Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Bekijk de impact voor gemeente Amsterdam
Fountain Fuel bouwt emissieloze energiestations in Nederland, waar waterstof tanken en elektrisch opladen worden gecombineerd. TwynstraGudde hielp het relatief jonge bedrijf met de aanbestedingen voor juridische ondersteuning en ontwerp- en ingenieursdiensten. Zo heeft het bedrijf voldaan aan de subsidievoorwaarden van de Europese Investeringsbank.
Bekijk de impact voor Fountain Fuel
Ben je een jonge leidinggevende of manager die zich op het grensvlak van operationeel en strategisch leiderschap bevindt? Heb je bewust de volgende...
Met deze training leg je een stevig fundament voor het mooie vak van programmamanagement, zodat je beter in staat bent je eigen opgave tot een succes...
Bij TwynstraGudde werken mensen met zeer uiteenlopende expertises. Onze adviseurs, managers en opleiders vullen elkaar aan en dagen elkaar uit. Want samen komen we verder. Een oplossing is pas goed als die uitvoerbaar is. En als onze samenleving er blijvend wat aan heeft. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....
Solliciteer nuZet jij je tanden graag in complexe vastgoedvraagstukken, op het snijvlak van zorgvernieuwing en zorghuisvesting? Wil jij jezelf als strategisch adviseur of projectmanager doorontwikkelen op het gebied van organisatieverandering en huisvesting in de zorg? Dan is TwynstraGudde voor jou dé plek!...
Solliciteer nuAls aanjager van verandering staan we boven de belangen en tussen de partijen. We leven ons in, verkennen, analyseren, verhelderen, verbinden en ontwikkelen. We breken open wat in beton gegoten lijkt te zijn. Versnellen wat vast dreigt te lopen en brengen projecten tot een goed einde. Zo maken we blijvend impact op morgen.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Impact via tijdelijke kwartiermaker
Het moet allemaal frisser, bruisender en groener. De binnenstad van Terneuzen moet zichzelf de komende jaren opnieuw uitvinden. Het Totaalplan Binnenstad Terneuzen is de allesomvattende toekomstvisie, waarin staat beschreven hoe de vernieuwing en ontwikkeling van de binnenstad vorm kan krijgen. TwynstraGudde is gevraagd om uitvoering te geven aan het Totaalplan door de rol van kwartiermaker te vervullen.
Impact via allesomvattende toekomstvisie
Bij TwynstraGudde vinden we het belangrijk dat je jezelf continu kan blijven ontwikkelen. We bieden je hiervoor diverse mogelijkheden. Ook in onze arbeidsvoorwaarden heb je diverse keuzemogelijkheden.
Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....
Solliciteer nuZet jij je tanden graag in complexe vastgoedvraagstukken, op het snijvlak van zorgvernieuwing en zorghuisvesting? Wil jij jezelf als strategisch adviseur of projectmanager doorontwikkelen op het gebied van organisatieverandering en huisvesting in de zorg? Dan is TwynstraGudde voor jou dé plek!...
Solliciteer nuOnze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.
De energietransitie is in de fase van uitvoering. Voor gemeenten breekt daarmee een nieuwe tijd aan. Met de regionale energiestrategie (RES), de transitievisie warmte (TVW) en het regionale mobiliteitsprogramma (RMP) zijn de piketpaaltjes geslagen. Nu worden mensen geworven en concrete maatregelen gekozen. De schop gaat de grond in en er moet voortgang worden geboekt. De vraag waar gemeenten nu voor staan, is: hoe breng je de energietransitie van plan naar uitvoering?
Lees verder
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Lees verder
Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.
Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Wij voelen ons betrokken bij de wereld om ons heen en werken aan urgente vraagstukken. Alles om Nederland verder te helpen en transities werkend te maken.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Lees meer over deze opdracht
Het stationskwartier moet dé bruisende ontmoetingsplek worden van Helmond en de rest van de regio. Een vitaal gebied waar het goed wonen, werken en vertoeven is. Het station zelf is al in een nieuw jasje gestoken. De ontwikkeling van het gebied eromheen is de volgende stap. Een gebiedsvisie moest nog worden opgesteld. Parallel aan het opstellen van deze visie is TwynstraGudde gevraagd om de ontwikkelstrategie te maken én de financiële haalbaarheid te bepalen.
Bekijk meer
Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....
