Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Bekijk de impact voor gemeente Amsterdam
Fountain Fuel bouwt emissieloze energiestations in Nederland, waar waterstof tanken en elektrisch opladen worden gecombineerd. TwynstraGudde hielp het relatief jonge bedrijf met de aanbestedingen voor juridische ondersteuning en ontwerp- en ingenieursdiensten. Zo heeft het bedrijf voldaan aan de subsidievoorwaarden van de Europese Investeringsbank.
Bekijk de impact voor Fountain Fuel
Ben je een jonge leidinggevende of manager die zich op het grensvlak van operationeel en strategisch leiderschap bevindt? Heb je bewust de volgende...
Met deze training leg je een stevig fundament voor het mooie vak van programmamanagement, zodat je beter in staat bent je eigen opgave tot een succes...
Bij TwynstraGudde werken mensen met zeer uiteenlopende expertises. Onze adviseurs, managers en opleiders vullen elkaar aan en dagen elkaar uit. Want samen komen we verder. Een oplossing is pas goed als die uitvoerbaar is. En als onze samenleving er blijvend wat aan heeft. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....
Solliciteer nuZet jij je tanden graag in complexe vastgoedvraagstukken, op het snijvlak van zorgvernieuwing en zorghuisvesting? Wil jij jezelf als strategisch adviseur of projectmanager doorontwikkelen op het gebied van organisatieverandering en huisvesting in de zorg? Dan is TwynstraGudde voor jou dé plek!...
Solliciteer nuAls aanjager van verandering staan we boven de belangen en tussen de partijen. We leven ons in, verkennen, analyseren, verhelderen, verbinden en ontwikkelen. We breken open wat in beton gegoten lijkt te zijn. Versnellen wat vast dreigt te lopen en brengen projecten tot een goed einde. Zo maken we blijvend impact op morgen.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Impact via tijdelijke kwartiermaker
Het moet allemaal frisser, bruisender en groener. De binnenstad van Terneuzen moet zichzelf de komende jaren opnieuw uitvinden. Het Totaalplan Binnenstad Terneuzen is de allesomvattende toekomstvisie, waarin staat beschreven hoe de vernieuwing en ontwikkeling van de binnenstad vorm kan krijgen. TwynstraGudde is gevraagd om uitvoering te geven aan het Totaalplan door de rol van kwartiermaker te vervullen.
Impact via allesomvattende toekomstvisie
Bij TwynstraGudde vinden we het belangrijk dat je jezelf continu kan blijven ontwikkelen. We bieden je hiervoor diverse mogelijkheden. Ook in onze arbeidsvoorwaarden heb je diverse keuzemogelijkheden.
Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....
Solliciteer nuZet jij je tanden graag in complexe vastgoedvraagstukken, op het snijvlak van zorgvernieuwing en zorghuisvesting? Wil jij jezelf als strategisch adviseur of projectmanager doorontwikkelen op het gebied van organisatieverandering en huisvesting in de zorg? Dan is TwynstraGudde voor jou dé plek!...
Solliciteer nuOnze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.
De energietransitie is in de fase van uitvoering. Voor gemeenten breekt daarmee een nieuwe tijd aan. Met de regionale energiestrategie (RES), de transitievisie warmte (TVW) en het regionale mobiliteitsprogramma (RMP) zijn de piketpaaltjes geslagen. Nu worden mensen geworven en concrete maatregelen gekozen. De schop gaat de grond in en er moet voortgang worden geboekt. De vraag waar gemeenten nu voor staan, is: hoe breng je de energietransitie van plan naar uitvoering?
Lees verder
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Lees verder
Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.
Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Wij voelen ons betrokken bij de wereld om ons heen en werken aan urgente vraagstukken. Alles om Nederland verder te helpen en transities werkend te maken.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Lees meer over deze opdracht
Het stationskwartier moet dé bruisende ontmoetingsplek worden van Helmond en de rest van de regio. Een vitaal gebied waar het goed wonen, werken en vertoeven is. Het station zelf is al in een nieuw jasje gestoken. De ontwikkeling van het gebied eromheen is de volgende stap. Een gebiedsvisie moest nog worden opgesteld. Parallel aan het opstellen van deze visie is TwynstraGudde gevraagd om de ontwikkelstrategie te maken én de financiële haalbaarheid te bepalen.
Bekijk meer
Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....
Solliciteer nuWil je werken binnen een dynamisch team waarbij je zowel contact hebt met de publieke als de private sector? Wil je meebouwen aan de verdere uitbreiding van een snelgroeiend team met oog voor een goede werk-privé balans? En heb je affiniteit met bouwrecht, aanbestedingsrecht, ondernemingsrecht of...
Solliciteer nu
Het coronavirus houdt Nederland in zijn greep. Het is een situatie die wij met elkaar nog nooit hebben meegemaakt. Een situatie die veel improvisatie, creativiteit én verandervermogen van ons vraagt.
Toegevoegd door Aniek Janssen op 27 maart 2020
Hoe wij als maatschappij creatief weten om te gaan met de getroffen maatregelen rondom het coronavirus is voor mij het bewijs dat wij mensen beschikken over een groot collectief verandervermogen. Het bevestigt dat het onrealistisch is om te denken dat één of twee geniale personen een organisatie, laat staan een maatschappij, kunnen veranderen. Het laat zien dat veranderen een collectief proces is. Oók in organisaties. Veranderen doe je samen.
Wat maakt dat we in ‘reguliere’ verandertrajecten vaak het verandervermogen van mensen in organisaties in twijfel trekken, terwijl in tijden van crisis ons collectieve verandervermogen onverminderd groot blijkt te zijn? Gepland veranderen kán dus wel, maar lukt in de praktijk niet altijd. Wat maakt dat we in tijden van crisis ons gedrag relatief snel kunnen veranderen? Welke lessen over gepland veranderen zijn er te trekken uit de coronacrisis? En wat kunnen we daarvan leren over het verandervermogen van organisaties? In een korte reeks met blogs deel ik graag wat mij vanuit veranderkundige perspectief opvalt in de coronacrisis.
Grofweg zijn er in de veranderkundige literatuur twee stromingen te onderkennen. Zij die geloven dat verandering alleen kan ontstaan vanuit urgentie (Kotter), en zij die geloven dat verandering ook kan ontstaan door een lonkend toekomstperspectief te schetsen (Boonstra). Volgens mij laat de coronacrisis ons zien dat het gevoel van urgentie bij betrokkenen een belangrijke factor is voor het realiseren van verandering.
Op 15 maart kondigde het kabinet vergaande maatregelen af. Horecazaken moesten tijdelijk de deuren sluiten, we moesten allemaal zoveel mogelijk thuis werken en 1.5 meter afstand houden van elkaar werden de norm. Desondanks was het een week later op zaterdagmiddag afgeladen vol op de Nederlandse stranden en in de stadsparken. Hoe kan het, vroegen veel thuisblijvers zich af? De afspraken zijn toch duidelijk? Waarom blijf je dan niet thuis? Blijkbaar waren er mensen die wel de urgentie voelden, maar er waren ook veel Nederlanders die nog onvoldoende noodzaak voelden om het gedrag te veranderen.
Verschillende onderzoeken wijzen uit dat de ervaring van ‘nabijheid’ een belangrijke factor is in de mate van urgentiebesef. Er moet iets gebeuren dat jou persoonlijk, of de mensen in je directe omgeving raakt. Dán pas zijn wij bereid om ons gedrag aan te passen. Hoe dichterbij het probleem is, hoe urgenter het wordt om gedrag aan te passen. Blijkbaar was het coronavirus die zonnige zaterdag in ieder geval gevoelsmatig, voor veel Nederlanders nog relatief ver weg.
Ben jij als (programma)manager of adviseur betrokken bij grote veranderingen in jouw organisatie? Vergroot dan je effectiviteit met onze Masterclass verandermanagement
Uit onderzoek blijkt dat behalve nabijheid ook emotie een belangrijke factor is bij urgentiebesef. Het delen van praktische informatie over de verandering is weliswaar noodzakelijk, maar blijkt vaak onvoldoende om het gedrag aan te passen. Pas wanneer mensen zien wat het effect is van het probleem, wat het nu écht met je doet, dan pas zal verandering ontstaan. Zo pleit Kotter(2005) voor de nadruk op emoties (see-feel-change) als motor voor gedragsverandering. Voor mij raakt hij daarmee een belangrijke kern. Veranderen gaat over emoties, over vertrouwen, angst, optimisme, verdriet en hoop. Veranderen gaat over het visualiseren van de toekomst en de wil of wens om de toekomst te beïnvloeden. Pas als je overtuigd bent dat het veranderen van jouw gedrag daaraan bijdraagt, zijn mensen bereid om gedrag te veranderen.
Dat emotie een belangrijke motor is voor verandering werd voor mij bevestigd toen ik op zondag diverse nieuwssites afstruinde. Er werden massaal beelden gedeeld van ziekenhuizen in Italië, van crematoria in Madrid en tientallen zorgmedewerkers, bekende Nederlanders, artsen en zelfs coronapatiënten deden geëmotioneerde oproepen, recht uit het hart. “Blijf alsjeblieft thuis, niet alleen voor je eigen veiligheid maar die van ouderen, zieken, zwakkeren in onze samenleving”. See-feel-change zou Kotter zeggen. De geëmotioneerde oproepen sorteerden effect, ze riepen emotie op en brachten de ernst van het virus dichterbij. Het was een dag later, ondanks het prachtige weer, beduidend minder druk buiten. De emotie werd gevoeld, het gedrag werd veranderd, de urgentie werd gedeeld.
Toch zijn er nog steeds mensen die zich weinig aantrekken van de coronamaatregelen. Voelen zij dan geen urgentie? Het is volgens mij onrealistisch om te denken dat je iedereen in een maatschappij of iedereen in een organisatie mee kunt krijgen in een geplande verandering. In tijden van verandering zijn er altijd mensen die ervoor kiezen om het probleem te vermijden of te geloven dat het probleem vanzelf oplost. Zolang zij niet bereid (of in staat) zijn om de onderliggende emoties die gepaard gaan met de verandering bij zichzelf te (h)erkennen, zullen zij het eigen gedrag niet veranderen.
We kunnen ons natuurlijk blijven focussen op dit kleine groepje mensen die het probleem vermijden en zich vastklampen aan oud gedrag, maar we kunnen ons ook verwonderen. Verwonderen over het enorme collectieve verandervermogen van die grote groep Nederlanders die wél thuisblijven. Ik kies voor het laatste, omdat deze focus beter past bij de emotie die voor mij gepaard gaat met mijn eigen gedragsverandering in coronatijd: hoop. Hoop, dat we met elkaar de crisis kunnen bedwingen.
Lees meer blogs in deze reeks: