TwynstraGudde_60jaa_wit
Werken bij

    Waar wij aan werken

    Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.

    Wie we zijn

    Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.

    ‘De Refugee Talent Hub brengt werkgevers en vluchtelingen dichter bij elkaar.’

    Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg

    Recente vacatures

    Slimme en duurzame mobiliteit

    Organisatieadviseur Laadinfrastructuur

    Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....

    Solliciteer nu
    Zorg

    (Ervaren) Adviseur en Projectmanager Zorghuisvesting

    Wil je werken binnen een dynamisch team waarbij je zowel contact hebt met de publieke als de private sector? Wil je meebouwen aan de verdere uitbreiding van een snelgroeiend team met oog voor een goede werk-privé balans? En heb je affiniteit met bouwrecht, aanbestedingsrecht, ondernemingsrecht of...

    Solliciteer nu

    Blog Veranderende bestuurlijke dynamiek bij waterschappen

    Waterschapsbesturen zitten in hun tweede volledige jaar sinds de waterschapsverkiezingen van 2023. Bestuurders en ambtelijke organisaties hebben inmiddels kunnen werken en wennen in de nieuwe bestuurlijke dynamiek. Tijd om te reflecteren en je mee te nemen in de vraagstukken waar wij aan hebben gewerkt bij waterschap Rivierenland, als gevolg van deze nieuwe dynamiek. En vervolgens te kijken welke lessen hieruit te trekken zijn.

    Toegevoegd door Arjan Löesink op 17 december 2024

    Het politieke landschap veranderde sterk met de verkiezingen van 2023. Nieuwkomer BBB wist 118 van de verkiesbare 518 zetels in de Algemene Besturen (AB’s) te veroveren, en de Partij voor de Dieren heeft 20 zetels meer dan in 2019. Verloren werd er vooral aan de kant van CDA (25 zetels), 50Plus (22 zetels) en VVD (15 zetels). Grote verschuivingen dus in de AB’s, en als gevolg daarvan ook in de Dagelijkse Besturen (DB’s). BBB heeft zitting in 16 DB’s, met in totaal 18 bestuursleden. Verder valt op dat Water Natuurlijk terugviel van 16 naar 12 DB’s en CDA van 9 naar 5.

    Bij waterschap Rivierenland is maar liefst twee derde van het AB nieuw in deze periode. BBB en JA21 maakten hun entree. In het DB maakte Water Natuurlijk plaats voor BBB.

    Een veranderde bestuurlijke dynamiek

    Door deze nieuwe verhoudingen was het bij waterschap Rivierenland en veel andere waterschappen in het eerste jaar zoeken naar een nieuw evenwicht tussen AB en DB. Hier komt nog bij dat bestuurlijke vraagstukken aan complexiteit toenemen en veel waterschappen streven naar een andere rol in het ruimtelijk domein. Daarnaast draagt politisering van het waterschapsbestuur bij aan een andere profilering door het AB en haar individuele leden. Steeds meer AB-leden hebben een achtergrond in duale overheidsbesturen en het aantal fracties neemt toe. Allemaal factoren die eraan bijdragen dat het samenspel en de onderlinge verhoudingen aan verandering onderhevig zijn.

    Veranderende bestuurlijke dynamiek bij waterschappen

    Vraagstukken ten aanzien van AB, DB én ambtelijke organisatie bij waterschap Rivierenland

    Waterschap Rivierenland erkent dit veranderende samenspel. Wij adviseerden het waterschap over hoe het nieuwe bestuur (AB en DB) en de ambtelijke organisatie (directie en bestuursondersteuning) zichzelf het beste kunnen organiseren in deze nieuwe context. Dit mede vanuit de wens voor een meer actief en rolbewust AB. Resultaat is bijvoorbeeld een herziening van de strategische agenda van het AB, om steviger invulling te geven aan de kaderstellende rol. Daarnaast hebben gesprekken over de gewenste vergadercultuur in het AB plaatsgevonden. Dit onder meer over de bestuurlijke relevantie van het debat.

    Het professionaliseren van het samenspel heeft ook directe consequenties voor de ambtelijke organisatie. We zijn aan de slag gegaan met de ambtelijke ondersteuning van het AB en DB van waterschap Rivierenland; onder andere de wensen van het bestuur aan de ambtelijke dienst en de positionering en inrichting van de bestuursondersteuning. Wensen ten aanzien van een meer zichtbare en onafhankelijke ondersteuning van het AB, hebben geleid tot de oprichting van een team bestuurs- en directieondersteuning met toegewezen adviseurs voor het AB.

