Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg

Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Bekijk de impact voor gemeente Amsterdam
Fountain Fuel bouwt emissieloze energiestations in Nederland, waar waterstof tanken en elektrisch opladen worden gecombineerd. TwynstraGudde hielp het relatief jonge bedrijf met de aanbestedingen voor juridische ondersteuning en ontwerp- en ingenieursdiensten. Zo heeft het bedrijf voldaan aan de subsidievoorwaarden van de Europese Investeringsbank.
Bekijk de impact voor Fountain Fuel
Ben je een jonge leidinggevende of manager die zich op het grensvlak van operationeel en strategisch leiderschap bevindt? Heb je bewust de volgende...
Je bent al enigszins bekend met de wereld van projecten en programma’s. Maar tegelijkertijd vraag je je af op welke manier jouw organisatie tot de...
Bij TwynstraGudde werken mensen met zeer uiteenlopende expertises. Onze adviseurs, managers en opleiders vullen elkaar aan en dagen elkaar uit. Want samen komen we verder. Een oplossing is pas goed als die uitvoerbaar is. En als onze samenleving er blijvend wat aan heeft. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
Ben jij student, starter of professional met minder dan 2 jaar werkervaring en wil je ervaren hoe het is om als adviseur bij TwynstraGudde te werken? Kom dan naar....
Solliciteer nuWij geloven dat de huidige uitdagingen in de publieke sector om nieuw leiderschap vragen. Hiervoor is een nieuwe generatie managers nodig. Managers die opgaven...
Solliciteer nuAls aanjager van verandering staan we boven de belangen en tussen de partijen. We leven ons in, verkennen, analyseren, verhelderen, verbinden en ontwikkelen. We breken open wat in beton gegoten lijkt te zijn. Versnellen wat vast dreigt te lopen en brengen projecten tot een goed einde. Zo maken we blijvend impact op morgen.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Impact via tijdelijke kwartiermaker
Het moet allemaal frisser, bruisender en groener. De binnenstad van Terneuzen moet zichzelf de komende jaren opnieuw uitvinden. Het Totaalplan Binnenstad Terneuzen is de allesomvattende toekomstvisie, waarin staat beschreven hoe de vernieuwing en ontwikkeling van de binnenstad vorm kan krijgen. TwynstraGudde is gevraagd om uitvoering te geven aan het Totaalplan door de rol van kwartiermaker te vervullen.
Impact via allesomvattende toekomstvisie
Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.
De energietransitie is in de fase van uitvoering. Voor gemeenten breekt daarmee een nieuwe tijd aan. Met de regionale energiestrategie (RES), de transitievisie warmte (TVW) en het regionale mobiliteitsprogramma (RMP) zijn de piketpaaltjes geslagen. Nu worden mensen geworven en concrete maatregelen gekozen. De schop gaat de grond in en er moet voortgang worden geboekt. De vraag waar gemeenten nu voor staan, is: hoe breng je de energietransitie van plan naar uitvoering?
Lees verder
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Lees verder
Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.
Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Wij voelen ons betrokken bij de wereld om ons heen en werken aan urgente vraagstukken. Alles om Nederland verder te helpen en transities werkend te maken.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Lees meer over deze opdracht
Het stationskwartier moet dé bruisende ontmoetingsplek worden van Helmond en de rest van de regio. Een vitaal gebied waar het goed wonen, werken en vertoeven is. Het station zelf is al in een nieuw jasje gestoken. De ontwikkeling van het gebied eromheen is de volgende stap. Een gebiedsvisie moest nog worden opgesteld. Parallel aan het opstellen van deze visie is TwynstraGudde gevraagd om de ontwikkelstrategie te maken én de financiële haalbaarheid te bepalen.
Bekijk meer
Ben jij student, starter of professional met minder dan 2 jaar werkervaring en wil je ervaren hoe het is om als adviseur bij TwynstraGudde te werken? Kom dan naar onze Inhousedag 'Stad van de toekomst'. En ervaar zelf hoe jij kunt werken aan verschillende opdrachten zoals 1) het sneller...
Solliciteer nuWij geloven dat de huidige uitdagingen in de publieke sector om nieuw leiderschap vragen. Hiervoor is een nieuwe generatie managers nodig. Managers die opgaven behapbaar kunnen maken, die mensen kunnen inspireren en motiveren en die....
Solliciteer nu
Het wordt soms gezien als ultiem wondermiddel om draagvlak te verkrijgen en inwoners een stem te geven maar kan het doel ook volledig voorbijschieten: participatie. En dan is er ook nog zoiets als ‘vinkjesparticipatie’: het moet, maar de uitkomst staat eigenlijk al vast. Hoe zet je participatie in om écht beter te besturen? En wanneer is het juist slimmer om een andere aanpak te kiezen? Ontdek onze acht inzichten voor waardevolle en effectieve participatie.
Toegevoegd door Elisabeth Canisius op 20 maart 2025
Participatie heeft alles te maken met inwoners op een waardevolle manier betrekken bij democratische besluitvorming. Het voorkomt dat het beeld ontstaat van: ‘over ons, zonder ons’. Het is een onderdeel van een continue relatie tussen overheid en inwoners. Draagvlak is daarbij een ‘added benefit’ van participatie, maar geen garantie en al helemaal geen doel op zich. Je kunt tenslotte nooit iedereen tevredenstellen. En evenmin voorkomt participatie het indienen van bezwaren. Ook zien we wel voorbeelden dat onder het mom van participatie bestuurlijke verantwoordelijkheid wordt uitbesteed, uitgesteld of ontlopen. Stel jezelf daarom steeds de vraag: waarom willen we hier participatie? Zijn we geïnteresseerd in wat er leeft? Willen we kijken hoe iets valt? Of zetten we alleen een procedurele stap? In de praktijk wordt er nog te weinig echt bewust omgegaan met participatie.
Leren participeren begint met een helder kader: wil je informeren, raadplegen, advies vragen, of wil je een stap verder en echt samen met inwoners aan de slag in co-creatie, hen laten meebeslissen of inwoners faciliteren bij het uitvoeren van hun plannen? Deze mogelijkheden vallen niet geheel toevallig onder de zes treden van de participatieladder. Al is 'contact'-ladder wat ons betreft een betere naam, omdat het een overzicht is van contactvormen tussen overheid en inwoner. Bij informeren kun je je afvragen of er nog sprake is van participatie of alleen van het overbrengen van de eigen boodschap. Vaak is informeren dan ook een onderdeel van een groter participatietraject. Wat in elk geval voorwaarde nummer 1 is voor succesvolle participatie: de uitkomst mag nooit al vooraf vaststaan. In dat geval gaat het immers altijd om schijnparticipatie. Dat werkt uiteindelijk alleen maar tegen je. In dat geval is het beter om participatie af te leren.
Wil je (praktische) informatie ophalen die jij als bestuurder/ambtenaar nog niet weet, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van een toekomstvisie? Dan maak je gebruik van inwoners in hun expertrol als inwoner. Dat is iets anders dan inwoners de rol geven van beslisser of beleidsmaker. Goede participatie brengt de expertrol van beleidsmakers en de expertrol van inwoners bij elkaar, zonder dat ze op elkaars stoel gaan zitten. Op die manier kun je beleid verrijken en krachtiger maken. Maak gebruik van ieders expertise op eigen vlak. Zijn inwoners als expert van meerwaarde? Dan is participatie een geschikt middel.
Wat regelmatig wordt onderschat: mensen willen echt niet altijd over alles meedenken. Ze hebben niet voor niets volksvertegenwoordigers gekozen. Minder, maar kwalitatief goede participatie voorkomt participatiemoeheid. Als er om je mening wordt gevraagd, dan moet bovendien duidelijk zijn wat ermee gebeurt en welke invloed je kan hebben. Dit voorkomt onrealistische verwachtingen. Participatie is geen referendum, maar een middel om een compleet beeld van de impact van keuzes te krijgen. Het biedt bestuur en ambtenaren de kans om waardevolle kennis op te halen die zij zelf niet bezitten.
