- kennisbank
- Organisatiekunde
- Wat is het DOR-Model?
-
Samenwerkingskunde
-
Projectmanagement
- Wat is projectmanagement?
- Wat zijn de fasen van projectmanagement?
- Hoe beheers je een project?
- Hoe neem je beslissingen in een project?
- Hoe beoordeel je een project?
- Hoe verdeel je de taken in een project?
- Hoe richt je een eenmalige samenwerking in voor een project?
- Hoe ga je om met de omgeving van een project?
- Welke projectmanagement methodes zijn er?
-
Leren en ontwikkelen
-
Organisatiekunde
-
Contracteren en aanbesteden
- Hoe ontwikkel ik een goede inkoopstrategie?
- Waar bestaat een goede inkoopstrategie uit?
- Hoe bepaal je de inkoopstrategie met behulp van risico's?
- Hoe bepaal je de contracteringsstrategie?
- Hoe maak ik een inkoopplan?
- Welke contractvormen bestaan er?
- Wat zijn de gevolgen voor de keuze van een contractvorm?
- Hoe alloceer ik risico's?
- Hoe kies ik voor de juiste aanbestedingsprocedure?
- Welke factoren zijn van belang als je een contract of aanbesteding vaststelt?
-
Programmamanagement
- Wanneer zetten we programmamanagement in?
- Hoe programmeer je een programma?
- Hoe bestuur je een programma?
- Hoe beslis je in of over een programma?
- Hoe organiseer je een programma?
- Hoe werk je samen in een programma?
- Hoe geef je leiding aan een programma?
- Hoe ontwikkel je jezelf in programmamanagement?
-
Veranderkunde
-
Risicomanagement
-
Leiderschap
-
Managen
Improviserend werken
Er zijn processen die niet te managen zijn. Voor alle processen die niet te managen zijn, zijn in hoge mate ruimte en talent nodig om te improviseren.
Improviseren is onvermijdelijk wanneer een dringende, belangrijke opdracht onmiddellijk moet worden gedaan. Mogelijke kenmerken van dergelijke opdrachten:
-
het achterliggende probleem is onbekend of niet te structureren
-
de doelstellingen zijn onbekend, vaag of complex
-
de vereiste werkzaamheden zijn bijna niet te bedenken
-
de externe en interne invloeden zijn moeilijk te voorspellen en nauwelijks te beïnvloeden, de omgeving is turbulent
-
de risico’s die men loopt zijn niet te overzien
-
de middelen zijn niet te bedenken en ‘onbeperkt’ beschikbaar
Bij improviseren zijn alleen inspanningsverplichtingen aan te gaan, geen resultaatverplichtingen.
Groot voordeel van improviseren is flexibiliteit. Het kan ook tot verrassende resultaten leiden. Intuïtie is hierbij een belangrijke krachtbron. Voor een manager kan het improviseren van zijn medewerkers echter een nachtmerrie betekenen. Improviseren is immers vrijblijvend, er is moeilijk greep op te krijgen en niet te stoppen.
In iedere organisatie moet er ruimte zijn voor improvisatie (er moeten altijd brandjes worden geblust, onderhandelingen plaatsvinden, telefoongesprekken worden gevoerd etc.). De grootte van die ruimte is o.a. afhankelijk van het type werk van de organisatie. Improviserende werkzaamheden moeten regelmatig worden beoordeeld op stoppen, doorgaan of aanpassen.