- kennisbank
- Projectmanagement
- Hoe verdeel je de taken in een project?
-
Samenwerkingskunde
-
Projectmanagement
- Wat is projectmanagement?
- Wat zijn de fasen van projectmanagement?
- Hoe beheers je een project?
- Hoe neem je beslissingen in een project?
- Hoe beoordeel je een project?
- Hoe verdeel je de taken in een project?
- Hoe richt je een eenmalige samenwerking in voor een project?
- Hoe ga je om met de omgeving van een project?
- Welke projectmanagement methodes zijn er?
-
Leren en ontwikkelen
-
Organisatiekunde
-
Contracteren en aanbesteden
- Hoe ontwikkel ik een goede inkoopstrategie?
- Waar bestaat een goede inkoopstrategie uit?
- Hoe bepaal je de inkoopstrategie met behulp van risico's?
- Hoe bepaal je de contracteringsstrategie?
- Hoe maak ik een inkoopplan?
- Welke contractvormen bestaan er?
- Wat zijn de gevolgen voor de keuze van een contractvorm?
- Hoe alloceer ik risico's?
- Hoe kies ik voor de juiste aanbestedingsprocedure?
- Welke factoren zijn van belang als je een contract of aanbesteding vaststelt?
-
Programmamanagement
-
Veranderkunde
-
Risicomanagement
-
Leiderschap
-
Managen
Een permanente organisatie is anders...
Ieder project kent een eigen organisatie. Deze is verweven met de permanente organisatie(s) die het project doorgaans heeft/hebben geïnitieerd. Niettemin zijn er verschillen, die onvermijdelijk tot spanningen leiden.
Projecten worden doorgaans geïnitieerd door (een) organisatie(s). Deze permanente organisatie(s) en de organisatie voor het project zijn met elkaar verweven.
Toch verschillen ze qua structuur, personeel, managementstijl, systemen, cultuur en strategie van elkaar. De bijgaande afbeelding brengt deze verschillen in beeld. De verschillen uiten zich als onvermijdelijke en natuurlijke spanningen.
Stappen
- Ga na welke concrete verschillen er zijn
- Doe aan het eventuele belang van die verschillen, door ze:
- te veranderen
- te compenseren
- te negeren
- Stem de organisatie voor het project af op:
- de mogelijkheden van de permanente organisatie(s)
- het belang van het project
- Leg een en ander vast in het organisatiebeheersplan dan wel het programmaplan
Aandachtspunten:
- leren van spanningen voor de toekomst
- redundanties in procedures vermijden
- medewerkers die ook in de permanente organisatie(s) werken onder andere selecteren op flexibiliteit