TwynstraGudde_60jaa_wit
Werken bij

    Waar wij aan werken

    Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.

    Wie we zijn

    Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.

    ‘De Refugee Talent Hub brengt werkgevers en vluchtelingen dichter bij elkaar.’

    Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg

    Recente vacatures

    Slimme en duurzame mobiliteit

    Organisatieadviseur Laadinfrastructuur

    Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....

    Solliciteer nu
    Zorg

    (Ervaren) Adviseur en Projectmanager Zorghuisvesting

    Wil je werken binnen een dynamisch team waarbij je zowel contact hebt met de publieke als de private sector? Wil je meebouwen aan de verdere uitbreiding van een snelgroeiend team met oog voor een goede werk-privé balans? En heb je affiniteit met bouwrecht, aanbestedingsrecht, ondernemingsrecht of...

    Solliciteer nu

    Blog Nieuw schoolleiderschap in het onderwijs

    Er is sprake van een paradoxale dynamiek in het onderwijs. Op het eerste oog staat dezelfde docent nog in hetzelfde lokaal voor wat vollere klassen, met hoogstens een gedigitaliseerd krijtbord. Achter de schermen is het echter turbulent: we scoren steeds lager op onderwijskwaliteit, kansenongelijkheid neemt toe, er dreigen grote arbeidsmarkttekorten en vanuit politiek Den Haag spelen er sturings- en samenwerkingsvraagstukken. Dit alles speelt zich af in een sector die door een opeenstapeling van veranderingen niet onverdeeld enthousiast is over vernieuwing. Wat betekent dit voor nieuw leiderschap, waar TwynstraGudde en Managers van Morgen voor staan?

    Toegevoegd door Olmo Doosje op 31 oktober 2024

    Carry Mensen en Olmo Doosje gingen erover in gesprek met leidinggevenden van de PO-Raad en VO-raad, de belangenbehartigers van de besturen en scholen in het primair en voortgezet onderwijs.

    Alleskunner?

    De rol van de schoolleider is in toenemende mate complex geworden. ‘Vroeger ging het over de planning, maar tegenwoordig moet je – zeker als team- of afdelingsleider – schipperen tussen operationeel, tactisch en strategisch niveau’, aldus Bas de Wit, teamleider professionele schoolorganisatie bij de VO-raad. Dit wordt bevestigd door Janine Mommers, programmaleider van de VO-academie, die een uitdaging ziet in de maatschappelijke opdracht van het onderwijs die op gespannen voet staat met de alledaagse hectiek binnen de school. Zij vertelt: ‘De oorzaak hiervan ligt onder andere in het feit dat de maatschappij steeds meer het schoolgebouw binnenkomt, in bijvoorbeeld de vorm van kansenongelijkheid en polarisatie. Dit creëert een spanningsveld tussen enerzijds het operationele belang en dagelijkse continuïteit en anderzijds de wens voor toekomstgerichtheid.’

    Nieuw schoolleiderschap in het onderwijs

    Lerend leiderschap

    Stijn Temmen, clustermanager strategie en advies bij de PO-Raad, betoogt dat het ‘lerend vermogen’ in de sector verankerd moet worden: ‘Er is behoefte om oog te hebben voor de mens, talent en ontwikkeling. Er zijn mooie voorbeelden van scholen waar leren en ontwikkelen centraal staan, niet alleen voor de leerlingen maar ook voor de medewerkers en de schoolleiders. Dit leidt tot positieve effecten voor o.a. het werkgeluk, behoud van personeel en de sfeer op school.’ Bas: ‘Leiderschap is ook jezelf uitdagen om te blijven leren en te blijven vernieuwen. Hierbij zie ik een kans om te kijken met een multidisciplinaire bril, om als onderwijs te onderzoeken wat we kunnen leren van andere sectoren en disciplines.’

    'Leiderschap gaat erom dat je te midden van alle complexiteit je weg weet te vinden.'
    Bas de Wit, teamleider professionele schoolorganisatie bij de VO-raad

    Geen managers, maar leiders

    Het onderwijs kent vanuit historisch perspectief geen managers, maar ‘leiders’. ‘Nieuw leiderschap vraagt dat je balanceert tussen voortdurende vernieuwing enerzijds en de weerbarstige praktijk anderzijds. Maar ook over de voortdurende discussie over: Wat is goed onderwijs en wie gaat daarover? Dit vraagt vertrouwen en het managen loslaten’, aldus Bas. Stijn vindt dat je de onderwijsprofessional in positie moet zetten, maar ook de tools moet hebben om het onderwijsinhoudelijke gesprek te kunnen voeren. ‘Dat betekent niet dat een schoolleider ook een goede leraar moet zijn. In het kader van het lerarentekort heeft een school op dit moment misschien meer profijt van sterk leiderschap, dan van inhoudelijke expertise.’

    De schoolleider is een duizendpoot op een sleutelpositie in het onderwijs die voor een aantal grote uitdagingen staat. Met nieuw leiderschap dat gericht is op leren, samenwerken en ontwikkelen kunnen we een onderwijssector creëren waarin leerlingen de kans krijgen om te bloeien. Laten we samen werken aan een onderwijsomgeving die niet alleen reageert op veranderingen, maar deze actief vormgeeft.

    Nieuw leiderschap nodig?

    De Managers van Morgen brengen beweging en leggen de verbinding tussen strategie en uitvoering. Wij leveren op tijdelijke basis extra managementkracht op tactisch en operationeel niveau in organisaties. Benieuwd wat wij doen in het onderwijs en wat in deze sector onze bijdrage aan nieuw leiderschap is? Neem contact op met Olmo Doosje.

    Neem contact op met

    Alle mensen

    Neem contact op met

    Alle mensen