- kennisbank
- Veranderkunde
- Hoe pas je kleurendenken succesvol toe in een verandertraject?
-
Samenwerkingskunde
-
Projectmanagement
- Wat is projectmanagement?
- Wat zijn de fasen van projectmanagement?
- Hoe beheers je een project?
- Hoe neem je beslissingen in een project?
- Hoe beoordeel je een project?
- Hoe verdeel je de taken in een project?
- Hoe richt je een eenmalige samenwerking in voor een project?
- Hoe ga je om met de omgeving van een project?
- Welke projectmanagement methodes zijn er?
-
Leren en ontwikkelen
-
Organisatiekunde
-
Contracteren en aanbesteden
- Hoe ontwikkel ik een goede inkoopstrategie?
- Waar bestaat een goede inkoopstrategie uit?
- Hoe bepaal je de inkoopstrategie met behulp van risico's?
- Hoe bepaal je de contracteringsstrategie?
- Hoe maak ik een inkoopplan?
- Welke contractvormen bestaan er?
- Wat zijn de gevolgen voor de keuze van een contractvorm?
- Hoe alloceer ik risico's?
- Hoe kies ik voor de juiste aanbestedingsprocedure?
- Welke factoren zijn van belang als je een contract of aanbesteding vaststelt?
-
Programmamanagement
- Wanneer zetten we programmamanagement in?
- Hoe programmeer je een programma?
- Hoe bestuur je een programma?
- Hoe beslis je in of over een programma?
- Hoe organiseer je een programma?
- Hoe werk je samen in een programma?
- Hoe geef je leiding aan een programma?
- Hoe ontwikkel je jezelf in programmamanagement?
-
Veranderkunde
-
Risicomanagement
-
Leiderschap
-
Managen
Beschrijving per kleur
Er zijn zeer veel verschillende benaderingen om organisaties te veranderen. Deze benaderingen zijn te ordenen in vijf verschillende ‘scholen’ of ‘kleuren’.
Elk van deze scholen gaat uit van fundamenteel verschillende veronderstellingen over veranderen.
Waarin de zienswijzen/kleuren verschillen
De vijf verschillende ordeningen van veranderbenaderingen verschillen op nogal wat thema’s, aspecten, ingangen etc., zoals:
- De basisveronderstellingen met betrekking tot wanneer en waarom mensen of dingen (door mensen) veranderen.
- Het verandertraject dat meer of minder rationeel dan wel intuïtief is af te leggen.
- De bestuurbaarheid van de verandering die groter en kleiner kan zijn.
- Het centrale idee van de veranderaar dat kan bestaan uit het scheppen van draagvlak, het behalen van een resultaat, het verlokken van mensen, het faciliteren van leren, het wegnemen van blokkades en nog veel meer.
Bij elke zienswijze/kleur hoort een ideaal
Het ideaal dat de veranderaar vanuit zijn of haar zienswijze op langere termijn nastreeft, kan bijvoorbeeld bestaan uit:
- Het behartigen van belangen (machtgerichte-/geeldrukdenken).
- Het beheersen van de verandering (systeemgericht-/blauwdrukdenken).
- Het zoeken naar de juiste ‘fit’ tussen mens en organisatie (mensgericht-/rooddrukdenken).
- Het vormen van lerende organisaties (lerengericht-/groendrukdenken).
- Spontane evolutie, 'toevallig' veranderen en leren (stroomgericht-/witdrukdenken).