Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Bekijk de impact voor gemeente Amsterdam
Fountain Fuel bouwt emissieloze energiestations in Nederland, waar waterstof tanken en elektrisch opladen worden gecombineerd. TwynstraGudde hielp het relatief jonge bedrijf met de aanbestedingen voor juridische ondersteuning en ontwerp- en ingenieursdiensten. Zo heeft het bedrijf voldaan aan de subsidievoorwaarden van de Europese Investeringsbank.
Bekijk de impact voor Fountain Fuel
Ben je een jonge leidinggevende of manager die zich op het grensvlak van operationeel en strategisch leiderschap bevindt? Heb je bewust de volgende...
Met deze training leg je een stevig fundament voor het mooie vak van programmamanagement, zodat je beter in staat bent je eigen opgave tot een succes...
Bij TwynstraGudde werken mensen met zeer uiteenlopende expertises. Onze adviseurs, managers en opleiders vullen elkaar aan en dagen elkaar uit. Want samen komen we verder. Een oplossing is pas goed als die uitvoerbaar is. En als onze samenleving er blijvend wat aan heeft. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....
Solliciteer nuZet jij je tanden graag in complexe vastgoedvraagstukken, op het snijvlak van zorgvernieuwing en zorghuisvesting? Wil jij jezelf als strategisch adviseur of projectmanager doorontwikkelen op het gebied van organisatieverandering en huisvesting in de zorg? Dan is TwynstraGudde voor jou dé plek!...
Solliciteer nuAls aanjager van verandering staan we boven de belangen en tussen de partijen. We leven ons in, verkennen, analyseren, verhelderen, verbinden en ontwikkelen. We breken open wat in beton gegoten lijkt te zijn. Versnellen wat vast dreigt te lopen en brengen projecten tot een goed einde. Zo maken we blijvend impact op morgen.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Impact via tijdelijke kwartiermaker
Het moet allemaal frisser, bruisender en groener. De binnenstad van Terneuzen moet zichzelf de komende jaren opnieuw uitvinden. Het Totaalplan Binnenstad Terneuzen is de allesomvattende toekomstvisie, waarin staat beschreven hoe de vernieuwing en ontwikkeling van de binnenstad vorm kan krijgen. TwynstraGudde is gevraagd om uitvoering te geven aan het Totaalplan door de rol van kwartiermaker te vervullen.
Impact via allesomvattende toekomstvisie
Bij TwynstraGudde vinden we het belangrijk dat je jezelf continu kan blijven ontwikkelen. We bieden je hiervoor diverse mogelijkheden. Ook in onze arbeidsvoorwaarden heb je diverse keuzemogelijkheden.
Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....
Solliciteer nuZet jij je tanden graag in complexe vastgoedvraagstukken, op het snijvlak van zorgvernieuwing en zorghuisvesting? Wil jij jezelf als strategisch adviseur of projectmanager doorontwikkelen op het gebied van organisatieverandering en huisvesting in de zorg? Dan is TwynstraGudde voor jou dé plek!...
Solliciteer nuOnze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.
De energietransitie is in de fase van uitvoering. Voor gemeenten breekt daarmee een nieuwe tijd aan. Met de regionale energiestrategie (RES), de transitievisie warmte (TVW) en het regionale mobiliteitsprogramma (RMP) zijn de piketpaaltjes geslagen. Nu worden mensen geworven en concrete maatregelen gekozen. De schop gaat de grond in en er moet voortgang worden geboekt. De vraag waar gemeenten nu voor staan, is: hoe breng je de energietransitie van plan naar uitvoering?
Lees verder
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Lees verder
Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.
Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Wij voelen ons betrokken bij de wereld om ons heen en werken aan urgente vraagstukken. Alles om Nederland verder te helpen en transities werkend te maken.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Lees meer over deze opdracht
Het stationskwartier moet dé bruisende ontmoetingsplek worden van Helmond en de rest van de regio. Een vitaal gebied waar het goed wonen, werken en vertoeven is. Het station zelf is al in een nieuw jasje gestoken. De ontwikkeling van het gebied eromheen is de volgende stap. Een gebiedsvisie moest nog worden opgesteld. Parallel aan het opstellen van deze visie is TwynstraGudde gevraagd om de ontwikkelstrategie te maken én de financiële haalbaarheid te bepalen.
Bekijk meer
Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....
Solliciteer nuWil je werken binnen een dynamisch team waarbij je zowel contact hebt met de publieke als de private sector? Wil je meebouwen aan de verdere uitbreiding van een snelgroeiend team met oog voor een goede werk-privé balans? En heb je affiniteit met bouwrecht, aanbestedingsrecht, ondernemingsrecht of...
