- kennisbank
- Veranderkunde
- Waarom is veranderen zo gecompliceerd?
-
Samenwerkingskunde
-
Projectmanagement
- Wat is projectmanagement?
- Wat zijn de fasen van projectmanagement?
- Hoe beheers je een project?
- Hoe neem je beslissingen in een project?
- Hoe beoordeel je een project?
- Hoe verdeel je de taken in een project?
- Hoe richt je een eenmalige samenwerking in voor een project?
- Hoe ga je om met de omgeving van een project?
- Welke projectmanagement methodes zijn er?
-
Leren en ontwikkelen
-
Organisatiekunde
-
Contracteren en aanbesteden
- Hoe ontwikkel ik een goede inkoopstrategie?
- Waar bestaat een goede inkoopstrategie uit?
- Hoe bepaal je de inkoopstrategie met behulp van risico's?
- Hoe bepaal je de contracteringsstrategie?
- Hoe maak ik een inkoopplan?
- Welke contractvormen bestaan er?
- Wat zijn de gevolgen voor de keuze van een contractvorm?
- Hoe alloceer ik risico's?
- Hoe kies ik voor de juiste aanbestedingsprocedure?
- Welke factoren zijn van belang als je een contract of aanbesteding vaststelt?
-
Programmamanagement
- Wanneer zetten we programmamanagement in?
- Hoe programmeer je een programma?
- Hoe bestuur je een programma?
- Hoe beslis je in of over een programma?
- Hoe organiseer je een programma?
- Hoe werk je samen in een programma?
- Hoe geef je leiding aan een programma?
- Hoe ontwikkel je jezelf in programmamanagement?
-
Veranderkunde
-
Risicomanagement
-
Leiderschap
-
Managen
Hoe is het zo gekomen
Jarenlang sluimert er iets. Pas dan dient de noodzaak van een verandering zich aan. Gebeurtenissen, ideeën en ontwikkelingen gaan daaraan vooraf.
Motor
Op zoek naar de motoren achter veranderingen staan u vier clusters van theorieën ten dienste:
- Levenscyclustheorieën: veranderen is een natuurlijke, organische ontwikkelingsgang.
- Teleologische theorieën: veranderen is een proces van visie ontwikkelen en implementeren, waarna nieuwe doelen en visies ontstaan.
- Dialectische theorieën: veranderen is een botsing tussen tegengestelde denkbeelden, een spel van synthese en antithese.
- Evolutietheorieën: de sterkste overleeft, waarna opnieuw variatie optreedt.
Brandstof
De verandering komt als het ware vanzelf uit deze motor. Maar wat is de brandstof voor deze verandermotor?
- De context: kenmerken in de omgeving en geschiedenis van een organisatie.
- De aanleiding: een plotselinge gebeurtenis maakt kansen en mogelijkheden zichtbaar.
- De filosofieën: ideeën, overtuigingen en normen geven betekenis aan de context en de aanleiding.
- De interpretatie van deze invloedsfactoren zal afhangen van uw eigen invalshoek.
Bron: Caluwé, L. de en H. Vermaak: Leren veranderen; een handboek voor de veranderkundige. Kluwer Deventer (2006)