Solliciteer nuWil je werken binnen een dynamisch team waarbij je zowel contact hebt met de publieke als de private sector? Wil je meebouwen aan de verdere uitbreiding van een snelgroeiend team met oog voor een goede werk-privé balans? En heb je affiniteit met bouwrecht, aanbestedingsrecht, ondernemingsrecht of...
Solliciteer nu
Hoe zorg je ervoor dat medewerkers een optimaal ondersteunende werkomgeving binnen de organisatie beleven en ervaren? Met de Employee Experience methode kun je de waarden, drijfveren en behoeften van medewerkers in kaart brengen en vertalen naar eventuele aanpassingen in de inrichting van het kantoor.
Toegevoegd door Rogier van Es op 14 december 2022
De werksituatie is dan niet meer hetzelfde als daarvoor. We raken gewend om meer activiteiten vanuit huis uit te voeren. En bovendien worden steeds meer processen gedigitaliseerd.
Uit het Facility & Workplace Marktonderzoek 2021 blijkt dat ruim de helft (54,4%) van de respondenten van facilitaire organisaties aangeeft dat de werkplekomgeving momenteel het belangrijkste thema voor hen is. Samen met duurzaamheid is dit dus nu het belangrijkste onderwerp op de agenda bij facilitaire organisaties. Menig facility manager heeft de banden met collega’s van HR en ICT aangehaald om voor het bestuur een nieuwe visie op werken te ontwikkelen. Voor het hier en nu, maar vooral ook voor de periode na beëindiging van de beperkende maatregelen.
Daarom is juist nu het moment om na te denken hoe je het kantoor moet gaan inrichten om aansluiting te vinden bij behoeften van medewerkers. Waar het containerbegrip ‘hybride werken’ de heilige graal lijkt te zijn, is het de vraag wat je medewerkers écht nodig hebben op kantoor.
Een antwoord in de zoektocht naar de optimaal ondersteunende werkomgeving is de Employee Experience methode. Het achterhalen van de waarden, drijfveren en behoeften van de medewerkers staat in deze aanpak centraal.
Het is een aanpak om een optimaal ondersteunende werkomgeving in te richten. Bovendien helpt het organisaties medewerkers te blijven binden en boeien. Wanneer de employee experience niet optimaal is, ligt er ruimte voor verbetering.
En die ruimte is vaak aanwezig. Veel organisaties denken namelijk nog voor medewerkers in plaats van met hen. Het gevolg is dat de (digitale) werkomgeving soms niet aansluit op de manier waarop medewerkers gelukkig, gezond en productief willen werken. Een voorbeeld is de kantoortuin, die soms onbedoeld meer een stoorfactor is dan de productieve omgeving waarvoor het is bedoeld.
Als je een beter beeld hebt van wat iemand denkt, doet en voelt bij een bepaalde ervaring (experience), begrijp je ook beter waarom iemand bepaalde keuzes maakt. Daar kun je vervolgens op inspelen.
De Employee Experience methode bestaat uit vijf stappen, die de waarden, drijfveren en behoeften van medewerkers vertalen naar aanpassingen waar medewerkers én de organisatie wat aan hebben:
Hierna lees je per stap wat de aanpak inhoudt. Deze lijken misschien gemakkelijk toe te passen. Toch leert de praktijk dat er ook valkuilen zijn, waardoor de Employee Experience mislukt. Die valkuilen komen aan het einde van het artikel aan de orde.
Als eerste stap wordt het doel bepaald van de Employee Experience aanpak. Wanneer je een helder doel opstelt weet je immers waar je naartoe werkt. Het helpt je om doelgericht de volgende stappen te doorlopen.
Stel daarom de vraag waar de aanpak aan moet bijdragen. Bij voorkeur sluit het doel aan bij de beleidsdoelstellingen van de organisatie. Wil je de medewerkerstevredenheid verhogen? Of juist de productiviteit? Of wil je de beschikbare ruimte efficiënter gebruiken?
Voorbeeld: beursgenoteerde IT-specialist
Een beursgenoteerde IT-specialist heeft zich als doel gesteld om de werkomgeving opnieuw vorm te geven, passend bij de behoeften van haar werknemers. Bijna alle medewerkers hebben tijdens de coronapandemie thuisgewerkt. Nu blijkt dat een groot deel van hen het fijn vindt om thuis te werken. Zo gaan de productiviteit en het concentratieniveau omhoog.
