TwynstraGudde_60jaa_wit
Werken bij

    Waar wij aan werken

    Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.

    Wie we zijn

    Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.

    ‘De Refugee Talent Hub brengt werkgevers en vluchtelingen dichter bij elkaar.’

    Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg

    Recente vacatures

    directie

    Directiesecretaris

    Heb jij een passie voor bestuurlijke processen, (voorbereiden van) beleid en bedrijfsvoering, juridische zorgvuldigheid en kwaliteitsmanagement? Wil je een cruciale rol spelen in de ondersteuning van directie en de Raad van Commissarissen (RvC) van TwynstraGudde, en bijdragen aan het behalen van...

    Solliciteer nu
    Evaluaties en onderzoek

    Senior onderzoeker Leren in het publieke domein

    Ben jij een ervaren onderzoeker die het publieke domein door en door kent? Wij zoeken iemand die gedreven is door nieuwsgierigheid en met een diepgaande, gedegen aanpak werkt. Als senior bij ons krijg je de kans om richting te geven aan projecten en direct bij te dragen aan de groei van ons team en...

    Solliciteer nu
    Bekijk alle vacatures

    Verhulde onthulling

    Ad Gerritsen

    Verhulde onthulling

    2010

    Een van de meest controversiële werken – zo niet het meest controversiële werk – in de TG collectie is het tweeluik Verhulde Onthulling. Hetzelfde meisje op twee manieren weergegeven. Links in Zeeuwse klederdracht (daarom ook wel Zeeuws meisje genoemd) en rechts in een oranje hemdje met spaghettibandjes, tot boven haar borsten opgetrokken met een kleine driehoek schaamhaar onder in beeld.

    Als je een tijdje kijkt naar het linker werk voel je snel zelf hoe ingesnoerd het meisje is. Het lijkt of ze haar buik inhoudt en haar schouders optrekt. De armen hangen langszij. Haar mond is gesloten. Haar ogen staan ‘ver weg’, haar gezicht maakt een gesloten indruk. In het rechter werk stapt het meisje met één been een beetje naar voren en trekt haar schouders een beetje naar achteren, haar armen langszij, waardoor het lijkt alsof ze zichzelf presenteert. De ogen in haar gezicht zijn vrijwel hetzelfde als op het linker doek, ook hier donker, maar doordat de mond een beetje open staat is haar gezichtsuitdrukking anders. Het is een uitdrukking van kwetsbaarheid of verdriet, maar ze straalt ook iets uitdagends uit. De werken moeten als tweeluik worden gezien, door ze los van elkaar op te hangen verliezen ze een deel van hun betekenis en context.  

    Voor sommigen mensen is de spanning die het naakt met zich meebrengt (te) groot. Het naakt wordt geseksualiseerd en als ongepast voor de werkvloer ervaren. Voor anderen zit de spanning vooral in de verhouding tussen de twee delen van het kunstwerk: de vrouw in klederdracht roept herinneringen op aan de beklemming en de uitdagende pose van de naakte vrouw wekt het bevrijdende gevoel van dingen achter je kunnen laten op. Een meer feministische benadering in plaats van een geseksualiseerd beeld van het vrouwelijk naakt dus. In ons werk komt deze spanning ook terug. We werken aan spannende opgave met veel elementen en lagen bestaande uit woorden en verhalen die net zoals kleding ‘het naakte’ verhullen. De uiterste ongemakkelijkheid die het werk teweegbrengt geeft precies de betekenis en de werking van onze kunst weer. 

    Perspectieven