    De lessen

    Op basis van onze ervaring in het afgelopen jaar bij waterschap Rivierenland, eerdere opdrachten bij andere waterschappen en algemene principes, trekken wij drie lessen:

    cijfers-voor-blog-01-2Interpreteer monisme op een ruime manier, om te komen tot een optimaal samenspel

    In de monistische bestuursvorm bij waterschappen ligt de legitimatie en het bevoegdheidszwaartepunt bij het AB. De positie van het DB is daar een afgeleide van. Er is sprake van onderschikking; een grote verwevenheid tussen AB en DB, maar met het primaat bij het AB. In de praktijk treedt echter vervaging op. Zo verschuift het primaat in de praktijk al snel naar het DB. Dit door de uitgebreide ambtelijke ondersteuning aan DB en de werking van het politieke selectiemechanisme, waardoor politieke leiders veelal plaatsnemen in een DB. In de praktijk is er bij waterschappen dus sprake van een vervaagd monisme. Een situatie waarin AB en DB op grotere afstand van elkaar staan en meer eigen rollen vervullen dan de theorie van monisme doet vermoeden. Bij waterschap Rivierenland hebben we geadresseerd dat dit een grijs gebied is, waarin AB en DB zelf op zoek kunnen gaan naar een passend evenwicht. Een evenwicht waarin ook gekozen kan worden voor een (op onderdelen) meer duale invulling en de werkwijzen die daarbij wenselijk gevonden worden. Wij ontwikkelden hier een praatplaat (zie hieronder) voor, om het gesprek over monisme-dualisme te laden en te structureren. De aspecten waarop een keuze gemaakt kan worden voor een monistische/dualistische invulling, hangen met elkaar samen. Zo betekent een keuze voor een meer dualistische invulling van de ondersteuning van het AB, iets voor de in te richten systemen. Met deze praatplaat komt deze samenhang in beeld en wordt het makkelijker eenduidige keuzes te maken.

    Praatplaat-Monisme-Dualisme-Waterschappen

    cijfers-voor-blog-02-2Erken dat AB en DB verschillende belangen kunnen hebben en richt hier de ondersteuning op in

    We zijn het vaak tegengekomen in het afgelopen jaar bij waterschap Rivierenland; bestuurders en ambtenaren die aangeven dat door het monistische stelsel AB en DB één is en dezelfde belangen hebben. Dit is een interpretatie van het monisme die geen rekening houdt met de genoemde vervaging en is daarnaast een ontkenning van de verschillende (formele) rollen die AB en DB ook in het monisme hebben. Deze opvatting beperkt het zoeken naar mogelijkheden om het AB verder te professionaliseren en te ondersteunen. Erken daarom dat AB en DB in een bepaalde mate los van elkaar staan en verschillende belangen kunnen hebben. Erken ook dat hierdoor AB’s behoefte kunnen hebben aan een eigen ondersteuning. Een ondersteuning die proactief en zelfbewust haar rol invult om het AB in positie te brengen. Het gaat in het formeel monistische systeem wat ons betreft te ver om hiervoor een ‘pure’ griffie op te zetten; een griffie die niet valt onder de Secretaris-Directeur (SD), maar werkt in opdracht van het AB. Dit zou bijdragen aan het steeds verder van elkaar af komen staan van AB en DB. Deze griffie zou daarnaast veel spanning opleveren voor de rol van de SD. Een eigen en onafhankelijke bestuursondersteuning voor het AB is echter wel passend.

    cijfers-voor-blog-03-2Nieuwe dynamiek vraagt scherpte op de aansturingslijnen van de bestuursondersteuning

    In een situatie waarin ‘gescheiden’ ondersteuning is ingericht voor AB en DB, is extra aandacht nodig voor de aansturingslijnen van deze medewerkers. Dit om te voorkomen dat belangentegenstelling doorwerkt en er spanning ontstaat op de werkzaamheden van de adviseurs. Bij waterschap Rivierenland hebben we het HOF-model gehanteerd om de juiste aansturingslijnen in te richten. Dit model beschrijft de hiërarchische, output en functionele aansturing van medewerkers, teams en afdelingen. De teamleider bestuursadvies kan bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor de hiërarchische en functionele sturing van zowel AB- als DB-ondersteuners. Terwijl een AB-adviseur op output aangestuurd wordt door AB-leden, dijkgraaf, SD en de teamleider. Voor een DB-adviseur kan dit plaatsvinden door DB-leden, SD en overige directeuren en de teamleider.

    Wil je meer weten over deze lessen of horen wat wij nog meer doen op het vlak van politiek-bestuurlijk-ambtelijk samenspel, neem dan contact op met één van ons, Evelien van der Kuil of Arjan Löesink.

     

    Lees ook:

    Neem contact op met

    Alle mensen

    Neem contact op met

    Alle mensen