- kennisbank
- Contracteren en aanbesteden
- Hoe maak ik een inkoopplan?
-
Samenwerkingskunde
-
Projectmanagement
- Wat is projectmanagement?
- Wat zijn de fasen van projectmanagement?
- Hoe beheers je een project?
- Hoe neem je beslissingen in een project?
- Hoe beoordeel je een project?
- Hoe verdeel je de taken in een project?
- Hoe richt je een eenmalige samenwerking in voor een project?
- Hoe ga je om met de omgeving van een project?
- Welke projectmanagement methodes zijn er?
-
Leren en ontwikkelen
-
Organisatiekunde
-
Contracteren en aanbesteden
- Hoe ontwikkel ik een goede inkoopstrategie?
- Waar bestaat een goede inkoopstrategie uit?
- Hoe bepaal je de inkoopstrategie met behulp van risico's?
- Hoe bepaal je de contracteringsstrategie?
- Hoe maak ik een inkoopplan?
- Welke contractvormen bestaan er?
- Wat zijn de gevolgen voor de keuze van een contractvorm?
- Hoe alloceer ik risico's?
- Hoe kies ik voor de juiste aanbestedingsprocedure?
- Welke factoren zijn van belang als je een contract of aanbesteding vaststelt?
-
Programmamanagement
-
Veranderkunde
-
Risicomanagement
-
Leiderschap
-
Managen
De inhoud van een inkoopplan
Als het goed is, werkt een inkoopplan als een Plan van Aanpak voor de marktbenadering.
Er is gemotiveerd in beschreven wat de doelstelling is van het project en het inkooptraject in het bijzonder, wat de scope is van het project en dit inkoopplan, met wat voor soort contract de markt zal worden benaderd, wanneer (planning), met welke procedure(s) (aanbesteding), wat de risico's van het project en de gekozen aanpak zijn en hoe die zullen worden beheerst.
Daarnaast bevat een goed inkoopplan ook organisatorische aspecten: er wordt in vastgelegd wie welke rol heeft en waarvoor verantwoordelijk is gedurende de (voorbereiding van) de marktbenadering. Wie waarover beslist en wat de escalatieprocedure is.