TwynstraGudde_60jaa_wit
Werken bij

    Waar wij aan werken

    Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.

    Wie we zijn

    Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.

    ‘De Refugee Talent Hub brengt werkgevers en vluchtelingen dichter bij elkaar.’

    Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg

    Recente vacatures

    Slimme en duurzame mobiliteit

    Inhousedag Stad van de Toekomst

    Ben jij student, starter of professional met minder dan 2 jaar werkervaring en wil je ervaren hoe het is om als adviseur bij TwynstraGudde te werken? Kom dan naar onze Inhousedag 'Stad van de toekomst'. En ervaar zelf hoe jij kunt werken aan verschillende opdrachten zoals 1) het sneller...

    Solliciteer nu
    Zorg

    Medior interim manager Openbaar Bestuur

    Wij geloven dat de huidige uitdagingen in de publieke sector om nieuw leiderschap vragen. Hiervoor is een nieuwe generatie managers nodig. Managers die opgaven behapbaar kunnen maken, die mensen kunnen inspireren en motiveren en die....

    Solliciteer nu

    Blog De UAV-GC 2025 – De 10 belangrijkste wijzigingen

    De bouwsector is voortdurend in beweging en dat geldt ook voor de contractuele afspraken die hierin worden gehanteerd. De Uniforme Administratieve Voorwaarden voor Geïntegreerde Contractvormen (de UAV-GC) zijn aangepast om beter aan te sluiten op de huidige uitdagingen en behoeften.

    Toegevoegd door Diana Paans op 5 februari 2025

    Deze standaard contractvoorwaarden worden door de bouwsector gehanteerd voor geïntegreerde contracten, waardoor ontwerp, uitvoering en ook (meerjarig) onderhoud in één opdracht kunnen worden gegund. De nieuwe contractvoorwaarden zijn aangepast op belangrijke onderwerpen, zoals verdeling van aansprakelijkheden, risicoverdeling en bepalingen die betrekking hebben op de samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.

    De UAV-GC 2025 bestaat uit de Model Basisovereenkomst (MBO), de UAV-GC 2025 voorwaarden en de Toelichting op de UAV-GC. Wat betekenen deze wijzigen voor jouw project?

    Wat zijn de 10 belangrijkste wijzigingen?

    cijfers-voor-blog-01-2De verplichting van partijen tot proactief gedrag en interactie (§ 2a UAV-GC 2025)

    Opdrachtgever en opdrachtnemer worden opgedragen om het gesprek met elkaar te blijven voeren. Partijen moeten tijdig met elkaar communiceren, zodat ze elkaar beter kunnen begrijpen.

    cijfers-voor-blog-02-2Wijzigingen opgedragen door de opdrachtgever (§ 14 UAV-GC 2025)

    De aanbieding wordt toegevoegd als contractdocument, waarbij de opdrachtgever mag opdragen een wijziging aan te brengen.

    De opdrachtnemer kan bij een wijziging van de overeenkomst, nog voordat partijen het eens zijn over de gevolgen, alvast starten met de uitvoering daarvan. Dat kan alleen als er vertrouwen is dat de overeenstemming binnen afzienbare termijn wordt bereikt. Dit moet schriftelijk worden bevestigd door de opdrachtnemer. Deze kan hier ook voorwaarden aan verbinden.

    cijfers-voor-blog-03-2Wijzigingen op initiatief van de Opdrachtnemer (§ 15 UAV-GC 2025)

    De essentie van § 15 van de UAV-GC is ongewijzigd, maar de formulering is wel aangepast in de UAV-GC 2025, omdat de opdrachtnemer is gebonden aan de overeenkomst: ‘De opdrachtnemer mag niet wijzigen tenzij…’.

    Blogdiana

    cijfers-voor-blog-04-2Aansprakelijkheid vóór en na de oplevering (§ 28a en § 28b UAV-GC 2025)

    In de nieuwe bepalingen wordt een onderscheid gemaakt tussen aansprakelijkheid vóór en na de oplevering. Daar is een opsomming aan gekoppeld die onderscheid maakt tussen diverse soorten schades (directe en indirecte schade) en de hoogte van de aansprakelijkheid voor deze schades. De eerste twee jaren na oplevering is de hoogte van de maximale aansprakelijkheid (die bestaat uit schade en herstelkosten) aangepast. De termijnen van vijf en tien jaren zijn niet gewijzigd.

    cijfers-voor-blog-05Intellectueel eigendom en uitvindingen van de opdrachtnemer (§ 40 en § 40a UAV-GC 2025)