Denk als bestuur of ambtenaar ook eens na over wie met wie participeert. Je kan mensen van de voedselbank proberen mee te laten doen in jouw participatietraject, maar je kan ook zelf vrijwilliger worden bij de voedselbank. De kennis die je opdoet in het contact, het netwerk dat je creëert en het inlevingsvermogen dat je zo ontwikkelt, zijn allemaal zaken die bijdragen aan je professionele kwaliteit, zonder participatiemoeheid bij inwoners te ontwikkelen. Participatie inzetten gaat dus ook gewoon over doorlopend verbinding houden met de maatschappij. Luister ter inspiratie de podcastaflevering van Stuurloos van 26 juni 2024 met Anne-Mathije Bogerd.
Zorg voor een vorm van participatie die uitnodigt en inspireert. Om echt te achterhalen wat belangrijk is voor mensen die geraakt worden door het vraagstuk, is het advies: betrek en bevraag ze op een manier die daar ruimte aan geeft. Dat gaat vaak voorbij standpunten en belangen. Het gaat daarmee ook verder dan de mensen die zichzelf meteen aanmelden zodra er een mogelijkheid is tot participeren (de ‘beroepsparticipanten). In een zaaltje met belangengroepen is het lastig voorbij die standpunten en belangen te komen. Dat maakt het ook zo belangrijk om vooraf heel scherp te hebben wat ieders rol is en wat je doel is en een vorm te ontwerpen die dit faciliteert. Kijk hier voor inspirerende voorbeelden:
De mate van participatie moet uiteraard passen bij de invloed die je de burger wilt geven of waar die wettelijk recht op heeft. Om de eerdergenoemde participatiemoeheid te voorkomen is het belangrijk dat het onderwerp de inwoners daadwerkelijk raakt. Zorg daarom voor een concrete en behapbare afbakening, die aansluit bij de belevingswereld van de mensen die je betrekt. Hoeveel mensen merken iets van een plan? Wat betekent het voor hen? Een goede afbakening voorkomt valse verwachtingen en wensen die praktisch niet haalbaar of te duur zijn is. Maak daarom ook duidelijk wat wel en niet in de invloedsfeer ligt van de inwoners, voor een realistisch beeld. Breng het traject vooraf in kaart en informeer achteraf iedereen die meedoet over wat er is gedaan met de input. Participatie mag geen sluitpost zijn als het gaat om moment en timing, maar vraagt om tijd en aandacht.
Beleid dat beter aansluit op de behoefte van mensen die door dit beleid geraakt worden, dat is volgens ons het doel. Met participatie als mogelijk middel. Samen met onze opdrachtgevers maken we helder: wat is je doel, wie wil je bereiken, welke besluiten zijn al genomen? Wil je wel echt participatie? En is dat ook wat nodig is? We geven een eerlijk advies. Dat kan ook zijn: we vinden participatie hier niet passen. Geloven we wel dat participatie een geschikt middel is, dan kijken we naar de vorm die het beste aansluit bij het vraagstuk. Social design biedt ons een instrument om de juiste vragen te stellen en de goede vormen te vinden. Daarnaast staan we voor transparantie in het hele proces Een goed participatietraject levert een schat aan informatie op. Vanuit onze expertise helpen we alle opgehaalde informatie te ordenen en te vertalen. We maken de essentie helder halen en vertalen de gegevens concrete behoeften en herkenbare inzichten.
Social design is een aanpak waarbij je niet alleen praat over mensen, maar mét hen en vanuit inzichten uit die gesprekken op zoek gaat naar nieuwe manieren om naar het vraagstuk te kijken. Dat kan juist aan het begin van een proces, of wanneer het vastloopt of belangen botsen. In plaats van eindeloos onderhandelen of theoretiseren, begint social design met empathisch onderzoek: luisteren naar de mensen die het raakt en hun behoeften verbinden met de opgave. Door oplossingen in de praktijk te testen, ontstaan verrassende inzichten en gedragen resultaten.
Kortom, social design maakt participatie betekenisvol en zorgt ervoor dat plannen niet alleen bedacht, maar ook gedragen én uitgevoerd worden.