Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg

Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Bekijk de impact voor gemeente Amsterdam
Fountain Fuel bouwt emissieloze energiestations in Nederland, waar waterstof tanken en elektrisch opladen worden gecombineerd. TwynstraGudde hielp het relatief jonge bedrijf met de aanbestedingen voor juridische ondersteuning en ontwerp- en ingenieursdiensten. Zo heeft het bedrijf voldaan aan de subsidievoorwaarden van de Europese Investeringsbank.
Bekijk de impact voor Fountain Fuel
Ben je een jonge leidinggevende of manager die zich op het grensvlak van operationeel en strategisch leiderschap bevindt? Heb je bewust de volgende...
Je bent al enigszins bekend met de wereld van projecten en programma’s. Maar tegelijkertijd vraag je je af op welke manier jouw organisatie tot de...
Bij TwynstraGudde werken mensen met zeer uiteenlopende expertises. Onze adviseurs, managers en opleiders vullen elkaar aan en dagen elkaar uit. Want samen komen we verder. Een oplossing is pas goed als die uitvoerbaar is. En als onze samenleving er blijvend wat aan heeft. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
Ben jij student, starter of professional met minder dan 2 jaar werkervaring en wil je ervaren hoe het is om als adviseur bij TwynstraGudde te werken? Kom dan naar....
Solliciteer nuWij geloven dat de huidige uitdagingen in de publieke sector om nieuw leiderschap vragen. Hiervoor is een nieuwe generatie managers nodig. Managers die opgaven...
Solliciteer nuAls aanjager van verandering staan we boven de belangen en tussen de partijen. We leven ons in, verkennen, analyseren, verhelderen, verbinden en ontwikkelen. We breken open wat in beton gegoten lijkt te zijn. Versnellen wat vast dreigt te lopen en brengen projecten tot een goed einde. Zo maken we blijvend impact op morgen.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Impact via tijdelijke kwartiermaker
Het moet allemaal frisser, bruisender en groener. De binnenstad van Terneuzen moet zichzelf de komende jaren opnieuw uitvinden. Het Totaalplan Binnenstad Terneuzen is de allesomvattende toekomstvisie, waarin staat beschreven hoe de vernieuwing en ontwikkeling van de binnenstad vorm kan krijgen. TwynstraGudde is gevraagd om uitvoering te geven aan het Totaalplan door de rol van kwartiermaker te vervullen.
Impact via allesomvattende toekomstvisie
Bij TwynstraGudde vinden we het belangrijk dat je jezelf continu kan blijven ontwikkelen. We bieden je hiervoor diverse mogelijkheden. Ook in onze arbeidsvoorwaarden heb je diverse keuzemogelijkheden.
Ben jij student, starter of professional met minder dan 2 jaar werkervaring en wil je ervaren hoe het is om als adviseur bij TwynstraGudde te werken? Kom dan naar onze Inhousedag 'Stad van de toekomst'. En ervaar zelf hoe jij kunt werken aan verschillende opdrachten zoals 1) het sneller....
Solliciteer nuWij geloven dat de huidige uitdagingen in de publieke sector om nieuw leiderschap vragen. Hiervoor is een nieuwe generatie managers nodig. Managers die opgaven...
Solliciteer nuOnze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.
De energietransitie is in de fase van uitvoering. Voor gemeenten breekt daarmee een nieuwe tijd aan. Met de regionale energiestrategie (RES), de transitievisie warmte (TVW) en het regionale mobiliteitsprogramma (RMP) zijn de piketpaaltjes geslagen. Nu worden mensen geworven en concrete maatregelen gekozen. De schop gaat de grond in en er moet voortgang worden geboekt. De vraag waar gemeenten nu voor staan, is: hoe breng je de energietransitie van plan naar uitvoering?
Lees verder
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Lees verder
Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.
Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Wij voelen ons betrokken bij de wereld om ons heen en werken aan urgente vraagstukken. Alles om Nederland verder te helpen en transities werkend te maken.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Lees meer over deze opdracht
Het stationskwartier moet dé bruisende ontmoetingsplek worden van Helmond en de rest van de regio. Een vitaal gebied waar het goed wonen, werken en vertoeven is. Het station zelf is al in een nieuw jasje gestoken. De ontwikkeling van het gebied eromheen is de volgende stap. Een gebiedsvisie moest nog worden opgesteld. Parallel aan het opstellen van deze visie is TwynstraGudde gevraagd om de ontwikkelstrategie te maken én de financiële haalbaarheid te bepalen.
Bekijk meer
Ben jij student, starter of professional met minder dan 2 jaar werkervaring en wil je ervaren hoe het is om als adviseur bij TwynstraGudde te werken? Kom dan naar onze Inhousedag 'Stad van de toekomst'. En ervaar zelf hoe jij kunt werken aan verschillende opdrachten zoals 1) het sneller...
Solliciteer nuWij geloven dat de huidige uitdagingen in de publieke sector om nieuw leiderschap vragen. Hiervoor is een nieuwe generatie managers nodig. Managers die opgaven behapbaar kunnen maken, die mensen kunnen inspireren en motiveren en die....
Solliciteer nu
Als je de berichtgeving in de media volgt, lijkt de toekomst van waterstof in ons energiesysteem er niet zo positief uit te zien. Het afgelopen jaar zagen we dat potentiële waterstofproducenten hun plannen uitstellen of zelfs helemaal stoppen, de aanleg van het waterstofnetwerk vertraging oploopt en de vraag vanuit industrie en mobiliteit nog steeds achterblijft. Wat speelt er precies en hoe kunnen we deze ontwikkeling een nieuwe impuls geven?
Toegevoegd door Boris Berkhout op 24 februari 2025
Hoewel de signalen serieus genomen moeten worden, is het te voorbarig het vertrouwen in waterstof te verliezen. De rol van waterstof in het energiesysteem van de toekomst is onzeker, maar richtinggevende keuzes kunnen helpen om de bestaande hindernissen gedeeltelijk weg te nemen. Op basis van onze ervaring in de markt verdiepen we aan de hand van twee vragen, de obstakels voor opschaling én kijken we wat de benodigde keuzes zijn om de impasse in opschaling van waterstof te doorbreken.
Als we kijken naar onze buurlanden, raakt Nederland steeds verder achterop bij het ontwikkelen van een waterstofmarkt. Je denkt misschien, maar wat is daar het probleem van? We kunnen ons energiesysteem toch hoofdzakelijk elektrificeren? Hoewel dat in theorie zou kunnen, is de praktijk weerbarstig. Zo is elektrische infrastructuur kostbaarder dan waterstofinfrastructuur, neemt het meer ruimte in beslag en is de transportcapaciteit van elektrische verbindingen kleiner.
Waterstof is geen duizenddingendoekje. Maar de energiedrager heeft net zoals warmte, een andere en complementaire rol aan elektriciteit. Het kan onder meer een belangrijke rol spelen in het handhaven van de balans op ons elektriciteitsnet, zorgen voor seizoensopslag en worden ingezet in sectoren die moeilijk zijn te elektrificeren: zoals zware industrie en mobiliteit.
Aan de hand van twee hoofdredenen leg ik uit wat de oorzaak is van de achterblijvende opschaling van groene waterstof in Nederland.
Ondanks de ondersteuning van de overheid bij de opschaling van groene waterstofproductie blijven investeringen in Nederland achter. Dit wordt onder meer veroorzaakt doordat de lokale productiekosten voor groene waterstof met € 7.60 tot € 13.701 per kg veel hoger liggen dan grijze waterstof met €2.79 per kg2. Bovendien is de productieprijs voor groene waterstof aanzienlijk hoger dan in buurlanden Frankrijk, België en Duitsland. Ook is import van waterstof uit bijvoorbeeld Noorwegen, Brazilië of Spanje financieel een stuk aantrekkelijker. Het verschil met geïmporteerde waterstof vanuit o.a. Noorwegen, Brazilië en Spanje kan oplopen van €4-, tot bijna €11-, per kg1.
De productieprijs voor groene waterstof wordt bepaald door verschillende onderdelen, maar kapitaalkosten en elektriciteitskosten zijn het meest bepalend. TNO3 becijferde in 2024 dat voor elke kilo waterstof ongeveer 36% wordt bepaald door kapitaalkosten, 38% door elektriciteitskosten en 15% door de netwerkkosten van TenneT.
Het grootste deel wordt dus bepaald door elektriciteit-, en netwerkkosten. Als deze verschillen in meer detail worden bekeken, dan wordt duidelijk dat de prijs per MWh in Nederland tenminste twee keer zo hoog ligt als in Frankrijk, België en Duitsland. In Nederland betaal je gemiddeld €88-, per MWh voor elektriciteit ingezet voor groene waterstofproductie4. Een verklaring daarvoor is dat in Nederland industriële afnemers wel netwerktarieven betalen voor inzet van elektriciteit bij elektrolyse. Ook bestaat geen indirecte kostencompensatie op het ETS én zijn kwijtschelding van belasting en andere vrijstellingen niet van toepassing. Daarentegen bestaan deze voordelen in buurlanden juist wel.
Onder aan de streep is de productie van groene waterstof in Nederland, op dit moment, een bedrijfseconomische onverstandige keuze. Een moeilijk te overbruggen verschil voor marktpartijen. Met als resultaat dat marktpartijen wachten op een gunstiger investeringsklimaat en daarmee geplande investeringsprojecten uitstellen.
De verwachting is dat waterstof in de toekomst een essentiële rol speelt in de sectoren die moeilijk te elektrificeren zijn, zoals de zware industrie en mobiliteit. In een later stadium kan waterstof ook een rol spelen bij het voorradig houden van voldoende energie in tijden dat energie uit wind en zon niet of beperkt beschikbaar is. Het kan namelijk ingezet worden in gascentrales, waar het vervolgens wordt omgezet naar elektriciteit.
Bovendien bestaat in de vijf grote industrieclusters al een vraag naar (grijze) waterstof die wordt toegepast voor raffinage en de productie van ammoniak en methanol. Dit gaat om circa 1,5 Mton3 aan waterstof. De verwachting is dat de toekomstige waterstofvraag in Nederland grofweg verdriedubbeld in 2040.
Zoals je hierboven al las, is groene waterstof in Nederland niet bepaald een koopje. Dit maakt lokaal geproduceerde groene waterstof voor veel organisaties geen interessant alternatief voor grijze waterstof en groene waterstof uit het buitenland. Ondanks verschillende productiestimuli vanuit de overheid (OWE en SDE++) zijn de productiekosten in Nederland simpelweg te hoog, waardoor afnemers niet bereid zijn om deze prijs te betalen. Het stimuleren van lokale vraag, noodzaakt een transitieregeling, waardoor de bereidheid om te betalen voor groene waterstof wordt aangemoedigd.
In mijn optiek heeft de overheid een belangrijke aanjagende rol om de vraag op gang te brengen. Deze publieke investering verdient zich op termijn terug in maatschappelijke baten. Grote veranderingen, zoals de energietransitie, zijn niet te realiseren door een zelfstandige actor. Samenwerking tussen de markt, overheid, en kennisinstellingen zijn hierin instrumenteel.
Op basis van drie concrete richtinggevende keuzes, geef ik hieronder aan wat effectief kan zijn om de groene waterstofeconomie in Nederland nieuw leven in te blazen.