    Aan de algemene bepalingen rondom auteursrecht, modelrecht en bedrijfsgeheimen zijn de nieuwe paragrafen 40a en 40b toegevoegd. Opdrachtnemers worden aangemoedigd om in een zo vroeg mogelijk stadium over uitvindingen in het werk te communiceren, zodat ze hier afspraken over kunnen maken met de opdrachtgever.

    cijfers-voor-blog-06_2Geschiloplossing (§ 47 UAV-GC 2025)

    In paragraaf 47 staat beschreven op welke manieren geschillen kunnen worden opgelost. Dat hoeft niet altijd door een derde partij. Naast arbitrage kunnen nu ook andere methoden worden gebruikt, zoals bouwbemiddeling, mediation, de bindende adviesprocedure en de Fast Track Bindend Advies procedures van de Raad van Arbitrage in bouwgeschillen. Deze keuze maken de partijen in artikel 18 van de Model Basisovereenkomst.

    cijfers-voor-blog-07Ontwerpwerkzaamheden per onderdeel vastleggen (artikel 5 MBO)

    In artikel 5 van het Model Basisovereenkomst (MBO) staan de keuzeclausules waarmee de partijen hun bijdrage aan het ontwerpproces kunnen vastleggen. In de nieuwe versie is het mogelijk om de bijdrage per onderdeel van de opdracht vast te leggen. Bijvoorbeeld wanneer de vraagspecificatie is uitgewerkt tot het niveau van deels een programma van eisen, deels een voorlopig ontwerp en/of deels een definitief ontwerp.

    cijfers-voor-blog-08Implementatie Wet kwaliteitsborging (artikel 13 MBO)

    Tijdens de ontwerp- en uitvoeringswerkzaamheden kunnen zich feiten voordoen die na de feitelijke datum van oplevering resulteren in een gebrek in het werk en eventuele schade. Of de opdrachtnemer aansprakelijk gesteld kan worden, hangt onder andere af van de keuze die is gemaakt in artikel 13 van de Model Basisovereenkomst. De reden van deze aanpassing is de Wet kwaliteitsborging (Wkb) die op 1 januari 2024 in werking is getreden.

    cijfers-voor-blog-09Informatie van de opdrachtgever (artikel 7 MBO en § 3 UAV-GC 2025)

    Als er een verschil is tussen de interpretatie van de opdrachtnemer ten opzichte van de feitelijke situatie kan dat discussie opleveren. Bijvoorbeeld rondom bodemaspecten. De bodemaspecten zijn onderdeel geworden van de algemene bepalingen met betrekking tot informatie van de opdrachtgever. Dit is onderdeel van artikel 7 van de MBO en paragraaf 3 van de UAV-GC 2025.

    In de afstemmingsverplichting van § 4 lid 4 staat dat de opdrachtnemer moet afstemmen op de bestaande toestand. Het kan zo zijn dat de opdrachtnemer daarbij niet kan voortbouwen op informatie van de opdrachtgever, bijvoorbeeld omdat deze informatie ontbreekt. De opdrachtnemer moet dan zelf een inschatting maken van de bestaande toestand. Als dan de werkelijke toestand afwijkt van de toestand die de opdrachtnemer verwacht aan te treffen is in beginsel de opdrachtnemer verantwoordelijk. Als echter de opdrachtnemer kan aantonen dat de toestand, zoals diegene die verwacht aan te treffen, dezelfde is als die een zorgvuldig opdrachtnemer redelijkerwijs had mogen verwachten, dan verschuift de verantwoordelijkheid naar de opdrachtgever.

    cijfers-voor-blog-10Totstandkoming van de overeenkomst (artikel 19 MBO)

    Hoe en op welk moment de overeenkomst tot stand komt tussen de partijen staat in artikel 19 van de MBO. Partijen kunnen kiezen uit de volgende twee manieren:

    • Met de verzending van de ondertekende schriftelijke mededeling van opdrachtverlening door de opdrachtgever.
    • Met de schriftelijke ondertekening van de ingevulde MBO door beide partijen.

    Van deze 10 wijzigingen vallen met name de verplichte proactieve houding van partijen (nummer 1), het onderscheid tussen aansprakelijkheid voor en na de oplevering (nummer 4) en de situatie ten aanzien van het intellectueel eigendom en de uitvindingen (nummer 5) op.

    Aan de slag met de UAV-GC wijzigingen

    Als bron voor dit artikel heb ik de informatie gebruikt die door het CROW, het onafhankelijk kenniscentrum voor infrastructuur, openbare ruimte en verkeer en vervoer is gedeeld. Ben je benieuwd wat deze wijzigingen betekenen voor jouw projecten?

    Neem voor vragen contact met mij op.

    Stel je vraag aan

    Alle mensen

    Stel je vraag aan

    Alle mensen