- kennisbank
- Samenwerkingskunde
- Hoe verbind je belangen in een samenwerking?
-
Samenwerkingskunde
-
Projectmanagement
- Wat is projectmanagement?
- Wat zijn de fasen van projectmanagement?
- Hoe beheers je een project?
- Hoe neem je beslissingen in een project?
- Hoe beoordeel je een project?
- Hoe verdeel je de taken in een project?
- Hoe richt je een eenmalige samenwerking in voor een project?
- Hoe ga je om met de omgeving van een project?
- Welke projectmanagement methodes zijn er?
-
Leren en ontwikkelen
-
Organisatiekunde
-
Contracteren en aanbesteden
- Hoe ontwikkel ik een goede inkoopstrategie?
- Waar bestaat een goede inkoopstrategie uit?
- Hoe bepaal je de inkoopstrategie met behulp van risico's?
- Hoe bepaal je de contracteringsstrategie?
- Hoe maak ik een inkoopplan?
- Welke contractvormen bestaan er?
- Wat zijn de gevolgen voor de keuze van een contractvorm?
- Hoe alloceer ik risico's?
- Hoe kies ik voor de juiste aanbestedingsprocedure?
- Welke factoren zijn van belang als je een contract of aanbesteding vaststelt?
-
Programmamanagement
-
Veranderkunde
-
Risicomanagement
-
Leiderschap
-
Managen
Vier puzzelstukken staan centraal
In iedere samenwerking kijken alle betrokkenen met een eigen bril naar de situatie. Iedereen participeert in de samenwerking vanuit zijn eigen referentiekader en logica en met verschillende argumenten, overtuigingen en drijfveren.
In ieder vraagstuk waarbij meer partijen betrokken zijn, kijken alle betrokkenen met een eigen bril naar de situatie. Iedereen participeert in de samenwerking vanuit zijn eigen referentiekader en logica en met verschillende argumenten, overtuigingen en drijfveren.
De een stelt het probleem centraal en gaat ervan uit dat iedereen zijn perceptie van het probleem deelt. Een ander heeft al precies voor ogen wat de oplossing tot een duurzaam betere situatie is. niet zelden is dat juist de oplossing waarin die speler of die partij gespecialiseerd is.
Weer een ander denkt bij uitstek in termen van de kansen die een bepaalde situatie biedt, want juist door die samenwerking kunnen kansen benut worden die hij niet alleen kan realiseren. Tot slot zijn er mensen die direct denken in vormen van samenwerking, zoals een convenant, joint venture, alliantie, coöperatieve vereniging, shared servicecenter, etc.
Iedere partij hecht een verschillend belang aan ieder puzzelstukje. Juist in deze situaties kan geen van de partijen uit de voeten met alleen de eigen definiëring en perceptie op het vraagstuk, oplossing, kans of vorm. Het is een puzzel met vier stukken die samen gelegd moet worden. Alleen dan ontstaat een gezamenlijk beeld en de daarbij horende gezamenlijke taal.