap.