- kennisbank
- Organisatiekunde
- Hoe ontstaat een organisatiecultuur?
-
Samenwerkingskunde
-
Projectmanagement
- Wat is projectmanagement?
- Wat zijn de fasen van projectmanagement?
- Hoe beheers je een project?
- Hoe neem je beslissingen in een project?
- Hoe beoordeel je een project?
- Hoe verdeel je de taken in een project?
- Hoe richt je een eenmalige samenwerking in voor een project?
- Hoe ga je om met de omgeving van een project?
- Welke projectmanagement methodes zijn er?
-
Leren en ontwikkelen
-
Organisatiekunde
-
Contracteren en aanbesteden
- Hoe ontwikkel ik een goede inkoopstrategie?
- Waar bestaat een goede inkoopstrategie uit?
- Hoe bepaal je de inkoopstrategie met behulp van risico's?
- Hoe bepaal je de contracteringsstrategie?
- Hoe maak ik een inkoopplan?
- Welke contractvormen bestaan er?
- Wat zijn de gevolgen voor de keuze van een contractvorm?
- Hoe alloceer ik risico's?
- Hoe kies ik voor de juiste aanbestedingsprocedure?
- Welke factoren zijn van belang als je een contract of aanbesteding vaststelt?
-
Programmamanagement
- Wanneer zetten we programmamanagement in?
- Hoe programmeer je een programma?
- Hoe bestuur je een programma?
- Hoe beslis je in of over een programma?
- Hoe organiseer je een programma?
- Hoe werk je samen in een programma?
- Hoe geef je leiding aan een programma?
- Hoe ontwikkel je jezelf in programmamanagement?
-
Veranderkunde
-
Risicomanagement
-
Leiderschap
-
Managen
Cultuur: de lange schaduw van de oprichter
Duidelijk zal zijn dat een cultuur niet snel te veranderen valt, want ze vormt de weerslag van alles wat een groep heeft geleerd. Het is belangrijk je te realiseren dat de belangrijkste elementen van de organisatiecultuur onzichtbaar zijn.
Mensen die deel uitmaken van een bepaalde organisatie(cultuur) kunnen je niet (meteen) vertellen wat hun cultuur is, want ze maken er deel vanuit, ze ‘zijn’ de cultuur.
Vanwege de invloed van de organisatiestructuur, systemen en dergelijke op de organisatiecultuur, kun je je afvragen of aanpassing daarvan de cultuur zal veranderen en of je aanpassingen aan de structuur en systemen kunt gebruiken om gewenst gedrag te ondersteunen. Dit zou ervoor pleiten cultuur te zien als een aspect van verschillende elementen: structuur, systemen/procedures, managementstijl, et cetera, en niet als een aparte ontwerpvariabele. Structuur en dergelijke kun je veranderen, maar niet de cultuur als zodanig.
Anderen stellen dat cultuur best te ontwerpen is, maar dat het dan wel ondersteund moet worden door structuur, strategie, et cetera. Het is een aparte ontwerpvariabele die je met veel geduld en afstemming met de andere ontwerpvariabelen kunt veranderen. Cultuur gaat om de unieke patronen die de weerspiegeling vormen van de geschiedenis van de organisatie, of zoals wel wordt gesteld: cultuur is de lange schaduw van de oprichter.