TwynstraGudde_60jaa_wit
Werken bij

    Waar wij aan werken

    Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.

    Wie we zijn

    Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.

    ‘De Refugee Talent Hub brengt werkgevers en vluchtelingen dichter bij elkaar.’

    Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg

    Recente vacatures

    Slimme en duurzame mobiliteit

    Organisatieadviseur Laadinfrastructuur

    Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....

    Solliciteer nu
    Zorg

    (Ervaren) Adviseur en Projectmanager Zorghuisvesting

    Wil je werken binnen een dynamisch team waarbij je zowel contact hebt met de publieke als de private sector? Wil je meebouwen aan de verdere uitbreiding van een snelgroeiend team met oog voor een goede werk-privé balans? En heb je affiniteit met bouwrecht, aanbestedingsrecht, ondernemingsrecht of...

    Solliciteer nu

    Blog Er is geen toverwoord voor veranderen

    Zelfsturing, inclusie en experimenteren. Dat zijn de moderne toverwoorden om veranderingen in organisaties voor elkaar te krijgen. Initiatief, leren en gevoel voor sfeer zijn in iedere organisatie onmisbaar. Daar tegenover geloven steeds minder veranderaars in de kracht van logische argumentaties en hiërarchische structuren. Met een oekaze van de directie en een dichtgetimmerde planning roep je weerstand op.

    Toegevoegd door Aniek Janssen op 16 maart 2021

    Zijn we soft aan het worden? Dat nu ook weer niet. Je kunt beter zeggen dat sturingsinstrumenten die we misschien ooit ‘soft’ noemden, meer gangbaar en professioneel zijn geworden. ‘Veranderen door experimenteren’ is allang geen synoniem meer voor ‘rotzooi maar wat aan’. Zelfsturing is wel degelijk gebonden aan duidelijke doelen. Experimenteren is niet vrijblijvend; het is een essentiële stap om überhaupt tot iets nieuws te komen.

    Veranderen verandert

    De verschuivende verandervoorkeuren zijn we op het spoor gekomen door analyse van de kleurentest die we al bijna twintig jaar gebruiken. Die test beschrijft een palet van vijf kleuren: blauw, geel, rood, groen en wit. De ontwikkelaars van de test, Léon de Caluwé en Hans Vermaak hebben blauw en geel ooit de ‘oorlogskleuren’ genoemd. Het zijn kort gezegd de veranderparadigma’s op basis van rationele argumentaties en machtsverhoudingen. Politiek en planmatig. De oorlogsmetafoor is adequaat omdat deze kleuren eigenlijk alleen winnaars en verliezers opleveren. Rood, groen en wit zijn daarentegen de ‘vredeskleuren’. Het zijn de veranderparadigma’s op basis van inclusie, leren en innoveren. Iedereen doet mee, niemand blijft achter en mensen worden gesteund. Het gaat niet om winnen, zeker niet ten koste van een ander.

    Meer vredeskleuren

    De analyse van bijna 15.000 ingevulde tests laat zien dat de oorlogskleuren in de loop der jaren aan populariteit inboeten. De vredeskleuren doen het steeds beter. Zo zijn veranderaars in toenemende mate liefhebber van de rode veranderstijl met oog voor talenten, ambities van medewerkers, sfeer en verbinding. Ook de groene veranderstijl is populair: leren en experimenteren. Proeftuinen en pilots zijn gewild. De witte veranderstijl, gebaseerd op het zelforganiserende vermogen van mensen, is nog steeds de meest populaire veranderstijl. Maar ten opzichte van eerdere studies is er een afname te zien. De wittebroodsweken zijn voorbij. Veranderaars verwachten nog steeds veel van zelfsturing, initiatief en innovatie, maar zien daar nu ook de complexiteit van in. Het vereist durf, kennis en kunde om een witte veranderstijl consequent vol te houden.

    Wil je de analyse van de data uit de kleurentest direct downloaden? Download dan het whitepaper.

    Download whitepaper

    Kern is, dat er niet één veranderstijl is die uitkomst biedt. Toverwoorden bestaan niet. Je moet alle registers opentrekken en meervoudig kijken. Zeker bij de complexe transities waar we vandaag mee te maken hebben. Respect is goud waard, maar op zichzelf niet genoeg om echt meervoudig samen te werken. Want waar het fout gaat, is als een experiment niet snel genoeg tot concreet resultaat leidt, als zelfsturing een andere uitkomst geeft dan we hadden verwacht of als inclusie oppervlakkig blijft en er niet genoeg tijd is om werkelijk op zoek te gaan naar de beste fit tussen mens en organisatie. Dan vallen we alsnog terug op targets, deadlines, macht en gezag: de oorlogskleuren.

    Black Lives Matter

    De vredeskleuren rood, groen en wit zijn cruciaal en passen uitstekend in de huidige tijdgeest van Black Lives Matter. Die paradigma’s moeten we professioneel (niet soft) inzetten. Maar ook de oorlogskleuren blauw en geel doen ertoe. Ook die moeten we professioneel (en niet als terugvaloptie) inzetten. Organisaties die in staat zijn meervoudig te kijken en een breed handelingsrepertoire hebben, zijn nu eenmaal sterker. Je moet in staat zijn de hele regenboog situationeel in te zetten, afhankelijk van het vraagstuk in kwestie. Veranderingen worden getriggerd als de sfeer goed is en iedereen betrokken is, als mensen op hun motivatie worden aangesproken en ook zelf vorm kunnen geven aan het proces. Maar je hebt evengoed de houvast van structuur en doelstellingen nodig. Wie in een organisatie een verandering tot stand wil brengen, moet alle registers opentrekken.

    We hebben analyse van de ingevulde kleurentests beschreven in het whitepaper ‘Veranderen verandert’. Dat kun je hier downloaden.

    Download whitepaper


    Wil je meer weten over de kleurentest, of de kleurentest zelf invullen? Klik dan hier.

    Klik en doe de kleurentest

    Neem contact op met

    Alle mensen

    Neem contact op met

    Alle mensen