Maak op korte termijn afspraken in Europees verband over de opschaling van de waterstofeconomie, waarmee het beleid voor de ondersteuning voor de waterstofeconomie gelijk wordt getrokken met andere Europese landen. De waterstofmarkt is een wereldwijde markt, en om als Europa én Nederland een rol te kunnen spelen op dit globale toneel, zijn gelijke afspraken tussen landen in Europa essentieel. Onze buurlanden voeren actiever beleid gericht op het ondersteunen van de waterstofeconomie, waardoor het gunstiger is voor waterstofproducenten om zich te vestigen in buurlanden. Dit verschil tussen landen werkt een ongelijk speelveld in de hand. Daarmee onderschrijf ik de oproep van CDA leider Bontenbal aan de Tweede Kamer: “We moeten veel harder uniformiseren binnen de EU, omdat we samen tegenover de rest van de wereld staan. Het is een spaghetti van regels.”
Om de opschaling van groene waterstof te stimuleren, is samenwerking tussen overheid en markt noodzakelijk. De risicotolerantie van de markt is kleiner dan die van de overheid. De overheid kan soelaas bieden door gezamenlijke afspraken te maken en de investeringszekerheid voor marktpartijen te vergroten. Daarbij is stimulering van de vraag naar groene waterstof essentieel.
De prijs van groene waterstof is, zoals eerder toegelicht, een remmende factor voor marktpartijen om groene waterstof af te nemen. En juist daar kan de overheid uitstekend een rol spelen. Om het risico voor producenten en afnemers te verkleinen kunnen er prijsafspraken worden gemaakt tussen producent en afnemer bijvoorbeeld door een garantstelling voor een vaste waterstofprijs.
Om de vraag naar groene waterstof te stimuleren, kan de overheid het prijsrisico voor waterstofprijs voor een langdurige periode afdekken. Een contract-for-difference of een vaste waterstofprijs lijken hier geschikte instrumenten voor te zijn2. Hierdoor wordt een bepaalde hoeveelheid afname tegen een vastgesteld bedrag verzekerd. De investeringsdrempel wordt verlaagd, omdat de ‘overstapkosten’ voor afnemers duidelijk worden. Dit biedt producenten en afnemers meer vertrouwen om de stap te maken.
Nadat de opschaling tot stand is gekomen en een gezonde business case onstaat voor waterstof, kan de overheid zich terugtrekken, en de markt zelfstandig zijn werk laten doen.
Het is onontbeerlijk dat de overheid zorgt voor consistent, betrouwbaar, langjarig beleid voor de opschaling van groene waterstof. Betrouwbaar beleid zorgt ervoor dat de risico’s van de investeringen worden verkleind. Echter gebeurt het nog regelmatig dat tussentijds de regels worden gewijzigd.
Een recent voorbeeld kan worden gevonden in een wijziging van voorwaarden voor RED III, dat zich onder meer richt op het verduurzamen van de brandstof voor transport. Zo is vorig jaar besloten dat hernieuwbare inzet bij productie van brandstof via de raffinagesector, nog maar voor 40% procent meegeteld mag worden in het behalen van verduurzamingsverplichtingen, die worden gesteld door RED III.
Daarmee roep ik op tot meer voorspelbaarheid van beleid. Marktpartijen baseren hun investeringsbeslissingen op de voorwaarden uit beleid, en de business case kan zomaar eens de verkeerde kant uitslaan als tussentijds voorwaarden worden veranderd.
Kortom, het veiligstellen van de Nederlandse rol in de waterstofeconomie is onzeker, maar nog niet verkeken. Daarbij is het essentieel dat de overheid betrouwbaar en voorspelbaar is, de juiste keuzes maakt voor nationaal waterstofbeleid en tot uniforme afspraken komt binnen Europa.
TwynstraGudde is expert op het gebied van complexe samenwerkingen tussen de markt, de overheid, en kennisinstellingen en helpt organisaties gezamenlijke doelstellingen effectief in te vullen.
Bronnen: