Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Bekijk de impact voor gemeente Amsterdam
Fountain Fuel bouwt emissieloze energiestations in Nederland, waar waterstof tanken en elektrisch opladen worden gecombineerd. TwynstraGudde hielp het relatief jonge bedrijf met de aanbestedingen voor juridische ondersteuning en ontwerp- en ingenieursdiensten. Zo heeft het bedrijf voldaan aan de subsidievoorwaarden van de Europese Investeringsbank.
Bekijk de impact voor Fountain Fuel
Ben je een jonge leidinggevende of manager die zich op het grensvlak van operationeel en strategisch leiderschap bevindt? Heb je bewust de volgende...
Met deze training leg je een stevig fundament voor het mooie vak van programmamanagement, zodat je beter in staat bent je eigen opgave tot een succes...
Bij TwynstraGudde werken mensen met zeer uiteenlopende expertises. Onze adviseurs, managers en opleiders vullen elkaar aan en dagen elkaar uit. Want samen komen we verder. Een oplossing is pas goed als die uitvoerbaar is. En als onze samenleving er blijvend wat aan heeft. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....
Solliciteer nuZet jij je tanden graag in complexe vastgoedvraagstukken, op het snijvlak van zorgvernieuwing en zorghuisvesting? Wil jij jezelf als strategisch adviseur of projectmanager doorontwikkelen op het gebied van organisatieverandering en huisvesting in de zorg? Dan is TwynstraGudde voor jou dé plek!...
Solliciteer nuAls aanjager van verandering staan we boven de belangen en tussen de partijen. We leven ons in, verkennen, analyseren, verhelderen, verbinden en ontwikkelen. We breken open wat in beton gegoten lijkt te zijn. Versnellen wat vast dreigt te lopen en brengen projecten tot een goed einde. Zo maken we blijvend impact op morgen.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Impact via tijdelijke kwartiermaker
Het moet allemaal frisser, bruisender en groener. De binnenstad van Terneuzen moet zichzelf de komende jaren opnieuw uitvinden. Het Totaalplan Binnenstad Terneuzen is de allesomvattende toekomstvisie, waarin staat beschreven hoe de vernieuwing en ontwikkeling van de binnenstad vorm kan krijgen. TwynstraGudde is gevraagd om uitvoering te geven aan het Totaalplan door de rol van kwartiermaker te vervullen.
Impact via allesomvattende toekomstvisie
Bij TwynstraGudde vinden we het belangrijk dat je jezelf continu kan blijven ontwikkelen. We bieden je hiervoor diverse mogelijkheden. Ook in onze arbeidsvoorwaarden heb je diverse keuzemogelijkheden.
Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....
Solliciteer nuZet jij je tanden graag in complexe vastgoedvraagstukken, op het snijvlak van zorgvernieuwing en zorghuisvesting? Wil jij jezelf als strategisch adviseur of projectmanager doorontwikkelen op het gebied van organisatieverandering en huisvesting in de zorg? Dan is TwynstraGudde voor jou dé plek!...
Solliciteer nuOnze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.
De energietransitie is in de fase van uitvoering. Voor gemeenten breekt daarmee een nieuwe tijd aan. Met de regionale energiestrategie (RES), de transitievisie warmte (TVW) en het regionale mobiliteitsprogramma (RMP) zijn de piketpaaltjes geslagen. Nu worden mensen geworven en concrete maatregelen gekozen. De schop gaat de grond in en er moet voortgang worden geboekt. De vraag waar gemeenten nu voor staan, is: hoe breng je de energietransitie van plan naar uitvoering?
Lees verder
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Lees verder
Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.
Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Wij voelen ons betrokken bij de wereld om ons heen en werken aan urgente vraagstukken. Alles om Nederland verder te helpen en transities werkend te maken.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Lees meer over deze opdracht
Het stationskwartier moet dé bruisende ontmoetingsplek worden van Helmond en de rest van de regio. Een vitaal gebied waar het goed wonen, werken en vertoeven is. Het station zelf is al in een nieuw jasje gestoken. De ontwikkeling van het gebied eromheen is de volgende stap. Een gebiedsvisie moest nog worden opgesteld. Parallel aan het opstellen van deze visie is TwynstraGudde gevraagd om de ontwikkelstrategie te maken én de financiële haalbaarheid te bepalen.
Bekijk meer
Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....
Solliciteer nuWil je werken binnen een dynamisch team waarbij je zowel contact hebt met de publieke als de private sector? Wil je meebouwen aan de verdere uitbreiding van een snelgroeiend team met oog voor een goede werk-privé balans? En heb je affiniteit met bouwrecht, aanbestedingsrecht, ondernemingsrecht of...
Solliciteer nu
The utility sector plays an important role in our society, providing part of the basic resources we need to be able to enjoy the comfortable lives we live. This sector is also undeniably being affected by major developments in society such as digitization, the energy transition, the circular economy and growing customer empowerment.
Toegevoegd door Koen van Bezu op 18 december 2018
As management consultants, we support utility companies to become aware of and prepare for these major developments, and we do this using customised approaches based on our local and international knowledge and skills. We shared and further developed these approaches, knowledge and skills at the Utilities Summit organised by the Cordence Worldwide (CWW) partnership in November 2018. During this summit, member firms TwynstraGudde, Oresys, Horváth & Partners and Alfa Consulting worked with their clients to identify the future challenges the utility sector will face in the coming decades and ways to tackle them.
