TwynstraGudde_60jaa_wit
Werken bij

    Waar wij aan werken

    Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.

    Wie we zijn

    Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.

    ‘De Refugee Talent Hub brengt werkgevers en vluchtelingen dichter bij elkaar.’

    Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg

    Recente vacatures

    Slimme en duurzame mobiliteit

    Organisatieadviseur Laadinfrastructuur

    Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....

    Solliciteer nu
    Zorg

    (Ervaren) Adviseur en Projectmanager Zorghuisvesting

    Wil je werken binnen een dynamisch team waarbij je zowel contact hebt met de publieke als de private sector? Wil je meebouwen aan de verdere uitbreiding van een snelgroeiend team met oog voor een goede werk-privé balans? En heb je affiniteit met bouwrecht, aanbestedingsrecht, ondernemingsrecht of...

    Solliciteer nu

    Blog Gouden regels voor cultuurverandering

    Cultuurveranderingen zijn populair. Tot voor kort werden grote veranderingen zoals fusietrajecten en reorganisaties vooral benaderd vanuit een bedrijfseconomische kant en bleef het gedrag en de organisatiecultuur onderbelicht. Wij hebben een praktische aanpak ontwikkeld voor cultuurveranderingen met 5 gouden regels.

    Toegevoegd door Britta Gielen op 15 mei 2013

    De 5 ‘gouden regels’ voor u op een rij:

    1. Kies een integrale aanpak

    Cultuur is lastig te ‘isoleren’ en laat zich niet vastpakken als een aparte factor. Dat komt omdat cultuur niet een kenmerk is van de organisatie. ‘Een organisatie is een cultuur. Met daarin weer diverse niveaus en subculturen, die meer te beïnvloeden of te stimuleren zijn. Beschouw cultuur dus breed en zorg voor een zelfde brede visie over cultuur bij degenen die als cultuurdragers ‘gebombardeerd’ worden.

    2. Leg het accent op ‘hier en nu’

    Veranderen begint niet ver weg, maar juist in het ‘hier en nu’ en dicht bij het primaire proces: wat gebeurt hier en wat leren we daarvan? Pas op voor grote ‘diagnoses’ waar ‘IST’ en ‘SOLL ‘ vergeleken worden en waarin veel tijd geïnvesteerd wordt in het beschrijven van een gewenste cultuur. Maak de verandering daarentegen kleinschalig, lokaal, contextgebonden en op alle niveaus in de organisatie. Mensen moeten zelf de mogelijkheid krijgen om de cultuurverandering eigen te maken en het helpt om daarin verschillen toe te staan. Té vaak komen wij tegen dat een harmoniecultuur het doel is terwijl inmiddels bekend is dat  mensen niet als een ‘eenheidsworst’ beschouwd willen worden.

    3. Pas op voor een ‘praat-theorie’; kies voor een ‘doe-theorie’

    Veel praten over cultuur verandert de cultuur niet: cultuur is alles wat mensen doen, maar ook wat ze niet doen en (niet) laten zien. Aan dat gedrag liggen veronderstellingen en opvattingen ten grondslag. Het boven tafel krijgen hiervan is van belang omdat het helpt om mensen te laten inzien wat hun gedrag voor een deel stuurt. Kies voor een leerstijl waarin ‘doen’ centraal staat en waarin ervaringen besproken en geëvalueerd worden.

    4. Zorg voor collectief leren

    Voor cultuurverandering zijn vormen van collectief leren nodig. Collectief leren is met elkaar ontdekken hoe mensen samen een cultuur maken en hoe ze ook samen de instrumenten in handen hebben om deze te veranderen. Daar hoort ook bij dat het confronterend kan zijn om samen te beseffen hoe je ook gewoonten en ongeschreven regels in stand houdt. En dus moet leren om daar afstand van te nemen.

    5. 'Zie je het gebeuren'

    Cultuur is van ‘iedereen’, maar vast staat dat management een voorbeeldrol hierin heeft; management  doet cultuur verandering en corrigeert zichzelf. Dat laatste is evenzo belangrijk om te laten zien dat je ‘cultuur’niet even verandert! Ook laat het daarmee zien dat wat je voorstaat ; consistent en geloofwaardig is. Het tegendeel (niet consistent en ongeloofwaardig) is eigenlijk fnuikender dan ‘niets doen’.

    Neem contact op met

    Alle mensen

    Neem contact op met

    Alle mensen