Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Bekijk de impact voor gemeente Amsterdam
Fountain Fuel bouwt emissieloze energiestations in Nederland, waar waterstof tanken en elektrisch opladen worden gecombineerd. TwynstraGudde hielp het relatief jonge bedrijf met de aanbestedingen voor juridische ondersteuning en ontwerp- en ingenieursdiensten. Zo heeft het bedrijf voldaan aan de subsidievoorwaarden van de Europese Investeringsbank.
Bekijk de impact voor Fountain Fuel
Ben je een jonge leidinggevende of manager die zich op het grensvlak van operationeel en strategisch leiderschap bevindt? Heb je bewust de volgende...
Met deze training leg je een stevig fundament voor het mooie vak van programmamanagement, zodat je beter in staat bent je eigen opgave tot een succes...
Bij TwynstraGudde werken mensen met zeer uiteenlopende expertises. Onze adviseurs, managers en opleiders vullen elkaar aan en dagen elkaar uit. Want samen komen we verder. Een oplossing is pas goed als die uitvoerbaar is. En als onze samenleving er blijvend wat aan heeft. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....
Solliciteer nuZet jij je tanden graag in complexe vastgoedvraagstukken, op het snijvlak van zorgvernieuwing en zorghuisvesting? Wil jij jezelf als strategisch adviseur of projectmanager doorontwikkelen op het gebied van organisatieverandering en huisvesting in de zorg? Dan is TwynstraGudde voor jou dé plek!...
Solliciteer nuAls aanjager van verandering staan we boven de belangen en tussen de partijen. We leven ons in, verkennen, analyseren, verhelderen, verbinden en ontwikkelen. We breken open wat in beton gegoten lijkt te zijn. Versnellen wat vast dreigt te lopen en brengen projecten tot een goed einde. Zo maken we blijvend impact op morgen.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Impact via tijdelijke kwartiermaker
Het moet allemaal frisser, bruisender en groener. De binnenstad van Terneuzen moet zichzelf de komende jaren opnieuw uitvinden. Het Totaalplan Binnenstad Terneuzen is de allesomvattende toekomstvisie, waarin staat beschreven hoe de vernieuwing en ontwikkeling van de binnenstad vorm kan krijgen. TwynstraGudde is gevraagd om uitvoering te geven aan het Totaalplan door de rol van kwartiermaker te vervullen.
Impact via allesomvattende toekomstvisie
Bij TwynstraGudde vinden we het belangrijk dat je jezelf continu kan blijven ontwikkelen. We bieden je hiervoor diverse mogelijkheden. Ook in onze arbeidsvoorwaarden heb je diverse keuzemogelijkheden.
Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....
Solliciteer nuZet jij je tanden graag in complexe vastgoedvraagstukken, op het snijvlak van zorgvernieuwing en zorghuisvesting? Wil jij jezelf als strategisch adviseur of projectmanager doorontwikkelen op het gebied van organisatieverandering en huisvesting in de zorg? Dan is TwynstraGudde voor jou dé plek!...
Solliciteer nuOnze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.
De energietransitie is in de fase van uitvoering. Voor gemeenten breekt daarmee een nieuwe tijd aan. Met de regionale energiestrategie (RES), de transitievisie warmte (TVW) en het regionale mobiliteitsprogramma (RMP) zijn de piketpaaltjes geslagen. Nu worden mensen geworven en concrete maatregelen gekozen. De schop gaat de grond in en er moet voortgang worden geboekt. De vraag waar gemeenten nu voor staan, is: hoe breng je de energietransitie van plan naar uitvoering?
Lees verder
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Lees verder
Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.
Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Wij voelen ons betrokken bij de wereld om ons heen en werken aan urgente vraagstukken. Alles om Nederland verder te helpen en transities werkend te maken.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Lees meer over deze opdracht
Het stationskwartier moet dé bruisende ontmoetingsplek worden van Helmond en de rest van de regio. Een vitaal gebied waar het goed wonen, werken en vertoeven is. Het station zelf is al in een nieuw jasje gestoken. De ontwikkeling van het gebied eromheen is de volgende stap. Een gebiedsvisie moest nog worden opgesteld. Parallel aan het opstellen van deze visie is TwynstraGudde gevraagd om de ontwikkelstrategie te maken én de financiële haalbaarheid te bepalen.
Bekijk meer
Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....
Solliciteer nuWil je werken binnen een dynamisch team waarbij je zowel contact hebt met de publieke als de private sector? Wil je meebouwen aan de verdere uitbreiding van een snelgroeiend team met oog voor een goede werk-privé balans? En heb je affiniteit met bouwrecht, aanbestedingsrecht, ondernemingsrecht of...
