Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Bekijk de impact voor gemeente Amsterdam
Fountain Fuel bouwt emissieloze energiestations in Nederland, waar waterstof tanken en elektrisch opladen worden gecombineerd. TwynstraGudde hielp het relatief jonge bedrijf met de aanbestedingen voor juridische ondersteuning en ontwerp- en ingenieursdiensten. Zo heeft het bedrijf voldaan aan de subsidievoorwaarden van de Europese Investeringsbank.
Bekijk de impact voor Fountain Fuel
Ben je een jonge leidinggevende of manager die zich op het grensvlak van operationeel en strategisch leiderschap bevindt? Heb je bewust de volgende...
Met deze training leg je een stevig fundament voor het mooie vak van programmamanagement, zodat je beter in staat bent je eigen opgave tot een succes...
Bij TwynstraGudde werken mensen met zeer uiteenlopende expertises. Onze adviseurs, managers en opleiders vullen elkaar aan en dagen elkaar uit. Want samen komen we verder. Een oplossing is pas goed als die uitvoerbaar is. En als onze samenleving er blijvend wat aan heeft. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....
Solliciteer nuZet jij je tanden graag in complexe vastgoedvraagstukken, op het snijvlak van zorgvernieuwing en zorghuisvesting? Wil jij jezelf als strategisch adviseur of projectmanager doorontwikkelen op het gebied van organisatieverandering en huisvesting in de zorg? Dan is TwynstraGudde voor jou dé plek!...
Solliciteer nuAls aanjager van verandering staan we boven de belangen en tussen de partijen. We leven ons in, verkennen, analyseren, verhelderen, verbinden en ontwikkelen. We breken open wat in beton gegoten lijkt te zijn. Versnellen wat vast dreigt te lopen en brengen projecten tot een goed einde. Zo maken we blijvend impact op morgen.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Impact via tijdelijke kwartiermaker
Het moet allemaal frisser, bruisender en groener. De binnenstad van Terneuzen moet zichzelf de komende jaren opnieuw uitvinden. Het Totaalplan Binnenstad Terneuzen is de allesomvattende toekomstvisie, waarin staat beschreven hoe de vernieuwing en ontwikkeling van de binnenstad vorm kan krijgen. TwynstraGudde is gevraagd om uitvoering te geven aan het Totaalplan door de rol van kwartiermaker te vervullen.
Impact via allesomvattende toekomstvisie
Bij TwynstraGudde vinden we het belangrijk dat je jezelf continu kan blijven ontwikkelen. We bieden je hiervoor diverse mogelijkheden. Ook in onze arbeidsvoorwaarden heb je diverse keuzemogelijkheden.
Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....
Solliciteer nuZet jij je tanden graag in complexe vastgoedvraagstukken, op het snijvlak van zorgvernieuwing en zorghuisvesting? Wil jij jezelf als strategisch adviseur of projectmanager doorontwikkelen op het gebied van organisatieverandering en huisvesting in de zorg? Dan is TwynstraGudde voor jou dé plek!...
Solliciteer nuOnze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.
De energietransitie is in de fase van uitvoering. Voor gemeenten breekt daarmee een nieuwe tijd aan. Met de regionale energiestrategie (RES), de transitievisie warmte (TVW) en het regionale mobiliteitsprogramma (RMP) zijn de piketpaaltjes geslagen. Nu worden mensen geworven en concrete maatregelen gekozen. De schop gaat de grond in en er moet voortgang worden geboekt. De vraag waar gemeenten nu voor staan, is: hoe breng je de energietransitie van plan naar uitvoering?
Lees verder
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Lees verder
Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.
Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Wij voelen ons betrokken bij de wereld om ons heen en werken aan urgente vraagstukken. Alles om Nederland verder te helpen en transities werkend te maken.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Lees meer over deze opdracht
Het stationskwartier moet dé bruisende ontmoetingsplek worden van Helmond en de rest van de regio. Een vitaal gebied waar het goed wonen, werken en vertoeven is. Het station zelf is al in een nieuw jasje gestoken. De ontwikkeling van het gebied eromheen is de volgende stap. Een gebiedsvisie moest nog worden opgesteld. Parallel aan het opstellen van deze visie is TwynstraGudde gevraagd om de ontwikkelstrategie te maken én de financiële haalbaarheid te bepalen.
Bekijk meer
Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....
Solliciteer nuWil je werken binnen een dynamisch team waarbij je zowel contact hebt met de publieke als de private sector? Wil je meebouwen aan de verdere uitbreiding van een snelgroeiend team met oog voor een goede werk-privé balans? En heb je affiniteit met bouwrecht, aanbestedingsrecht, ondernemingsrecht of...
Solliciteer nu
Als de druk op de grote steden groeit, komen de flanken in zicht. Ook daar krijgt bouwen in spooromgevingen prioriteit, zoals rond stations Hoofddorp en Schiedam Centrum. Het zijn ongewoon grote opgaven die de schaal van randgemeenten letterlijk overstijgt. Naast geld is expertise van buitenaf onmisbaar. In dit artikel wordt het woord gegeven aan Judith van Wijk, die vanuit TwynstraGudde samen met collega Frank Velthuis is aangesteld als (duo) programmamanager voor de Spoorzone in Hoofddorp.