Maar het kantoor is niet onmisbaar. Het blijft nog steeds een belangrijke plek voor spontane ontmoeting, informeel overleg, en het opdoen van nieuwe kennis. Voorheen was er veel interactie op de werkvloer, dit ontbreekt straks voor een deel. Het is daarom belangrijk dat de werkomgeving optimaal ondersteuning biedt aan deze veranderde behoefte.
De tweede stap van de employee experience methode is het onderzoeken van de beleving van de medewerkers. Doel: inzicht krijgen in de drijfveren, waarden en behoeften van de medewerkers:
In interviews met medewerkers verzamel je informatie over emotionele en functionele aspecten. Je beperken tot kwantitatief onderzoek door het afnemen van een enquête is niet voldoende. In een interview is er ruimte om verdiepende vragen te stellen en waar je op zoek gaat naar de emotie en beleving. Bovendien krijg je de antwoorden niet op een scherm te zien, maar zie en hoor je werkelijk de antwoorden.
In het voorbeeld van de IT-specialist zijn tientallen interviews afgenomen onder verschillende groepen medewerkers. Zo is er bijvoorbeeld met nieuwe collega’s, medioren, senioren, managers, backoffice-medewerkers en de directie gesproken. Het resultaat was een helder beeld van de uiteenlopende en soms overeenkomstige wensen van medewerkers.
Als je begrijpt wie iemand is, waar zijn leven uit bestaat, wat hij doet, waarom hij keuzes maakt, als je weet welke persoonlijkheidskenmerken iemand heeft, ben je beter in staat om zijn voorkeuren te begrijpen. Op basis van criteria die je zelf bepaalt onderscheid je de persona’s. Een goede persona is herkenbaar door de medewerkers in de organisatie. Medewerkers kunnen zich eraan spiegelen.
Een voorbeeld van een persona is Pieter, die een voorkeur heeft om vaker op kantoor te komen. Hij is net gestart bij de organisatie. Daarom wil hij de organisatie en zijn collega’s beter leren kennen. Ook heeft hij in zijn eerste weken na de start veel trainingen op het programma staan. De online-groepstrainingen zijn niet prettig om te volgen. Pieter spreekt het liefst af met andere nieuwe collega’s, zodat hij in een leeromgeving sneller kennis kan vergaren. Veel startende medewerkers konden zich goed vinden in de persona Pieter.
De toegevoegde waarde zit in het vinden van gemeenschappelijke delers tussen de geïnterviewden. Deze gemeenschappelijke delers vormen doelgroepen. Elke doelgroep is te vertalen in een persona: het is de personificatie van de doelgroep. Een persona beschrijft de doelgroep zo realistisch mogelijk in voorkeuren, behoeften en karakter. Voorbeelden van criteria zijn type werkzaamheden, leeftijd, aantal jaren werkervaring of de mate waarin de medewerker op kantoor of wil thuiswerken.
Een tip is om vervolgens per persona een focusgroep te organiseren. De focusgroep bestaat uit medewerkers met overeenkomstige wensen, drijfveren en behoeften. In een sessie met een focusgroep wordt de persona verder verrijkt.
Terug naar het voorbeeld van de IT-dienstverlener. Het hielp deze organisatie om aan de hand van vier helder beschreven persona’s een goed beeld te krijgen van de typen medewerkers die in de organisatie werkzaam zijn. En nog belangrijker: wat de waarden, drijfveren en behoeften waren van deze persona’s. Hiermee kon de organisatie aan de slag met het opstellen van employee journeys.
De volgende deelstap is het tot ‘leven’ brengen van de persona’s. Een employee journey maakt inzichtelijk wat een persona denkt, voelt en doet wanneer hij of zij gebruik maakt van de werkomgeving. Het helpt om de ervaringen te vangen van medewerkers. Het maakt processen inzichtelijk en het legt verbeterpunten bloot. Elke persona krijgt een unieke employee journey, passend bij zijn of haar waarden, behoeften en drijfveren.
Neem als voorbeeld een employee journey die is opgesteld voor de IT-specialist. Eén van de persona’s is Anouk. Anouk werkt veel bij de klant. Zij komt daarom weinig op kantoor. Als ze op kantoor is, waar zij op de fiets naartoe gaat, haalt ze na binnenkomst direct een cappuccino. Deze smaakt helaas niet zo goed als thuis. Vervolgens gaat Anouk op zoek naar collega’s waar zij graag mee bijpraat over werk en privé. Ook blijft zij graag op de hoogte welke innovatieve opdrachten collega’s uitvoeren. Die kennis is momenteel moeilijk te verkrijgen.