Solliciteer nu
Op 16 november 2017 vond de conferentie Toekomst publiek vastgoed plaats, georganiseerd door de Algemene Rekenkamer.
Toegevoegd door Wicher Schönau op 16 november 2017
Tijdens dit congres onderzocht Wicher F. Schönau (TwynstraGudde) de relevantie van de onderzoeken van Algemene Rekenkamer over vastgoed voor lokale overheden. Onderstaand zijn bijdrage.
Met deze conferentie sluit de Algemene Rekenkamer een serie onderzoeken af naar publiek vastgoed. Een onderwerp dat tot voor kort nauwelijks andere aandacht kreeg dan wanneer een bouwproject van de overheid weer eens boven budget was geëindigd of te laat was opgeleverd. Zeg maar, de categorie Stedelijk Museum. Maar inmiddels heeft publiek vastgoed - of zoals het vaker genoemd wordt: maatschappelijk vastgoed - een plaats verworven op de bestuurlijke agenda.
Besparingsdoelstellingen bij het Rijk, die hun oorsprong hebben in de crisis, hebben eraan bijgedragen dat grote landelijke vastgoedportefeuilles zijn gecentraliseerd en vastgoedmanagement zijn toegevoegde waarde moet bewijzen. De vorming van het Rijksvastgoedbedrijf en de Nationale Politie, die tezamen een besparing van meer dan € 200 mln. aan lagere huisvestingslasten moet opleveren, is hier een voorbeeld van.
Terecht heeft de Algemene Rekenkamer haar oog op laten vallen op het publieke vastgoed. Het in elkaar schuiven van organisaties met eigen vastgoed, lijkt op papier snel tot een kostenbesparing te leiden. Maar hoe wordt hier in de praktijk opvolging aan gegeven?
In de onderzoeken van de Algemene Rekenkamer zie ik een bevinding terugkeren: “het Rijk moet transparant zijn over de afwegingen die zij maakt tussen het realiseren van financiële doelen met vastgoed enerzijds en het met vastgoed bijdragen aan maatschappelijke doelen anderzijds”. De volgende aspecten daarin wil ik uitdiepen: financiële doelen, maatschappelijke doelen en transparantie. Maar dan wat de betekenis daarvoor is op lokaal niveau.
Elke gemeente in Nederland heeft, althans in theorie, een eigen lokale rekenkamer. Deze onafhankelijke organen beoordelen het door het gemeentebestuur gevoerde beleid, zo ook op het gebied van vastgoed. Klassieke onderwerpen van rekenkamers zijn ‘grote projecten’ en ‘onderwijshuisvesting’. Recent is hier gemeentelijk vastgoed aan toegevoegd. Door toenemende leegstand in maatschappelijk vastgoed en de wens van gemeenten om meer eigen gebouwen te verkopen, beginnen steeds meer gemeenteraden zich af te vragen hoe het eigenlijk gesteld is met de doeltreffendheid, de doelmatigheid – en soms zelfs rechtmatigheid - van het gemeentelijk vastgoed. Als adviesorgaan voor de raad kan een lokale rekenkamer hierin helderheid verschaffen.
In meerdere gemeenten is inmiddels door rekenkamers onderzoek gedaan naar vastgoed. Het blijkt dat de genoemde bevinding van de Algemene Rekenkamer ook op lokaal niveau hout snijdt.
Uiteraard hebben de meeste gemeenten geen beleid om geld te verdienen aan het eigen vastgoed, noch om een vorm van rendement te maken. Toch heeft de rekenkamercommissie van Enschede in 2013 het nodig gevonden om de gemeente Enschede te wijzen op een ‘eigen werkelijkheid’ waarin het eigen vastgoedbedrijf verkeerde. Voornamelijk ingegeven door een administratieve en beheersmatige visie op vastgoed. Toch is dit een uitzondering. En juist in Enschede heeft het rekenkamerrapport eraan bijgedragen dat men veel explicieter de maatschappelijke bijdrage van het eigen vastgoed in beeld probeert te brengen.
Want ondertussen is een meer bedrijfsmatige manier van kijken naar vastgoed hoogstnoodzakelijk. Gemeenten hebben dan wellicht geen winstoogmerk met het eigen vastgoed, als het goed is, kunnen ze hier ook niet ongestoord ‘verlies’ op maken. Uiteraard horen maatschappelijke organisaties en verenigingen geen poot te worden uitgedraaid met commerciële huurprijzen; het is ook niet bedoeling dat sommige gebruikers gesponsord worden van overheidswege. Want helaas komt het nog vaak voor - vooral bij kleine gemeenten - dat lage huren in rekening worden gebracht en het onduidelijk is waar binnen de gemeentebegroting de aanvullende bijdrage vandaan komt.