We, the Young Professionals Network of CWW (YPN), accepted the challenge presented during this summit to explore how the utility sector might look in 2050. Working back from 2050, we identified the potential issues utility firms will face in the future and ways they can prepare for these future challenges. In this blog, we’ll take you through the steps of this backcasting method and give you an insight in the action agenda that we created.
In order to examine the future needs of utility companies, we set our starting point in the future: the year 2050. We then took four steps to create an agenda with actions through which utility companies can become future-proof. The illustration below shows the four steps and the key question asked at each step. We followed the four steps chronologically.
Instead of trying to cover everything in the quick scan, we gave our impressions and answers to broader research questions such as: What trends will define the utility sector in 2050? Who will utility companies have as customers in 2050? What will utility companies’ needs be in 2050?
From this, we identified four major trends that will greatly affect how the utility sector will look in 2050 (see below). The full quick scan can be downloaded at the bottom of this page.
The aim of sketching possible futures is to get an idea of how the utility sector could look in 2050 based on the results of the quick scan. In essence, it’s an amplified version and a combination of the trends that we identified. In step 2, we answered questions such as: What is the societal impact of these trends? What will politics be like? What kind of economy and governance will there be? And in what way will there be a technical transformation?
From this, we identified three possible futures for the utility sector, outlined in broad strokes below to give you a quick impression.
Power to the people
Imagine that the production, supply and storage of utilities has been fully decentralised. Customers themselves are energy and water suppliers, thereby increasing competition on the energy market and threatening the position of current large-scale utility companies. In this possible future, questions arise on the reliability and capacity of the network.
Google Energy
Imagine that Google, Apple, Facebook and Amazon get involved in the utility sector. With access to a multitude of big data – much more compared to traditional utility companies – and the innovative use of these big data, these companies are able to fine-tune energy supply to customers’ needs and more, controlling any given customers energy and water supply and managing it based on assumed needs.
Climate change explodes
Imagine a 4°C increase in global temperature. Arable land becomes scarce and cities overpopulated. Clean fresh water is only available to those who can afford the high prices. Energy supply is unreliable due to a combination of high peak demand and low storage capacity. The utility sector fails to meet the needs of its customers and hasn’t managed to adapt to a changing climate.
Working back from these three futures, we identified various issues that utility companies need to overcome. These critical issues are illustrated in the figure below, along with the three futures.
Image: Result YPN Wake-up Call 2018 by Mei-Li Nieuwland Illustration
Brainstorming the three futures and their issues, we came up with over 30 actions that utility companies could undertake to tackle these issues and prepare for the future. Below a teaser of two of these actions.
Introduction – The perspective from which the two actions are drawn
The developments that are taking place in modern society demand big decisions and solutions from utility companies and governments. These decisions and solutions tend to be highly complex, often unknown (future innovations) and costly, and demand high levels of collaboration with others (private sector, citizens, etc.). This means that utility companies and governments risk choosing solutions that are neither feasible nor affordable. As a result, the necessary transition to sustainable energy systems and circular economies may not happen fast enough or at all, with severe results such as global warming of more than 2°C. This begs the question: how can utility companies help governments make decisions regarding our water and energy systems that are feasible and affordable?
Action 1: Adapting your workforce to the digital age
Why?
Utility companies in the digital age are changing from artisan organisations based on tacit knowledge to data-driven organisations based on big sensor data. Utility companies that have made the transition to become a data-driven organisation have been able to reduce costs and improve the efficiency and effectiveness of assets, and so increase revenues.
How?
The transition into a data-driven utility is not limited to implementing new infrastructure and IT systems. Above all, the transition into a data-driven organisation is a transition in workforce competences. New competences are required to develop, maintain and implement OT and IT innovations in the organisation. How does a utility adapt its workforce to meet the needs of a mature data-driven organisation? We listed some do’s and don’ts to start successfully managing this workforce transition.
Take into account
With every transition, it’s essential to consider the process your organisation is in. Don’t expect your revenues to soar a year after your start. In practice, you’ll probably see costs rising following the first few steps of the transition. A transition to become a data-driven organisation is a process that requires initial investments, with the benefits set to follow later. The benefits of a data-driven organisation will only show when a certain level of maturity has been reached across all relevant departments. To monitor your transition, we recommend using a maturity model to monitor your progress in relation to your strategic intent.
Action 2: Build alliances with tech start-ups and giants
Why?
Nowadays, utility companies are increasingly noticing the effects of the digital age. Some of these effects are promising and stimulating, for instance clients asking for more self-management of their energy usage. Other effects are terrifying and depressing, for instance hackers breaking into utility companies’ digital systems and gaining control of the public water supply. If utility companies want to keep on being relevant now and in the future, they need to be able to deal with and benefit from emerging technologies.
How?
This is easier said than done for a company that doesn’t have digitalisation and technology as its core focus. As such, to learn how to deal with and benefit from emerging technologies, utility companies need to partner with tech companies who do have this focus and are already able to do this.
Take into account
When building partnerships between public and private entities, there are some key topics to consider, such as:
These are key questions that generally need customised answers within each partnership.