- kennisbank
- Risicomanagement
- Wat is risicomanagement?
-
Samenwerkingskunde
-
Projectmanagement
- Wat is projectmanagement?
- Wat zijn de fasen van projectmanagement?
- Hoe beheers je een project?
- Hoe neem je beslissingen in een project?
- Hoe beoordeel je een project?
- Hoe verdeel je de taken in een project?
- Hoe richt je een eenmalige samenwerking in voor een project?
- Hoe ga je om met de omgeving van een project?
- Welke projectmanagement methodes zijn er?
-
Leren en ontwikkelen
-
Organisatiekunde
-
Contracteren en aanbesteden
- Hoe ontwikkel ik een goede inkoopstrategie?
- Waar bestaat een goede inkoopstrategie uit?
- Hoe bepaal je de inkoopstrategie met behulp van risico's?
- Hoe bepaal je de contracteringsstrategie?
- Hoe maak ik een inkoopplan?
- Welke contractvormen bestaan er?
- Wat zijn de gevolgen voor de keuze van een contractvorm?
- Hoe alloceer ik risico's?
- Hoe kies ik voor de juiste aanbestedingsprocedure?
- Welke factoren zijn van belang als je een contract of aanbesteding vaststelt?
-
Programmamanagement
-
Veranderkunde
-
Risicomanagement
-
Leiderschap
-
Managen
Het resultaat van risicomanagement
Risicomanagement draagt bij aan het bereiken van de doelstellingen van jouw project, programma of organisatie. Het gaat daarbij niet om het wegnemen van alle risico’s, maar het inzichtelijk maken van het effect van risico’s op deze doelstellingen.
Door vooruit te kijken en prioriteiten te stellen kunnen vooraf keuzes gemaakt worden maken om risico’s te minimaliseren of bewust te nemen.
Wat levert risicomanagement op?
Directe resultaten van risicomanagement zijn:- Het niet of minder optreden van risico’s.
- Het verkrijgen informatie over potentiële risico’s ter ondersteuning van besluitvorming.
Naast directe resultaten levert risicomanagement ook een aantal minder harde resultaten op. Het toepassen van risicomanagement:
- Creëert risicobewustzijn.
- Maakt risico’s expliciet en bespreekbaar.
- Ontrafelt complexiteit en structureert.
- Geeft aandachtspunten.
- Leidt tot betere communicatie, informatie-uitwisseling, inzicht in standpunten.
- Vergroot teamspirit en geeft vertrouwen.
- Maakt risicoallocatie beter.