Voor de toezichthouder, de gemeenteraad, is het zodanig niet te volgen wie deze ‘verkapte subsidie’ ontvangt en wie niet. Hier komt dus een gebrek aan transparantie om de hoek kijken. Maar om de financiële prestaties van vastgoed te beoordelen, moet er wel een minimaal inzicht zijn in de kosten en baten. Dit is een terugkerend thema in de rapporten van Algemene Rekenkamer, maar het komt ook bij lokaal rekenkameronderzoek aan de orde. Veel gemeenten beschikken nog steeds over een te gebrekkig inzicht in wat ze jaarlijks uitgeven aan vastgoed en wat daar aan inkomsten tegenover staat. Risico’s blijven hierdoor onbekend, onbenoemd en onbeheerst.
De kern is echter: als de basale informatie over vastgoed ontbreekt, kan de eigenaar – wie dat ook is – niet anticiperen op toekomstige ontwikkelingen in het gebruik van het vastgoed. En juist bij vastgoed, wat je in de regel voor minimaal 40 jaar neerzet, is het bewaken van de lange termijn verplichtingen belangrijk. Vandaar de noodzaak om over financiële doelen na te denken.
Maar in de publieke sector gaat het uiteindelijk over de maatschappelijke doelen. Het hoge niveau aan maatschappelijke voorzieningen in onze gemeenten hebben we mede te danken aan een - gekscherend gezegd - uitmuntende sturing op doeltreffendheid. Over de jaren heen hebben gemeenten tientallen jaren gebouwen, zoals sportaccommodaties, scholen, buurthuizen en theaters neergezet, vaak op verzoek van of in nauwe samenspraak met de gebruikers. Of het toevoegen van een nieuw gebouw wel noodzakelijk was vanuit een zogenaamde ‘portefeuille-gedachte‘, was buiten de orde. Bovendien was de informatie niet voorhanden. De gemeentelijke organisatiestructuur, verdeeld in klassieke beleidssectoren zoals sport, onderwijs, welzijn etc., heeft bijgedragen aan de versnippering van subsidie- en huurafspraken met gebruikers.
Dat bijna alle lokale rekenkameronderzoeken naar vastgoed momenteel vaststellen dat er geen koppeling is te leggen tussen het middel (vastgoed) en het beleidsdoel is naar mijn mening een non-discussie. Want vanzelfsprekend draagt een school bij aan onderwijsdoeleinden. Hetzelfde geldt voor ander maatschappelijk vastgoed. Met het sturen op maatschappelijke doelen zit het dus wel goed bij gemeenten…
De crux zit hem dus in de combinatie van beide. Of zoals de Algemene Rekenkamer stelt: het streven naar het halen van financiële én maatschappelijke doelen met vastgoed leidt tot frictie. Twee publieke doelen strijden om voorrang. Enerzijds het beleidsmatig belang, waarbij vastgoed ondersteunend is aan beleid. En anderzijds het financieel belang, waarbij de incidentele en structurele kosten en opbrengen van een vastgoedbeslissing worden afgewogen.
Maar hoe worden die afwegingen tussen financiële en maatschappelijke doelen in de praktijk gemaakt? Als ik hem plat sla naar gemeentelijk vastgoed: hoe voorkom je dat een gemeente niet alleen stuurt op de beleidsdoelen, maar ook blijft nadenken over de doelmatige inzet van haar gebouwen? Ergo, hoe houd je de balans tussen vastgoed als beleidsmiddel en vastgoed als bedrijfsmiddel? Naar mijn stellige overtuiging kan dat alleen door de zichtbaar te maken wat het teveel sturen op het een voor consequenties heeft voor het ander. In de vorm van meer transparantie dus.
Maar ja, meer transparantie is ook gemakkelijk geroepen. Bij de Rijksoverheid zie ik dat het bedrijfsmatig denken in veel gevallen ook heeft geleid tot bedrijfsmatig handelen, getuige de eerdergenoemde centralisaties. Je hoort ook geluiden dat het is doorgeslagen… Op het lokale niveau, waar de bestuurders – de wethouders – veel dichter bij de burger staan en dus veel directer moeten verantwoorden wat de effecten van hun beslissingen zijn, is transparantie echter een ander verhaal. Wil je namelijk zover gaan dat zichtbaar wordt wat elke maatschappelijke accommodatie exact kost? En zo ja, dan worden ook de verschillen duidelijk: wat de gemeente uitgeeft aan het theater, het buurthuis, de voetbalclub….en die andere voetbalclub. Ga er maar aanstaan als wethouder.