Solliciteer nu
Het Planbureau voor de leefomgeving schetst drie denkrichtingen om grip te krijgen op veranderingen in de Land- en Tuinbouw: versterkte zelf- en ketensturing, centrale sturing door rijksoverheid of regionale sturing.
Toegevoegd door Michiel Cappendijk op 4 februari 2019
In deze blog een korte samenvatting per denkrichting en wat de voor- en nadelen daarvan zijn. Ik sluit af met een persoonlijke visie op het vraagstuk en stel mezelf de vraag of het een kwestie van uitzieken is, of dat we moeten teruggrijpen op meer coördinatie door de overheid.
Sturing in deze denkrichting is een samenspel tussen marktpartijen, ngo’s en de overheid, waarbij het primaat voor initiatieven in de markt ligt. Voorbeelden zijn keurmerken en private kwaliteitsstandaarden. Van de overheid vraagt het een scherpe visie op de sector en daarmee de randvoorwaarden waarbinnen de keten zichzelf mag sturen. Voor deze denkrichting is het noodzakelijk dat er per sector een aantal grote dominante bedrijven de bovenliggende partij zijn. Dit is nodig om standaarden af te dwingen en veranderingen door te voeren. Deze bedrijven hebben macht, maar zijn vanwege merk en reputatie ook gevoelig voor het sentiment van burger en consument en daardoor bereid hier naar te luisteren en op te anticiperen.
Belangrijk voordeel is dat de in een sector aanwezige energie en innovativiteit volop wordt geactiveerd. Het aanwezig zijn van gedeelde publieke waarden is wel van belang als kader voor private ontwikkeling. Denk daarbij aan de toepassing van gentechnologie, of dierenwelzijn. Ook als toepassing van hoogwaardige technologie oplossingen biedt voor problemen is dit een goede denkrichting. Tot slot speelt deze denkrichting in op de gedachte dat in een geglobaliseerde wereld nationaal beleid toch niet effectief kan zijn.
Een nadeel van deze denkrichting is dat grote bedrijven niet per se de vrienden zijn van het MKB en familiebedrijven, denk daarbij aan de marktmacht van de grote retailers. De meeste agrariërs vallen in de categorie MKB en/of familiebedrijf. Voor deze groep is eigenlijk de mogelijkheid van een algemeen verbindend verklaring noodzakelijk, wat een wetgevende taak is van de centrale overheid en dus eigenlijk niet past in ketensturing. Een ander nadeel is dat deze richting geen oplossing biedt voor problemen waar publieke waarden zich niet verenigen met een commercieel interessante oplossing. Er ontstaat een prisoner’s dilemma, waarin ‘foute’ bedrijven naar het buitenland worden gedreven of er überhaupt niks gebeurt. Denk daarbij aan bepaalde (plof)kippenhouderijen die naar Oekraïne zijn verhuisd en genbedrijven die een nevenvestiging in de VS starten. Tot slot is er een risico dat de markt mogelijk haar eigen (geglobaliseerde) doelen zal nastreven, die anders zijn dan nationale doelen. Hierop is dan minder democratische controle mogelijk.
Lees meer over het nieuwe perspectief voor het landelijk gebied.
Het planbureau ziet geen heil in hiërarchische sturing door de rijksoverheid, zoals lange tijd na de tweede wereldoorlog het geval was. Wel ziet zij een rol voor de centrale overheid om het debat te initiëren over de toekomst van de Nederlandse Land- en Tuinbouw. Op basis hiervan ontstaan gedeelde publieke waarden en kan beleid worden geformuleerd en uitgevoerd. Er kan met een brede groep stakeholders afspraken worden gemaakt, bijvoorbeeld in een landbouwakkoord. Mogelijk leidt dit tot fundamentele andere keuzes die de land- en tuinbouw in zijn geheel positief veranderen en tegelijkertijd bestaande commerciële belangen schaden. Voorbeelden zijn de gevolgen van het verbod op de nertsenfokkerij of kokkelvisserij. Deze denkrichting vraagt om veel politieke moed, een lange adem en omvangrijke investeringsfondsen en prestatiecontracten met stakeholders.