Toegevoegd door Judith van Wijk op 28 september 2023
In Hoofddorp zijn 10.000 woningen gepland rond het nieuwe ov-knooppunt Spoorzone Hoofddorp. Het Haarlemmermeerse plan bestaat onder meer uit de deelgebieden Stationskwartier en Graan voor Visch Zuid, beide aan de westkant van het spoor. Graan voor Visch Zuid is nu nog een monofunctioneel bedrijvengebied dat zal veranderen naar een mixed use-omgeving.
Vanaf Spoorzone Hoofddorp staan toekomstige reizigers straks binnen tien minuten op het Leidseplein. Daarbij hoort het doortrekken van de Amsterdam Nood/Zuidlijn. ‘De metro die hier straks landt, gaat een enorme impuls geven aan het gebied’, zegt wethouder Jurgen Nobel (woningbouw en ruimtelijke ontwikkelingen). We hopen natuurlijk ook op een intercityhalte.’
In Schiedam verrijst Schieveste: 3.000 woningen tussen het spoor en de A20 en op korte afstand van bedrijventerreinen. De ontwikkellocatie concentreert zich langs de ‘Oude Lijn’, de spoorlijn tussen Leiden en Dordrecht. De bouw mag starten, nadat eind juli bekend werd dat er geen bezwaren meer lopen tegen het bestemmingsplan.
In Schieveste moeten uiteindelijk 3.000 woningen verrijzen, op een plek dat nu nog een marginale kantorenlocatie is.
Beeld: Ontwikkelcombinatie Schieveste (OCW)
Beide projecten zijn behoorlijk complex. In Hoofddorp heeft het gebied met Graan voor Visch Zuid een zeer versnipperde eigendomssituatie, terwijl de gemeente beperkte financiële slagkracht heeft om actief gronden aan te kopen. ‘We hebben te maken met 300 tot 400 grondeigenaren’, zegt wethouder Nobel. ‘Als straks die Noord/Zuidlijn er komt, dan loop je het risico dat marktpartijen zich op het gebied storten. Daarom hebben we nu een verwervingsstrategie naar de gemeenteraad gestuurd waarin staat welke panden we eventueel willen aankopen.’
De verschillende deelgebieden in Spoorzone Hoofddorp. De kaart is niet op het noorden georiënteerd.
Bron: Gemeente Haarlemmermeer
De grootste uitdaging voor de Spoorzone Hoofddorp is de infrastructuur. Hiervoor is inmiddels 100 miljoen euro toegewezen. Vanuit het BO Leefomgeving kwam daar nog eens 21,9 miljoen euro bij. Beide budgetten zijn bedoeld voor maatregelen voor de periode tot 2030. Maar omdat het MIRT-budget alleen bestemd is voor harde infrastructuur, rest daarmee nog een groot financieringsgat. Ingrepen aan het station en bijvoorbeeld een nieuwe onderdoorgang zijn niet gedekt.
Voor investeringen in het ov-knooppunt is de gemeente daarnaast afhankelijk van andere overheden, en ondanks 160.000 inwoners is Haarlemmermeer niet groot genoeg om alle benodigde expertise zelf in huis te hebben. ‘We hebben echt die andere overheden nodig. Financieel én qua capaciteit’, zegt Wethouder Nobel.
Ook de spoorzone in Schiedam is complex. De ligging van het gebied, ingeklemd tussen het spoor en de snelweg A20 en op korte afstand van bedrijventerreinen, maakt de ontwikkeling uitdagend. Met een inmiddels onherroepelijk bestemmingsplan verwacht Guus de Groot, directeur-grootaandeelhouder van de Rotterdamse projectontwikkelaar en bouwer Van Omme & De Groot binnen afzienbare tijd te kunnen starten met de realisatie, verklaarde hij op de website van ontwikkelcombinatie OCS.
OCS bestaat naast Van Omme & De Groot uit Dura Vermeer, VolkerWessels Vastgoed en Synchroon. Zij meldden zich in 2018 bij de gemeente Schiedam om op Schieveste – tot dan toe een monofunctioneel kantorengebied – een hoogwaardig woonmilieu te creëren. Dat was nadat Gijs van den Boomen, directeur en hoofdontwerper van KuiperCompagnons, een aantal marktpartijen op het woonpotentieel van marginaal kantorengebied wees. KuiperCompagnons maakte vervolgens het stedenbouwkundig plan en was in opdracht van OCS nauw betrokken bij alle vervolgfasen, tot en met het maken van het bestemmingsplan.
'Het is een megacomplex bestemmingsplan geweest vanwege de ligging van het gebied met veel geluidshinder, luchtverontreiniging en externe veiligheidsrisico’s’, vertelt Wanne Verweij, afdelingshoofd en planoloog bij KuiperCompagnons en projectleider bestemmingsplan Schieveste. Daarvoor moest veel onderzoek worden verricht, om zo de 'uitvoerbaarheid' aan te tonen.
Op een aantal punten langs de snelweg bleek de geluidsbelasting te hoog’, zegt Verweij. ‘Op die plekken hebben we in het bestemmingsplan dove gevels moeten voorschrijven.’Op andere plekken volstaan technische maatregelen in de woning, bijvoorbeeld door de slaapkamer aan de rustige kant te situeren en de gang aan de drukke kant.' Verweij: ‘Uiteindelijk is er voor geluid altijd wel een oplossing te vinden, maar het kost geld. Dat kan de haalbaarheid van een plan onder druk zetten.'
De bebouwing van Schieveste is geconcentreerd rondom een middengebied. De bebouwing fungeert als geluidsscherm.
Beeld: Ontwikkekcombiatie Schieveste (OCS)
Net als het bestemmingsplan is ook de m.e.r.-procedure volgens Verweij ‘zeer omvangrijk’ geweest. ‘De Commissie m.e.r. wilde dat we ook de effecten van bouwfasering op de geluidbelasting op de woningen nauwgezet in kaart brachten.’
De gemeente Haarlemmermeer is nog bezig met de afronding van het concept-ontwikkelkader Spoorzone. Dat zou na de zomer naar het college moeten gaan, om vervolgens vrij te worden gegeven voor participatie, vertelt Judith van Wijk, die vanuit TwynstraGudde samen met collega Frank Velthuis begin 2023 is aangesteld als (duo) programmamanager Spoorzone. Zij neemt de inhoud voor haar rekening, Velthuis zit meer op de processen. ‘Vervolgens moet het stuk naar de raad en kan begonnen worden met de uitwerking, waaronder een stedenbouwkundig plan,’ aldus Van Wijk.
Het al verder gevorderde planproces in Schiedam werd vorig jaar even onderbroken toen de bestuursrechter een bezwaar werd ingewilligd vanwege de mogelijke windhinder door twee te bouwen hoge toren. Het college handelde snel en maakte een nieuw plan met een gehalveerde woontoren die in eerste instantie 90 meter hoog zou worden en het schrappen van een andere toren.
Bij Schieveste is volgens Verweij een intensieve samenwerking ontstaan tussen het team van de gemeente en een nagenoeg even groot team met veel specialisten van KuiperCompagnons. Er is vaak en intensief contact geweest, met frequente afstemming en korte lijntjes. ‘Dat kost natuurlijk veel geld, maar heeft absoluut bijgedragen aan goede inhoud en voortgang.’
Het planproces werd vorig jaar even onderbroken toen een bezwaar werd ingewilligd vanwege de mogelijke windhinder door twee te bouwen hoge toren. Het college handelde snel en maakte een nieuw plan met een gehalveerde woontoren die in eerste instantie 90 meter hoog zou worden en het schrappen van een ander pand.
Bij Schieveste is volgens Verweij een intensieve samenwerking ontstaan tussen het team van de gemeente en een nagenoeg even groot team met veel specialisten van KuiperCompagnons. Er is vaak en intensief contact geweest, met frequente afstemming en korte lijntjes. ‘Dat kost natuurlijk veel geld, maar heeft absoluut bijgedragen aan goede inhoud en voortgang.’
Het toegezegde MIRT-budget voor Spoorzone Hoofddorp is volgens programmamanager Van Wijk enkel bestemd voor de harde infrastructuur, nog los van ingrepen aan het station en bijvoorbeeld een nieuwe onderdoorgang. En voor infrastructurele maatregelen in de periode ná 2030 is nog geen financiële dekking.
Het tekort zit daarmee op diverse vlakken, maar ook op de inrichting van de knoop: de directe stationsomgeving en de openbare ruimte. ‘Het is noodzakelijk daar echt kwaliteit toe te voegen. Wij (de gemeente, red.) kunnen dat niet uit de gebiedsontwikkeling bekostigen naast alle andere investeringen die we al doen’.
Daarover lopen volgens Van Wijk intensieve gesprekken met de provincie en het ministerie van BZK. Maar uiteindelijk is betrokkenheid van het ministerie van IenW, die de budgetten voor infrastructuur heeft, onontbeerlijk. ‘We missen nog de gezamenlijke aanpak op het gebied van infrastructuur en gebiedsontwikkeling. Het is een nationaal project.’
De gemeente Haarlemmermeer verkent inmiddels samen met de provincie en het Rijk hoe een meer formele samenwerking kan vormkrijgen. Een gezamenlijk programmabureau is een van de mogelijkheden. ‘Dat heeft voor- en nadelen’, zegt wethouder Nobel. ‘Voordeel is dat je meer ambtelijke capaciteit en slagkracht hebt. Nadeel is dat je een stuk van je gemeentelijke autonomie inlevert, ofschoon wij natuurlijk altijd nog over bestemmingsplannen gaan. Het vraagt om precieze en heldere afspraken.’
Dit is de ingekorte versie van het originele artikel in ROm september en is geschreven door Jan Jager.