Naar mijn idee ligt er een sleutel in het inzicht in prestaties. Pas wanneer het voor een gemeenteraad kraakhelder wordt wat de werkelijke bezettingsgraad van de sportaccommodaties is of hoe slecht de energieprestatie van de gemeentelijk gebouwen er uitkomt, worden de wenkbrauwen gefronst. Want ondoelmatigheid kost geld. Geld, dat ook andere dingen had kunnen worden uitgegeven. En als die discussie op gang komt, volgen geloofwaardige doelen voor het vastgoedmanagement. Door daarin te optimaliseren kunnen maatschappelijke doelen beter – of noem het efficiënter – worden bereikt.
Tot slot een punt waar ik minder enthousiast over ben. De Algemene Rekenkamer signaleert dat de doelen van het Rijk en andere overheden strijdig kunnen zijn met elkaar, bijvoorbeeld als het gaat om locatiekeuze. Daar kunnen wij ons van alles bij voorstellen, zeker wanneer het gaat om de komst van een nieuwe gevangenis of asielzoekerscentrum in een gemeente.
Meestal wordt er in de polder wel een oplossing gevonden door de bestuurslagen, maar het is de vraag in hoeverre beleid hiervoor kan worden gemaakt. De aanbeveling van de Algemene Rekenkamer om de rijksportefeuillestrategie te verbreden naar een (semi-) publieke vastgoedstrategie per regio, waarin nota bene ook de vastgoedstrategie van gemeenten, zorg- en onderwijsinstellingen en andere uitvoeringsorganisaties wordt meegenomen, lijkt mij lastig uitvoerbaar. Allereerst omdat lang niet alle gemeenten, zorg- en onderwijsinstellingen over een vastgoedstrategie beschikken, maar vooral om dit een overlegcircus gaat opleveren waar te veel partijen aan tafel zitten die geen echt belang hebben aan afspraken over vastgoed. Nu al zijn buurgemeenten niet in staat om serieus overleg te voeren over het (gewenste) voorzieningenniveau binnen een regio. Bij gemeentelijke herindelingen ligt dit al gevoelig – namelijk: welk van de gemeentehuizen gaan we sluiten? Maar het wordt nog veel ingewikkelder zolang afzonderlijke gemeenten hun eigen zwembad hebben en willen houden voor hun burgers. Hoe kom je dan tot een besluit over welk zwembad moet sluiten? Waarschijnlijk niet op basis van financiële argumenten.
Ik zeg niet dat er niet af en toe afstemming nodig is tussen Rijk en gemeenten, zoals de gemeente Den Haag en het Rijksvastgoedbedrijf hebben gedaan voor de afstoot van een groot aantal rijkskantoren. Maar dit werkt alleen als er een bepaald momentum is tussen bestuurders, niet vanuit de wens om samenhangend beleid te maken.
Terugkomend op de aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer. De onderzoeken van de laatste jaren hebben zich gericht op het Rijksvastgoedbedrijf, de Nationale Politie, Defensie en het onderwijsveld, van PO- en VO-scholen tot universitair vastgoed. In brede zin was de scope van het onderzoek de ‘huisvesting’ van deze organisaties, waarbij het Rijksvastgoedbedrijf als uitvoeringsorganisatie vooral huisvesting aanbiedt en beheert. Defensie is formeel de eigenaar van de eigen vastgoedportefeuille, maar wordt als gebruiker – als het goed is – ontzorgd door het Rijksvastgoedbedrijf. Daarentegen, de Politie en de universiteiten zijn eigenaar-gebruiker van het vastgoed. Hierdoor ligt de spanning tussen financiële en maatschappelijke doelen binnen de eigen organisatie. En juist dat stelt weer hogere eisen aan de toezichthouders, die zich een beeld moeten vormen over de risico’s die met vastgoed worden genomen.
Op lokaal niveau zijn die risico’s natuurlijk ook aan de orde. Maar de gemeente heeft hierin meerdere petten op. Zij is de eigenaar van de gebouwen, beheert en exploiteert ze, is soms zelf ook gebruiker en ziet er als toezichthouder op toe. Natuurlijk, formeel is de gemeenteraad onafhankelijk en hij behoort op afstand te staan van het college. Maar in de praktijk zijn raadsleden vaak nauw betrokken bij lokale huisvestingsvragen van maatschappelijke organisaties en dergelijke. Ze zijn per slot van rekening ook volksvertegenwoordiger...
Onafhankelijk van de raad kunnen lokale rekenkamers wel de boodschap meegeven dat met vastgoed meerdere publieke belangen worden gediend. En dat de afweging tussen die belangen, maatschappelijk én financieel van aard, meer transparantie vraagt van de gemeente.
Deze voordracht is uitgesproken op de conferentie Toekomst publiek vastgoed van de Algemene Rekenkamer op 16 november 2017
Gebruikte bronnen: