TwynstraGudde_60jaa_wit
Werken bij

    Waar wij aan werken

    Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.

    Wie we zijn

    Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.

    ‘De Refugee Talent Hub brengt werkgevers en vluchtelingen dichter bij elkaar.’

    Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg

    Recente vacatures

    Slimme en duurzame mobiliteit

    Organisatieadviseur Laadinfrastructuur

    Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....

    Solliciteer nu
    Zorg

    (Ervaren) Adviseur en Projectmanager Zorghuisvesting

    Wil je werken binnen een dynamisch team waarbij je zowel contact hebt met de publieke als de private sector? Wil je meebouwen aan de verdere uitbreiding van een snelgroeiend team met oog voor een goede werk-privé balans? En heb je affiniteit met bouwrecht, aanbestedingsrecht, ondernemingsrecht of...

    Solliciteer nu

    Aanpak Organiseren van kennis

    Organisaties presteren beter als ze in staat zijn eigen kennis aan te boren en in spel te brengen. Maar dat blijkt voor met name grote organisaties met diverse specialistische afdelingen een uitdaging. TwynstraGudde helpt organisaties met het organiseren van hun kennis.

     

    Veel organisaties hebben last van een kennisinfarct: een situatie waarin aanwezige kennis niet of nauwelijks door de organisatie stroomt en niet wordt benut. Het gevolg is dat organisatieonderdelen langs elkaar heen werken, vernieuwing en innovatie niet van de grond komen, de kwaliteit van de diensten en producten achteruitgaat en met name complexe opgaven blijven liggen. In plaats van gebruik te maken van eigen kennis, wordt kennis van buiten gehaald. Herken je deze symptomen?

    Het idee dat mensen slechts een klein percentage van hun hersencapaciteit gebruiken, is een mythe. Uit neurowetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat er geen enkel deel van de hersenen inactief is of geen functie heeft. Het idee dat organisaties slechts een klein deel van hun kenniscapaciteit gebruiken, is geen mythe. Wij helpen jouw organisatie graag het kennispotentieel te leren kennen en benutten.

    Sferen in een organisatie

    In veel organisaties stroomt kennis niet, maar zit kennis min of meer opgesloten in ‘Sferen’ in de organisatie. Zo’n Sfeer bestaat uit een samenhangende groep medewerkers, (gedeelde) ervaringen, waarden en denk- en werkwijzen. Binnen de Sfeer wordt kennis gedeeld, maar tussen de Sferen ontstaat afstand en verstaan medewerkers steeds minder elkaars taal. Bij veel overheidsorganisaties zijn de volgende vijf Sferen te onderscheiden: 

    • Bestuurlijke en Politieke Sfeer
      In de Bestuurlijke en Politieke Sfeer opereren bestuurders, politici en politiek gestuurde beleidsmakers. Het gesprek tussen deze bestuurders, politici en beleidsmakers is sterk bepaald door de belangen en machten in het werkveld van de organisatie. 

    • Rationaliserende Sfeer
      In de Rationaliserende Sfeer tref je beleidsmakers, ingenieurs en wetenschappers die het werkveld van de organisatie rationaliseren, onder meer door (denk)modellen te ontwikkelen en toe te passen, metingen te doen en die weer te vergelijken. Het draait in deze Sfeer om het doorgronden van het werkveld op systeemniveau.

    • Management en Controle Sfeer
      In de Management en Controle Sfeer is de inzet om zaken beheersbaar te houden door complexe vraagstukken zoveel mogelijk terug te snoeien en te ordenen naar beheersbare factoren. Het is ook de Sfeer die ervaart hoe belangrijk het is om een organisatie menselijk te houden en een aantrekkelijke plek om te werken.

    • Praktijk of Uitvoerende Sfeer
      In de Praktijk of Uitvoerende Sfeer draait het meer dan de andere Sferen om het in praktijk brengen van datgene waarvoor de organisatie is opgericht. Mensen in deze Sfeer werken in het veld en spreken de taal van het veld.

    • Verbindende Sfeer
      In de Verbindende Sfeer werken grenswerkers aan samenhang en afstemming door het onderhouden van relaties binnen en buiten de organisatie. Officieel binnen allerlei formele mandaten, maar die blijken rekbaar te zijn. Dat moet ook, anders kan men geen zaken doen.

    Figuren aanpak organiseren van kennis-1

    Werkplaats voor het laten stromen van kennis

    TwynstraGudde organiseert Werkplaatsen om de verbinding tussen de Sferen in een organisatie te herstellen en kennis te laten stromen. In een Werkplaats werken vertegenwoordigers van verschillende Sferen samen aan een oplossing van een concreet maar complex vraagstuk. In drie of vier dagdelen experimenteren deelnemers met verschillende technieken om verbinding te maken en kennis te laten stromen. Een daarvan is het delen van (impliciete) ervaringskennis door het vertellen van verhalen. In de afgelopen jaren hebben we de Werkplaats met succes toegepast in uiteenlopende organisaties en samenwerkingsverbanden, zoals bij Vitens

    Wil jij in gesprek met een van onze adviseurs om het potentieel van jouw organisatie te benutten door kennis te laten stromen? Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen snel contact met je op.

    Kennisontwikkeling volgens het marktmodel en het netwerkmodel 

    TwynstraGudde ondersteunt organisaties en samenwerkingsverbanden ook met het maken van kennisagenda’s en het ontwikkelen, begeleiden en evalueren van kennisprogramma’s. Wat ons daarin opvalt is dat het kennislandschap in Nederland vaak georganiseerd volgens het marktmodel met producenten en consumenten. Volgens ons doet het netwerkmodel meer recht aan hoe kennisontwikkeling in werkelijkheid plaatsvindt. Organisaties zijn namelijk zowel kennisvragers als kennisgebruikers en de ontwikkeling, deling en toepassing van verschillende soorten kennis lopen elkaar. Wil je weten wat dit betekent voor het opstellen van een kennisagenda of een kennisprogramma? Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen op snel contact met je op.

    Figuren aanpak organiseren van kennis-2

    Deze vijf Sferen komen uit een onderzoek naar de rol van ervaringskennis in waterorganisaties, uitgevoerd door Albert Cath, Govert Geldof, Gijsbert van der Heijden en Roel Valkman. 

    Ja, Ik ben geïnteresseerd in het organiseren van kennis

    Neem contact op met

    Alle mensen

    Neem contact op met

    Alle mensen