- kennisbank
- Leiderschap
- Kun je leidinggeven leren?
-
Samenwerkingskunde
-
Projectmanagement
- Wat is projectmanagement?
- Wat zijn de fasen van projectmanagement?
- Hoe beheers je een project?
- Hoe neem je beslissingen in een project?
- Hoe beoordeel je een project?
- Hoe verdeel je de taken in een project?
- Hoe richt je een eenmalige samenwerking in voor een project?
- Hoe ga je om met de omgeving van een project?
- Welke projectmanagement methodes zijn er?
-
Leren en ontwikkelen
-
Organisatiekunde
-
Contracteren en aanbesteden
- Hoe ontwikkel ik een goede inkoopstrategie?
- Waar bestaat een goede inkoopstrategie uit?
- Hoe bepaal je de inkoopstrategie met behulp van risico's?
- Hoe bepaal je de contracteringsstrategie?
- Hoe maak ik een inkoopplan?
- Welke contractvormen bestaan er?
- Wat zijn de gevolgen voor de keuze van een contractvorm?
- Hoe alloceer ik risico's?
- Hoe kies ik voor de juiste aanbestedingsprocedure?
- Welke factoren zijn van belang als je een contract of aanbesteding vaststelt?
-
Programmamanagement
- Wanneer zetten we programmamanagement in?
- Hoe programmeer je een programma?
- Hoe bestuur je een programma?
- Hoe beslis je in of over een programma?
- Hoe organiseer je een programma?
- Hoe werk je samen in een programma?
- Hoe geef je leiding aan een programma?
- Hoe ontwikkel je jezelf in programmamanagement?
-
Veranderkunde
-
Risicomanagement
-
Leiderschap
-
Managen
De meeste leidinggevenden hebben een voorkeursstijl
Veel leidinggevenden denken dat ze de flexibiliteit hebben om afhankelijk van de kenmerken van hun taak, de medewerkers en de omgeving, een andere leiderschapsstijl toe te passen.
Maar het blijkt dat de meeste leidinggevenden doorgaans één stijl hanteren waarbij zij zich het prettigst voelen. Ze hebben een voorkeursstijl van leidinggeven ontwikkeld. Anders gezegd, ze hebben een (beperkt) gedragsrepertoire. Gedrag dat vaak gebaseerd is op eerdere ervaringen.
Leidinggevenden die een stijl toepassen die aansluit bij hun persoonlijkheid (en minder bij de situatie), hun eigen waarden, normen en verwachtingen van het gedrag van medewerkers en hun ervaring, kunnen door deze ‘echtheid’ succesvol zijn. Zoals bij voorbeeld Steve Jobs van Apple. Hij wordt wel gezien als een van de meest succesvolle ondernemers / managers van het begin van deze eeuw. Maar hij staat niet te boek als een warme, empathische manager:
- Hij is perfectionistisch, elitair, wispelturig, opvliegend van aard en een autocraat.
- Hij is obsessief, narcistisch en veeleisend voor zijn personeel.
- Hij scheldt mensen regelmatig de huid vol.
- Je kunt hem zien als een controlfreak of als iemand die streeft naar topkwaliteit.
- Hij heeft behoefte aan sparringpartners die tegen zijn ideeën ingaan waar hij vervolgens weer (heftig) tegen ingaat. (Kahney).