Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg

Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Bekijk de impact voor gemeente Amsterdam
Fountain Fuel bouwt emissieloze energiestations in Nederland, waar waterstof tanken en elektrisch opladen worden gecombineerd. TwynstraGudde hielp het relatief jonge bedrijf met de aanbestedingen voor juridische ondersteuning en ontwerp- en ingenieursdiensten. Zo heeft het bedrijf voldaan aan de subsidievoorwaarden van de Europese Investeringsbank.
Bekijk de impact voor Fountain Fuel
Ben je een jonge leidinggevende of manager die zich op het grensvlak van operationeel en strategisch leiderschap bevindt? Heb je bewust de volgende...
Je bent al enigszins bekend met de wereld van projecten en programma’s. Maar tegelijkertijd vraag je je af op welke manier jouw organisatie tot de...
Bij TwynstraGudde werken mensen met zeer uiteenlopende expertises. Onze adviseurs, managers en opleiders vullen elkaar aan en dagen elkaar uit. Want samen komen we verder. Een oplossing is pas goed als die uitvoerbaar is. En als onze samenleving er blijvend wat aan heeft. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
Wil jij bijdragen aan een vitale infrastructuur in Nederland? Onze adviseurs werken aan complexe projecten en programma’s in de bouw, infrastructuur, energie en....
Solliciteer nuWij geloven dat de huidige uitdagingen in de publieke sector om nieuw leiderschap vragen. Hiervoor is een nieuwe generatie managers nodig. Managers die opgaven...
Solliciteer nuAls aanjager van verandering staan we boven de belangen en tussen de partijen. We leven ons in, verkennen, analyseren, verhelderen, verbinden en ontwikkelen. We breken open wat in beton gegoten lijkt te zijn. Versnellen wat vast dreigt te lopen en brengen projecten tot een goed einde. Zo maken we blijvend impact op morgen.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Impact via tijdelijke kwartiermaker
Het moet allemaal frisser, bruisender en groener. De binnenstad van Terneuzen moet zichzelf de komende jaren opnieuw uitvinden. Het Totaalplan Binnenstad Terneuzen is de allesomvattende toekomstvisie, waarin staat beschreven hoe de vernieuwing en ontwikkeling van de binnenstad vorm kan krijgen. TwynstraGudde is gevraagd om uitvoering te geven aan het Totaalplan door de rol van kwartiermaker te vervullen.
Impact via allesomvattende toekomstvisie
Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.
De energietransitie is in de fase van uitvoering. Voor gemeenten breekt daarmee een nieuwe tijd aan. Met de regionale energiestrategie (RES), de transitievisie warmte (TVW) en het regionale mobiliteitsprogramma (RMP) zijn de piketpaaltjes geslagen. Nu worden mensen geworven en concrete maatregelen gekozen. De schop gaat de grond in en er moet voortgang worden geboekt. De vraag waar gemeenten nu voor staan, is: hoe breng je de energietransitie van plan naar uitvoering?
Lees verder
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Lees verder
Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.
Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Wij voelen ons betrokken bij de wereld om ons heen en werken aan urgente vraagstukken. Alles om Nederland verder te helpen en transities werkend te maken.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Lees meer over deze opdracht
Het stationskwartier moet dé bruisende ontmoetingsplek worden van Helmond en de rest van de regio. Een vitaal gebied waar het goed wonen, werken en vertoeven is. Het station zelf is al in een nieuw jasje gestoken. De ontwikkeling van het gebied eromheen is de volgende stap. Een gebiedsvisie moest nog worden opgesteld. Parallel aan het opstellen van deze visie is TwynstraGudde gevraagd om de ontwikkelstrategie te maken én de financiële haalbaarheid te bepalen.
Bekijk meer
Ben jij student, starter of professional met minder dan 2 jaar werkervaring en wil je ervaren hoe het is om als adviseur bij TwynstraGudde te werken? Kom dan naar onze Inhousedag 'Stad van de toekomst'. En ervaar zelf hoe jij kunt werken aan verschillende opdrachten zoals 1) het sneller...
Solliciteer nuWij geloven dat de huidige uitdagingen in de publieke sector om nieuw leiderschap vragen. Hiervoor is een nieuwe generatie managers nodig. Managers die opgaven behapbaar kunnen maken, die mensen kunnen inspireren en motiveren en die....