Door de employee journey kwam de organisatie op enkele verbeterpunten om Anouk beter te bedienen: collega’s kon ze maar moeilijk vinden, er was weinig kennis beschikbaar over andere projecten, en ook een mogelijkheid om een in grand café-achtige setting goede koffie te krijgen en informeel bij te praten ontbrak.
De laatste stap is het implementeren van de informatie die is verkregen in de vorige stappen. Met het opstellen van de persona’s en de journeys is het mogelijk om tot concrete oplossingen te komen.
De IT-specialist heeft een huisvestingsconcept in gebruik genomen dat past bij de organisatiedoelen en bij de behoeften van de medewerkers. Het resultaat is een integraal concept waarin de thema’s verbinding, gezondheid, technologie en ontwikkeling centraal staan. De thema’s zijn uitgewerkt en zijn als een rode draad verweven in een ruimtelijk programma van eisen. Zo is een grote ontvangstruimte gecreëerd met een grand-café om te ontmoeten. De Anouk’s van de organisatie zitten hier goed op hun plek. Er komt een Learning Lab waar voor de Pieters een plek is om te leren en te ontwikkelen.
Ook is er een verdieping ingericht die verbinding tussen collega’s en klanten moet stimuleren. Het is een verdieping waar transparantie de boventoon voert en een scala aan verschillende overlegmogelijkheden is.
In de hierboven beschreven aanpak is er een aantal veel voorkomende valkuilen.
De kracht van een employee experience-onderzoek zit in het duiken van de ziel van de medewerker. Dat kan alleen gebeuren wanneer samen met de medewerkers wordt nagedacht. Stap niet in de valkuil om je te baseren op aannames. En laat vooral de medewerker meedenken.
Terwijl het achterhalen van de emotie juist de kracht is van de aanpak. Het helpt je beter te begrijpen waarom iemand doet wat hij of zij doet: wat denkt en wat voelt de medewerker wanneer hij op kantoor komt? Zorg ervoor dat je het signaal herkent wanneer medewerkers met eisen en wensen komen.
Organisaties hebben er vaak een handje van om klein te beginnen, om vervolgens een steeds groter wordende lijst met persona’s en subpersona’s te creëren. ‘Want ja, Alex doet zijn werk net even anders dan Berend’. Het is de derde valkuil. Hierbij geldt: overdaad schaadt. Wanneer persona’s te veel op elkaar gaan lijken kunnen medewerkers zich er niet meer in herkennen. Voor organisaties is het vervolgens lastig om alle verschillende ‘smaken’ daadkrachtig te implementeren. De kracht zit in het bewaren van het overzicht. Stel daarom maximaal drie tot vijf persona’s op.
Terug naar de hoofdvraag van dit artikel: hoe zorg je ervoor dat medewerkers een optimaal ondersteunende werkomgeving beleven en ervaren?
De beschreven stappen van de employee experience methode geven inzicht om ook na corona de werkomgeving goed vorm te geven. Het stappenplan biedt handvatten om te komen tot een concretere inrichting van de werkomgeving.
Wil je verder van gedachte wisselen over employee experience en hoe dit zou werken voor jouw organisatie? Ik praat er met plezier een half uurtje met je over in een eerste digitale kennismaking. Stuur mij een berichtje en ik neem snel contact met je op.
TwynstraGudde is specialist op het gebied van huisvesting, vastgoed en facility management. Dagelijks helpen wij diverse opdrachtgevers op dit gebied.
Lees ook de andere blogs in deze reeks:
Na corona werkt Nederland anders dan voor corona. Facilitair managers verleggen hun koers en stemmen de inkoop van facilitaire diensten af op een nieuwe werkelijkheid. Kantoren zien er straks anders uit dan voor de pandemie en thuiswerken is een blijvertje. Dat blijkt uit het jaarlijkse Facility & Workplace Marktonderzoek 2021
DOWNLOAD HET ONDERZOEKHet originele artikel is gepubliceerd op Facto.nl: In 5 stappen naar een optimaal ondersteunende werkomgeving.