Een belangrijk voordeel van centrale sturing is dat er vanuit een breed maatschappelijk perspectief gekeken wordt naar de Land- en Tuinbouw. Het vraagt dus om echte verbinding tussen sector en maatschappij, anders zal het ontaarden in een oeverloos machtsspel. De centrale overheid is daarnaast in staat om omvangrijke ombuigingen te faciliteren gedurende lange tijd. Bijvoorbeeld om regio’s die onevenredig hard worden geraakt te compenseren. Een belangrijk nadeel is dat een centralistische aanpak kan leiden tot grote en individuele schade en tot flinke maatschappelijke onrust. Denk daarbij aan het verbod op nertsenfokkerij, of eerder het noodzakelijk ingrijpen door de overheid bij dierziekten als varkenspest, gekke koeienziekte en de Q-koorts. Of denk aan het uitplaatsingsbeleid van de glastuinbouw in de periode 2000 tot 2010, wat zeer ineffectief is gebleken. In alle gevallen leidde centrale sturing tot dusver bijna per definitie tot een grote hindermacht en rechtszaken. Fundamentele koerswijzigingen zijn daarom politiek complex, risicovol en tijdrovend. Een goede gedragen landbouwvisie in alleen om die reden al cruciaal. Tot slot is een belangrijk nadeel dat de centrale overheid legitiem wel iets kan verbieden, maar in de praktijk vaak niet in staat is een reëel commercieel handelingsperspectief te bieden voor ondernemers die moeten wijken.
Regionale sturing is gebaseerd op de gedachte dat veel problemen (ook) een regionaal of lokaal karakter hebben en sluit aan op de decentralisering van het ruimtelijk beleid. Ruimtelijke keuzes zijn grotendeels vaak regionaal te maken en ook het verdienvermogen ligt vaak regionaal door bestemmingsplanwijzigingen. Daarnaast kan de overheid regionaal een belangrijke en aanjagende rol hebben in het organiseren en faciliteren van netwerken van ondernemers, de lokale kennisinstellingen en de overheid. Het netwerk is een middel om initiatief uit de lokken bij een van deze drie partijen. Doordat partijen weten dat ze langjarig aan elkaar verbonden zijn, is er meer bereidheid om te investeren in elkaar.
Het voordeel van regionaal sturen is dat er vaak veel energie en motivatie is voor initiatieven, mede op basis van een reeds bestaand warm netwerk en goede informele relaties. Ook zijn er meer mogelijkheden voor maatwerk op basis van wederzijds vertrouwen en inzicht in elkaars belangen. Regionale sturing kan ook een sterke basis zijn om zaken op te schalen tot interregionale of nationale samenwerking, zoals recent is gebleken uit het Nationaal Tuinbouwakkoord. Tot slot biedt regionale sturing de mogelijkheid voor regionale bestuurders om iets concreets te doen voor de eigen ondernemers of burgers.
Nadelen van regionale sturing is de versnippering. Sectorproblemen als gewasbescherming of de lobby voor andere Europese regels kunnen nauwelijks regionaal worden aangepakt. Daarnaast is het beleid vanuit nationaal perspectief soms ineffectief door waterbedeffecten naar een naastgelegen regio. Tot slot is het niet altijd helder wat de scheidslijn is tussen een succesvolle ervaren lokale aanpak en naïeve dorpspolitiek.
Persoonlijk zie ik eigenlijk slechts twee denkrichtingen: sturen vanuit de markt of sturen vanuit de overheid, regionaal of nationaal. Wat het beste is? Ik heb daar zelf nog niet een pasklaar antwoord op. Ik vraag me soms af of ik een salon-libertariër ben met in theorie alle vertrouwen in de markt, maar in de praktijk ook wel het gevoel dat collectiviteit en sturing noodzakelijk is.
Zo heb ik aan de ene kant groot vertrouwen in het bedrijfsleven om ook maatschappelijke problemen op te lossen. In plaats van nu te snel terug te grijpen naar overheidssturing, moeten we misschien nog wat tijd nemen om uit te zieken en af te kicken van de naoorlogse overheidssturing. Wachten tot bedrijven consolideren en groot genoeg zijn en met marktmacht marktsturing afdwingen en bereidheid tonen om in te spelen op maatschappelijke issues om hun reputatie en merk te beschermen. Tegelijkertijd zie ik de afschaffing van de productschappen in 2015 als logisch, maar wel te rigoureus ingezet. De activering van regionale ‘triple helix‘ organisaties zoals Greenports, is daar een reactie op en die zijn zeker nuttig. Om echt het verschil te maken, missen deze meer netwerkorganisaties echter de power en de robuustheid om echt lange termijnbeleid te realiseren. Dus wat adviseert u: nog even uitzieken, of toch de (centrale) overheid weer actiever inzetten?