Solliciteer nu
In Vlaanderen verdwijnen in 2025 opnieuw vijftien gemeenten, als gevolg van een doelgerichte opschalingsstrategie die actief wordt aangestuurd door de overheid met financiële prikkels. In Nederland is van een vergelijkbare fusiegolf geen sprake, ondanks dat gemeenten hier ook te maken hebben met toenemende verantwoordelijkheden, bestuurlijke druk en financiële tekorten. Deze blog onderzoekt waarom Vlaanderen wel kiest voor gemeentelijke herindeling en Nederland niet. Zijn het politieke keuzes, verschillen in financiële stimulansen of een fundamenteel andere visie op schaalvergroting? De focus ligt op de drijvende krachten achter de Vlaamse fusiebeweging en de eventuele lessen die Nederland hieruit zou kunnen trekken.
Toegevoegd door Lars Ruiter op 25 april 2025
In de afgelopen jaren ziet Vlaanderen een duidelijke toename in gemeentefusies. Na de grote fusiegolf van 1977 bleef het aantal gemeenten lange tijd stabiel. Op 1 januari 2019 fuseerden vijftien Vlaamse gemeenten tot zeven nieuwe gemeenten, waardoor het totaal aantal gemeenten daalde van 308 naar 300. Deze trend zet zich voort: per 1 januari 2025 zijn 28 gemeenten opgegaan in 13 nieuwe fusiegemeenten, wat het totaal aantal Vlaamse gemeenten verder terugbrengt tot 285.
De recente fusies variëren van kleine plattelandsgemeenten die samengaan tot grotere stedelijke gemeenten. Een voorbeeld is de fusie tussen Antwerpen en Borsbeek, waarbij Borsbeek het tiende district van Antwerpen wordt. Daarnaast zijn er fusies zoals die van Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht, die samen de nieuwe gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht vormen. De schaalvergroting vindt dus zowel in landelijke als stedelijke gebieden plaats en is verspreid over heel Vlaanderen.
In Nederland is het aantal gemeenten de afgelopen eeuw ook gestaag gedaald, van ruim 1.100 rond 1900 naar 342 vandaag de dag. Hoewel er regelmatig herindelingen plaatsvinden, lijken fusies in Vlaanderen momenteel op grotere schaal en in een hoger tempo te gebeuren.
De recente golf van gemeentefusies in Vlaanderen per 1 januari 2025 wordt door verschillende factoren gedreven:
De Vlaamse overheid stimuleert fusies door een financieel ondersteuningspakket aan te bieden. Gemeenten die fuseren en een minimale schaalgrootte van 20.000 inwoners bereiken, komen namelijk in aanmerking voor een schuldovername door de Vlaamse overheid. In totaal heeft de Vlaamse overheid per 1 januari 2025 €273.163.000 aan schulden overgenomen. Daarnaast is er een garantieregeling voor het Gemeentefonds en het Investeringsfonds, zodat de fusiegemeente nooit minder ontvangt dan de som van de samengevoegde gemeenten. Dat is in Nederland niet het geval.
Kleinere gemeenten ervaren vaak uitdagingen op het gebied van bestuurskracht en efficiëntie. Door te fuseren met naburige gemeenten kunnen zij schaalvoordelen realiseren, een breder dienstenaanbod ontwikkelen en de bestuurlijke kwetsbaarheid verminderen. Een voorbeeld hiervan is de recente fusie tussen Galmaarden, Gooik en Herne tot de nieuwe gemeente Pajottegem, met circa 25.000 inwoners. Deze gemeenten, gelegen in het Pajottenland, streven naar een versterkte bestuurskracht en een efficiëntere dienstverlening door hun krachten te bundelen.
Vergrijzing en bevolkingskrimp in bepaalde regio's zetten de leefbaarheid en het voorzieningenniveau van kleine gemeenten onder druk. Fusies worden gezien als een manier om deze uitdagingen het hoofd te bieden door middelen en infrastructuur te consolideren. De fusie tussen Ruiselede en Wingene illustreert dit: beide gemeenten in West-Vlaanderen hebben besloten samen te gaan om hun dienstverlening te optimaliseren en beter in te spelen op demografische veranderingen.
Bron: vlaanderen.be
Het tempo van fusies in Nederland lijkt, zeker in verhouding tot de recente herindelingsgolf in Vlaanderen, de laatste jaren af te nemen. Wij zien de volgende verklaringen:
Waar in Vlaanderen de politieke wind gunstig staat voor gemeentelijke fusies, is in Nederland het sentiment anders. In de Tweede Kamer is geen duidelijke meerderheid voor actief opschalingsbeleid. Sterker nog, partijen zoals de PVV (die bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2023 groter zijn dan ooit) hebben zich in het verleden expliciet uitgesproken tegen van hogerop opgelegde herindelingen. Dit betekent dat er op landelijk niveau weinig politieke druk zal zijn om gemeenten richting fusie te bewegen.
Ook op lokaal niveau is er weinig enthousiasme: bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 waren lokale partijen de grote winnaars, met landelijk ruim 35% van de stemmen. Deze partijen zijn doorgaans kritischer over opschaling en benadrukken het belang van nabijheid en lokale autonomie. Hierdoor is het in veel gemeenten lastig om politiek draagvlak te vinden voor herindeling, zelfs als de financiële noodzaak groeit.
Dit politieke sentiment vertaalt zich direct in het Beleidskader gemeentelijke herindeling, dat sinds 2019 als uitgangspunt heeft dat fusies uitsluitend van onderop tot stand moeten komen. Dit betekent dat gemeenten zelf het initiatief moeten nemen, zonder sturing vanuit het Rijk. Provincies hebben in theorie de bevoegdheid om herindelingen aan te sturen via de Wet arhi, maar in de praktijk worden zij hierin beperkt.
Provincies mogen pas ingrijpen bij 'evidente bestuurskrachtproblemen', maar wat dat precies betekent, blijft vaag. Hierdoor ontbreekt de politieke ruimte om gemeenten richting fusie te bewegen, zelfs als een provincie daar een duidelijke visie op heeft. In tegenstelling tot Vlaanderen, waar fusies actief worden gestimuleerd met financiële prikkels, worden Nederlandse provincies juist afgeremd waar het gaat om initiatief nemen voor een herindeling.
Hoewel dit beleidskader alweer vijf jaar oud is, blijft de situatie ongewijzigd. Gemeenten bepalen grotendeels zelf of ze willen fuseren, terwijl provincies op afstand blijven en het Rijk geen expliciete visie formuleert op de bestuurlijke inrichting.
Waar Vlaanderen stimuleert fusies actief met financiële voordelen zoals schuldovername en garanties op uitkeringen uit het Gemeentefonds, ontbreekt in Nederland een vergelijkbare stimulans. De eerder bestaande opschalingskorting (bedoeld om schaalvergroting te bevorderen) is in 2024 definitief afgeschaft. Dit betekent dat gemeenten niet langer financieel worden gestraft voor het uitblijven van fusies, maar het biedt ook geen extra prikkel om tot herindeling over te gaan.
Nederland kent wél een herindelingsbijdrage, bedoeld als tegemoetkoming in de frictiekosten van fusies. Deze bijdrage wordt vijf jaar lang uitgekeerd en is in 2013 verruimd. Des te meer gemeenten worden opgeheven, des te groter deze bijdrage is. Dit is echter geen structurele stimulans voor herindeling: het vergoedt slechts een deel van de eenmalige kosten en zeker niet de structurele financiële impact van een fusie.
Vlaanderen laat zien dat gemeentelijke herindelingen mogelijk zijn als de overheid daarvoor kiest en dit actief ondersteunt. In Nederland wordt die keuze nu niet gemaakt. De uitdagingen zijn echter niet minder groot: gemeenten worstelen met een groeiend takenpakket, financiële druk en een steeds complexer bestuurlijk veld. Toch blijft de discussie over opschaling hier vooral een lokale aangelegenheid, zonder een duidelijke visie of regie vanuit het Rijk.
Vooral kleinere gemeenten komen vanwege het grotere takenpakket verder onder druk te staan. De financiële situatie verslechtert en met het ravijnjaar in zicht zullen veel gemeenten hard moeten snijden in hun uitgaven. In Vlaanderen wordt deze realiteit erkend en gefaciliteerd met schuldovernames en structurele ondersteuning. In Nederland lijkt het antwoord vooral een kwestie van bezuinigen zonder langetermijnvisie. Maar als het Rijk herindelingen niet stimuleert, wat dan wel? Alternatieven zouden kunnen zijn om minder taken te beleggen bij gemeenten of gemeenten meer mogelijkheden te geven om eigen inkomsten te genereren.
Herindelingen lijken met het huidige Rijksbeleid voor veel gemeenten onvermijdelijk op termijn, maar zonder duidelijke regie of alternatieven blijft het op dit moment in veel gemeenteraden een moeizame discussie zonder dat er besluiten worden genomen. De vraag is echter hoelang de huidige situatie houdbaar blijft. Het Nederlandse debat zou niet alleen moeten gaan over het al dan niet fuseren van gemeenten, maar vooral over de vraag hoe we gemeenten toekomstbestendig organiseren: met of zonder herindelingen.
TwynstraGudde begeleidt gemeenten en provincies bij bestuurlijke toekomstverkenningen, bestuurskrachtonderzoeken en herindelingen. Neem contact op met een van onze adviseurs Bestuurlijke Toekomst.