Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Bekijk de impact voor gemeente Amsterdam
Fountain Fuel bouwt emissieloze energiestations in Nederland, waar waterstof tanken en elektrisch opladen worden gecombineerd. TwynstraGudde hielp het relatief jonge bedrijf met de aanbestedingen voor juridische ondersteuning en ontwerp- en ingenieursdiensten. Zo heeft het bedrijf voldaan aan de subsidievoorwaarden van de Europese Investeringsbank.
Bekijk de impact voor Fountain Fuel
Ben je een jonge leidinggevende of manager die zich op het grensvlak van operationeel en strategisch leiderschap bevindt? Heb je bewust de volgende...
Met deze training leg je een stevig fundament voor het mooie vak van programmamanagement, zodat je beter in staat bent je eigen opgave tot een succes...
Bij TwynstraGudde werken mensen met zeer uiteenlopende expertises. Onze adviseurs, managers en opleiders vullen elkaar aan en dagen elkaar uit. Want samen komen we verder. Een oplossing is pas goed als die uitvoerbaar is. En als onze samenleving er blijvend wat aan heeft. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....
Solliciteer nuZet jij je tanden graag in complexe vastgoedvraagstukken, op het snijvlak van zorgvernieuwing en zorghuisvesting? Wil jij jezelf als strategisch adviseur of projectmanager doorontwikkelen op het gebied van organisatieverandering en huisvesting in de zorg? Dan is TwynstraGudde voor jou dé plek!...
Solliciteer nuAls aanjager van verandering staan we boven de belangen en tussen de partijen. We leven ons in, verkennen, analyseren, verhelderen, verbinden en ontwikkelen. We breken open wat in beton gegoten lijkt te zijn. Versnellen wat vast dreigt te lopen en brengen projecten tot een goed einde. Zo maken we blijvend impact op morgen.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Impact via tijdelijke kwartiermaker
Het moet allemaal frisser, bruisender en groener. De binnenstad van Terneuzen moet zichzelf de komende jaren opnieuw uitvinden. Het Totaalplan Binnenstad Terneuzen is de allesomvattende toekomstvisie, waarin staat beschreven hoe de vernieuwing en ontwikkeling van de binnenstad vorm kan krijgen. TwynstraGudde is gevraagd om uitvoering te geven aan het Totaalplan door de rol van kwartiermaker te vervullen.
Impact via allesomvattende toekomstvisie
Bij TwynstraGudde vinden we het belangrijk dat je jezelf continu kan blijven ontwikkelen. We bieden je hiervoor diverse mogelijkheden. Ook in onze arbeidsvoorwaarden heb je diverse keuzemogelijkheden.
Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....
Solliciteer nuZet jij je tanden graag in complexe vastgoedvraagstukken, op het snijvlak van zorgvernieuwing en zorghuisvesting? Wil jij jezelf als strategisch adviseur of projectmanager doorontwikkelen op het gebied van organisatieverandering en huisvesting in de zorg? Dan is TwynstraGudde voor jou dé plek!...
Solliciteer nuOnze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.
De energietransitie is in de fase van uitvoering. Voor gemeenten breekt daarmee een nieuwe tijd aan. Met de regionale energiestrategie (RES), de transitievisie warmte (TVW) en het regionale mobiliteitsprogramma (RMP) zijn de piketpaaltjes geslagen. Nu worden mensen geworven en concrete maatregelen gekozen. De schop gaat de grond in en er moet voortgang worden geboekt. De vraag waar gemeenten nu voor staan, is: hoe breng je de energietransitie van plan naar uitvoering?
Lees verder
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Lees verder
Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.
Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Wij voelen ons betrokken bij de wereld om ons heen en werken aan urgente vraagstukken. Alles om Nederland verder te helpen en transities werkend te maken.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Lees meer over deze opdracht
Het stationskwartier moet dé bruisende ontmoetingsplek worden van Helmond en de rest van de regio. Een vitaal gebied waar het goed wonen, werken en vertoeven is. Het station zelf is al in een nieuw jasje gestoken. De ontwikkeling van het gebied eromheen is de volgende stap. Een gebiedsvisie moest nog worden opgesteld. Parallel aan het opstellen van deze visie is TwynstraGudde gevraagd om de ontwikkelstrategie te maken én de financiële haalbaarheid te bepalen.
Bekijk meer
Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....
Solliciteer nuWil je werken binnen een dynamisch team waarbij je zowel contact hebt met de publieke als de private sector? Wil je meebouwen aan de verdere uitbreiding van een snelgroeiend team met oog voor een goede werk-privé balans? En heb je affiniteit met bouwrecht, aanbestedingsrecht, ondernemingsrecht of...
Solliciteer nu
De coronacrisis beïnvloedt alle facetten van onze maatschappij. En dus ook de manier waarop Nederland binnen de verschillende bestuurslagen bestuurd wordt. Als deze crisis iets veranderd heeft binnen het stelsel van crisisbeheersing, is het wel de positie van de veiligheidsregio. De crisis dwingt tot verregaande samenwerking tussen veiligheidsregio’s en gemeenten, ook op vlakken die van oudsher behoren tot het gemeentelijk domein. Opvallend is dat de mate waarin die samenwerking wordt omarmd landelijk sterk verschilt. Maar in de toekomst alleen maar intensiever zal worden.
Toegevoegd door Leon Ziengs op 20 mei 2021
De veiligheidsregio is natuurlijk allang geen nieuwkomer meer. De roep om een sterke speler die de verschillende partners bij rampenbestrijding kon verbinden ontstond al in de jaren ’90. Deze werd versterkt door grote rampen als de Cafébrand in Volendam (2001) die pijnlijk duidelijk maakten dat de afstemming tussen onder andere de hulpdiensten beter moest. Als beginnend beleidsmedewerker crisisbeheersing zag ik hoe de veiligheidsregio langzamerhand een begrip werd. En met de Wet veiligheidsregio’s (Wvr) kreeg de veiligheidsregio in 2010 de wettelijke basis die effectievere rampenbestrijding en crisisbeheersing moest verzekeren. Uiteraard was er onder professionals besef van de stap voorwaarts die dit betekende, maar slechts weinig Nederlanders zullen zich gerealiseerd hebben dat er zich een nieuwe speler gemeld had in het veiligheidsdomein.
Een veiligheidsregio is een gebied waarin wordt samengewerkt door verscheidene besturen en diensten bij de uitvoering van taken op het terrein van brandweerzorg, rampen- en crisisbeheersing, geneeskundige hulpverlening, openbare orde en veiligheid, ook in het meldkamerdomein.
De burgemeester is verantwoordelijk voor een goede aanpak bij een (dreiging van een) brand, ramp of crisis in zijn of haar gemeente. Vindt de (dreiging van een) brand, ramp of crisis plaats in meerdere gemeenten tegelijk? Dan is de voorzitter van de veiligheidsregio verantwoordelijk voor de aanpak in zijn of haar regio.
In de jaren daarna bleven de veiligheidsregio’s aan de weg timmeren, ondanks samenwerkings- en inrichtingsvraagstukken in de praktijk. Bijvoorbeeld rondom rampen op de grenzen van bestuurlijke regio’s, zoals bij Chemie-Pack of tijdens de stuwaanvaring te Grave. Toch zal de coronacrisis de boeken ingaan als het moment waarop de doorontwikkeling van de veiligheidsregio in een stroomversnelling terecht kwam. Opeens kende elke Nederlander de veiligheidsregio. Zeker tijdens de periode van regionale noodverordeningen bepaalden de 25 voorzitters van de veiligheidsregio’s opeens het doen en laten van iedere burger. Maar ook na de inwerkingtreding van de ‘Tijdelijke wet maatregelen COVID-19’ op 1 december 2020, waarmee meer democratische controle op de crisisaanpak werd gecreëerd door beter aan te sluiten bij bestaande bevoegdheden op gemeentelijk niveau, behield de veiligheidsregio een belangrijke coördinerende en informatie voorzienende rol naar ons als burger.
Bestuurlijk heeft deze ontwikkeling uiteraard consequenties. Meer dan ooit zijn gemeenten en veiligheidsregio op elkaar aangewezen. Ook uit onze benchmark naar verschillen en overeenkomsten tussen de teams Veiligheid van 23 gemeenten, blijkt dat de coronacrisis de rol van de veiligheidsregio in het bestuurlijk landschap ingrijpend heeft veranderd. Lees hiervoor ook het blog van collega Oscar Laros en 'Twee belangrijke overwegingen bij het inrichten van veiligheid binnen gemeenten'. Gemeenten gaven tijdens deze benchmark aan dat de coronacrisis heeft geleid tot intensievere samenwerking met de veiligheidsregio, maar dat dat ook vraagstukken als verdeling van bevoegdheden en capaciteit meebracht. Met name interessant is dit voor gemeenten, waar de burgemeester van (meestal) de grootste gemeente ook de voorzitter van de veiligheidsregio is, of wanneer de veiligheidsregio door onderbezetting op de (bijvoorbeeld juridische) kennis van gemeenten is aangewezen.
Foto: FaceMePLS
Wat opvalt is dat die, soms toch wat opgelegde, samenwerking door gemeenten verschillend wordt beleefd. Vanuit TwynstraGudde werken we als adviseurs, projectleiders, managers en procesbegeleiders voor vele veiligheidsregio’s én gemeenten, en hebben we goed zicht op de verschillen die er landelijk in de samenwerking bestaan. De uiteenlopende ‘modellen’ die voorkomen zijn schakeringen tussen twee uitersten:
Hoe er ook tegen de samenwerking aan wordt gekeken, het lijkt erop dat deze de komende jaren alleen maar intensiever kan worden. De bestendiging van de rol van de veiligheidsregio als prominente regionale partij past naadloos in de voortdurende trend om samenwerking steeds meer bovenlokaal te organiseren in regionale verbanden. En wat de veiligheidsregio betreft is dat zelfs al een achterhaald streven. Al in 2018 stelde de minister van Justitie en Veiligheid dat de focus van de veiligheidspartners veel meer gericht moest gaan worden op regionale, bovenregionale en landelijke samenwerking, iets wat ook naar voren kwam in de recente evaluatie van de Wvr. In dat opzicht lijkt de aanwezigheid van een sterke partij die regionaal de touwtjes in handen heeft bij een grote ramp of crisis niets minder dan een randvoorwaarde om de volgende stap te maken.
TwynstraGudde heeft veel ervaring met samenwerkings- en inrichtingsvraagstukken vanuit onze ondersteuning van onder andere veiligheidsregio’s, gemeenten, provincies en Rijksoverheid. Op het gebied van crisisbeheersing bijvoorbeeld ten aanzien van de zogeheten GRIP-ontwikkeling, evaluatie van incidenten, CBRN-protocollen en multidisciplinair oefenen. Onze kennis van het veiligheidsdomein combineren we met onze expertises op het gebied van projectmanagement, verandermanagement en samenwerkingskunde.
Wil je van gedachten wisselen over de uitdagingen waar het stelsel van crisisbeheersing mee te maken heeft? Ik praat er met plezier een half uurtje met je over in een eerste digitale kennismaking. Stuur mij een berichtje en ik neem snel contact met je op.