- kennisbank
- Risicomanagement
- Wat is risicomanagement?
-
Samenwerkingskunde
-
Projectmanagement
- Wat is projectmanagement?
- Wat zijn de fasen van projectmanagement?
- Hoe beheers je een project?
- Hoe neem je beslissingen in een project?
- Hoe beoordeel je een project?
- Hoe verdeel je de taken in een project?
- Hoe richt je een eenmalige samenwerking in voor een project?
- Hoe ga je om met de omgeving van een project?
- Welke projectmanagement methodes zijn er?
-
Leren en ontwikkelen
-
Organisatiekunde
-
Contracteren en aanbesteden
- Hoe ontwikkel ik een goede inkoopstrategie?
- Waar bestaat een goede inkoopstrategie uit?
- Hoe bepaal je de inkoopstrategie met behulp van risico's?
- Hoe bepaal je de contracteringsstrategie?
- Hoe maak ik een inkoopplan?
- Welke contractvormen bestaan er?
- Wat zijn de gevolgen voor de keuze van een contractvorm?
- Hoe alloceer ik risico's?
- Hoe kies ik voor de juiste aanbestedingsprocedure?
- Welke factoren zijn van belang als je een contract of aanbesteding vaststelt?
-
Programmamanagement
-
Veranderkunde
-
Risicomanagement
-
Leiderschap
-
Managen
Het doel van risicomanagement
Risicomanagement helpt bij het realiseren van doelen, doordat je inspeelt op toekomstige ongewenste gebeurtenissen (risico’s).
Hierdoor kun je:- Tijdig besluiten om actie te ondernemen ter voorkoming of vermindering van risico’s.
- De organisatie voorbereiden en niet in paniek laten raken bij gebeurtenissen met een mogelijk negatieve invloed (minder verrassingen) en de kans op het daadwerkelijk realiseren van je strategie en doelen sterk vergroten.
- Risicobewustzijn creëren en de organisatie goed voorbereid risico’s laten nemen, overdragen of beheersen.
- De betrokkenen efficiënter hun tijd laten kunnen besteden doordat zij kunnen anticiperen op wat komen gaat en niet hun dagen vullen met van brandje naar brandje te rennen.
Succesvol risicomanagement betekent in ieder geval dat je het toepast binnen je project, programma of organisatie. Dit houdt minimaal in dat:
- De risico’s regelmatig in kaart worden gebracht en besproken worden binnen het team.
- Het team keuzes maakt voor de beheersing van de belangrijkste risico’s (dit kan het nemen van een maatregel zijn, maar ook het accepteren van een risico).
- Het helder is wie binnen het team verantwoordelijk is voor het risico en de te nemen beheersmaatregelen.
- Beheersmaatregelen daadwerkelijk worden uitgevoerd, met regelmatige monitoring.
- De risico’s en (stand van zaken van) de beheersmaatregelen zijn vastgelegd en vindbaar zijn.
- De risico’s expliciet beschreven staan in de besluitvorming(sdocumenten).