- kennisbank
- Veranderkunde
- Wat is een verandering?
-
Samenwerkingskunde
-
Projectmanagement
- Wat is projectmanagement?
- Wat zijn de fasen van projectmanagement?
- Hoe beheers je een project?
- Hoe neem je beslissingen in een project?
- Hoe beoordeel je een project?
- Hoe verdeel je de taken in een project?
- Hoe richt je een eenmalige samenwerking in voor een project?
- Hoe ga je om met de omgeving van een project?
- Welke projectmanagement methodes zijn er?
-
Leren en ontwikkelen
-
Organisatiekunde
-
Contracteren en aanbesteden
- Hoe ontwikkel ik een goede inkoopstrategie?
- Waar bestaat een goede inkoopstrategie uit?
- Hoe bepaal je de inkoopstrategie met behulp van risico's?
- Hoe bepaal je de contracteringsstrategie?
- Hoe maak ik een inkoopplan?
- Welke contractvormen bestaan er?
- Wat zijn de gevolgen voor de keuze van een contractvorm?
- Hoe alloceer ik risico's?
- Hoe kies ik voor de juiste aanbestedingsprocedure?
- Welke factoren zijn van belang als je een contract of aanbesteding vaststelt?
-
Programmamanagement
- Wanneer zetten we programmamanagement in?
- Hoe programmeer je een programma?
- Hoe bestuur je een programma?
- Hoe beslis je in of over een programma?
- Hoe organiseer je een programma?
- Hoe werk je samen in een programma?
- Hoe geef je leiding aan een programma?
- Hoe ontwikkel je jezelf in programmamanagement?
-
Veranderkunde
-
Risicomanagement
-
Leiderschap
-
Managen
De inhoud van de diagnose
Waar kan men zoal naar kijken? Wat is dan waar te nemen? Waar moet men op letten? Welke modellen zijn te gebruiken? Dat zijn de vragen waar het bij de inhoud van de veranderkundige diagnose van een organisatie om gaat.
Er zijn honderden organisatiediagnosemodellen. Ze hebben gemeenschappelijk dat ze een manier geven om tegen de organisatiewereld aan te kijken. Met sommige kijkt men omvattend, met andere naar deelaspecten. Met sommige kijkt men op een meer statische manier (de 'foto'), met andere op een meer dynamische manier (de 'film'). Men kan met bedrijfskundige modellen kijken, of met organisatiekundige of met veranderkundige. Men kan kijken op het niveau van het individu, de groep, de organisatie en de omgeving. In onderstaande tabel staat een diagnosematrix van twee assen met in elke cel voorbeeldvragen voor de diagnose.
De ervaren veranderaar
Een ervaren veranderaar zal waarschijnlijk vooraf een aantal diagnostische rasters uitzoeken, waarmee hij deze keer dit probleem in deze organisatie gaat bekijken. Maar zo'n ervaren iemand zal zeker ook tijdens het proces andere modellen en kijkwijzers erbij halen. Dit omdat ze relevant blijken te zijn en bepaalde dingen scherp kunnen maken. Hij zal ook moeten toewerken naar een betekenisvol verhaal in de terugkoppeling. Daartoe moeten waarnemingen geordend worden en moeten indrukken en 'foto's' worden tot een verhaal dat de kern raakt.