- kennisbank
- Projectmanagement
- Hoe neem je beslissingen in een project?
-
Samenwerkingskunde
-
Projectmanagement
- Wat is projectmanagement?
- Wat zijn de fasen van projectmanagement?
- Hoe beheers je een project?
- Hoe neem je beslissingen in een project?
- Hoe beoordeel je een project?
- Hoe verdeel je de taken in een project?
- Hoe richt je een eenmalige samenwerking in voor een project?
- Hoe ga je om met de omgeving van een project?
- Welke projectmanagement methodes zijn er?
-
Leren en ontwikkelen
-
Organisatiekunde
-
Contracteren en aanbesteden
- Hoe ontwikkel ik een goede inkoopstrategie?
- Waar bestaat een goede inkoopstrategie uit?
- Hoe bepaal je de inkoopstrategie met behulp van risico's?
- Hoe bepaal je de contracteringsstrategie?
- Hoe maak ik een inkoopplan?
- Welke contractvormen bestaan er?
- Wat zijn de gevolgen voor de keuze van een contractvorm?
- Hoe alloceer ik risico's?
- Hoe kies ik voor de juiste aanbestedingsprocedure?
- Welke factoren zijn van belang als je een contract of aanbesteding vaststelt?
-
Programmamanagement
- Wanneer zetten we programmamanagement in?
- Hoe programmeer je een programma?
- Hoe bestuur je een programma?
- Hoe beslis je in of over een programma?
- Hoe organiseer je een programma?
- Hoe werk je samen in een programma?
- Hoe geef je leiding aan een programma?
- Hoe ontwikkel je jezelf in programmamanagement?
-
Veranderkunde
-
Risicomanagement
-
Leiderschap
-
Managen
Beslissen
Beslissen in projecten gebeurt per fase. Hoe? Door integraal te kiezen, te autoriseren, te accepteren, goed te keuren, te fiatteren en vrij te geven van wat er tot het beslismoment is bereikt en van de daarbij behorende beheersplannen.
De initiatieffase heeft geen startdocument en de nazorgfase geen einddocument. Dit resulteert in vijf beslisdocumenten.
Wat te doen?
- zorg voor een complete beslissing (welk resultaat, welk plan van aanpak en welke beheersplannen voor T(ijd), G(eld), K(waliteit), I(nformatie) en O(rganisatie).
- zorg ervoor dat de beslissing is gericht op acceptatie en committment
- zie erop toe dat de beslissing haalbaar is. Gezien de risico’s, uitgedrukt in marges van de beheersaspecten
- beslis in volgorde van belangrijkheid
- maak van elke beslissing vooral een wilscontract.
Aandachtspunten:
- het gaat niet om de handtekeningen onder een beleidsdocument. Het gaat vooral om een goed begrijpen van wat er komen gaat. Dat ook willen en kunnen begrijpen
- een beslisdocument moet eenduidig zijn. Zodra daar discussies over ontstaan, moet de wijzigingsprocedure in werking worden gesteld
- een beslisdocument is nooit af; daarom is er ook een wijzigingsprocedure nodig.