TwynstraGudde_60jaa_wit
Werken bij

    Waar wij aan werken

    Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.

    Wie we zijn

    Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.

    ‘De Refugee Talent Hub brengt werkgevers en vluchtelingen dichter bij elkaar.’

    Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg

    Recente vacatures

    Slimme en duurzame mobiliteit

    Organisatieadviseur Laadinfrastructuur

    Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....

    Solliciteer nu
    Zorg

    (Ervaren) Adviseur en Projectmanager Zorghuisvesting

    Wil je werken binnen een dynamisch team waarbij je zowel contact hebt met de publieke als de private sector? Wil je meebouwen aan de verdere uitbreiding van een snelgroeiend team met oog voor een goede werk-privé balans? En heb je affiniteit met bouwrecht, aanbestedingsrecht, ondernemingsrecht of...

    Solliciteer nu

    Artikel Bouwen aan een succesvolle campus

    Een succesvolle campus ontwikkelen vraagt een specifieke aanpak. Er zijn er een aantal duidelijke hoofdthema’s waarop elke campus zich zou moeten focussen. In dit artikel, dat gepubliceerd is in Schoolfacilities, oktober 2024, lichten wij deze toe en vertellen over twee goede praktijkvoorbeelden.

    Toegevoegd door Marjan Schuitema op 2 oktober 2024

    Campussen zoals Brainport Industries Campus zijn door een sterke positionering en duidelijke identiteit succesvol. Andere campussen komen niet van de grond. Waar liggen de uitdagingen en kansen voor campussen?

    Wie kiest wordt gekozen

    Om een succes van je campus te maken, is het volgens Marjan Schuitema zaak om allereerst de bouwstenen van de campus helder te formuleren. De vier hoofdthema’s waar deze bouwstenen onder vallen zijn als volgt: visie en positionering,
    samenwerking en organisatie, het ecosysteem en ruimtelijke aspecten. Marjan: 'Visie en positionering komen als eerste. Dat is niet voor niets, want het kiezen van een duidelijke en onderscheidende positionering is één van de succesfactoren.' Dit levert voordelen op: 'Wie kiest wordt gekozen.' Dit geldt voor onder andere bedrijven, organisaties en start-ups. Zij zoeken de nabijheid van een campus met een duidelijke focus.

    Brainport Industries Campus

    Brainport Industries Campus

    Toegang tot talent

    Het belang van de aanwezigheid van kennisinstellingen op een campus kan niet onderschat worden, volgens Marjan. Hierbij geldt dat het hele spectrum aan kennisinstellingen een toegevoegde waarde heeft, niet alleen universiteiten. Deze
    kennisinstellingen zijn aanjagers van innovatie en de toepassing ervan. Daarnaast trekken ze jonge en getalenteerde mensen aan. Het is in de huidige arbeidsmarkt lastig om talent te vinden en te behouden. De nabijheid van een kennisinstelling brengt bedrijven dichter bij deze talenten. Dit maakt het voor bedrijven ook aantrekkelijker om zich op een campus te vestigen.

    Innovaties richting geven

    Een kennisinstelling moet wel bereid zijn tot open innovatie. Marjan: 'Dit is een kernbouwsteen om de innovatie in een campus in gang te zetten.' De aanbeveling is om de overheid, kennisinstellingen en bedrijven met elkaar te verbinden via een innovatieagenda of een programma met concrete doelen. Dit helpt richting te geven aan innovaties. Gedeelde onderzoeksfaciliteiten spelen hierin ook een belangrijke rol. Hier kunnen verschillende mensen elkaar vinden en samenwerken. Verbonden zijn aan een bestaand programma helpt ook bij het verkrijgen van financiering of subsidies. Marjan: 'Zorg dat partijen die innovatief bezig zijn, ondersteund worden in opschaling en financiering. Biedt dit actief aan, bijvoorbeeld bij start-ups.' Tot slot: 'Je wil bereiken dat mensen lang op de campus willen blijven en zich daar gaan bewegen', vertelt Marjan. Zorg daarom voor ontmoetingsplekken binnen en buiten de gebouwen. Stimuleer de ontmoeting nog verder via evenementen en bijvoorbeeld lezingen.

    Media Park: goed voorbeeld 

    Gregor Heemskerk licht twee goede praktijkvoorbeelden uit. 'Het Media Park staat voor een grote uitdaging. Er zijn veel traditionele media zoals radio en televisie gevestigd. Het Media Park richt zich goed op zijn onderscheidende positie. Al decennialang weet iedereen dat Hilversum de stad van de media is. Die positie is heel erg stevig. Er zijn echter kwetsbaarheden. De ontwikkelingen in de media gaan hard en de consumptie ervan is aan sterke verandering onderhevig. Jonge mediabedrijven trekken niet meer automatisch naar het Media Park. Er is voor hen geen noodzaak tot grote studio’s. Ze werken vaak vanuit de stad en maken content met een telefoon.'

    Acteren op verandering

    Omroepen moeten acteren op de veranderingen, aangezien het businessmodel ook begint te haperen: de reclame-inkomsten lopen terug. Hierdoor is de noodzaak tot vernieuwing en opleiden ontstaan. Het Media Park heeft met een aantal koplopers zoals RTL, NOS en STER gewerkt aan een plan van aanpak om aantrekkelijk te worden voor jong talent. Dit heeft ertoe geleid dat het ROC met de opleiding Media Studies en Hogeschool Utrecht zich hier heben gevestigd. Ook de Hogeschool van Amsterdam biedt programmering aan op de campus. Daarnaast zit hier ook het XR Lab. Dit is een samenwerking tussen Mediacollege Amsterdam en Grafisch Lyceum Utrecht. Gregor constateert dat het Media Park stappen maakt om een inspirerende omgeving te maken waar kennisdeling en opleiden ook een plek heeft.

    Media Park Hilversum_Campus voor innovatie en opleiden

    Media Park Hilversum, Foto: Mediapark.nl

    Leerpark Dordrecht

    Gregor: 'Het Leerpark is in 2004 gestart als samenwerking tussen de gemeente Dordrecht en het Da Vinci College. Het is een plek waar het onderwijs en bedrijfsleven leren, werken en innoveren. De kennis van beide velden wordt gebruikt om te werken aan nieuwe toepassingen en technieken. In deze samenwerking maken bedrijven het voor leerlingen en docenten mogelijk om met de nieuwste technologie te werken, bijvoorbeeld met lasrobots. Bovendien werken ze samen aan echte uitdagingen vanuit het bedrijfsleven. Hierdoor ontmoeten bedrijven jonge talenten, maar ze kunnen ook gebruikmaken van hun vaardigheden, kennis en frisse blik bij innovatieprojecten. Bedrijven worden ook buiten het onderwijs op de campus gefaciliteerd om hun innovatief vermogen te vergroten. Dit gebeurt via faciliteiten, zoals verschillende typen ruimtes (productie/kantoor/onderwijs/events), een groot aantal (industriële) installaties, connectiviteit (o.a. 5G) en een mobiel datacentrum. Bovendien hebben de bedrijven via de campus toegang tot grote regionale netwerken.'

    Door een goede uitvraag, kom je er al pratend achter waar wel en geen behoefte aan is bij bedrijven, licht Gregor toe. Zo kan het aanbod goed gestuurd worden. 'De gemeente en de school werken goed samen met gelijke verantwoordelijkheid
    en in een structurele verbinding met het regionaal bedrijfsleven.'

    Het origineel van dit artikel is gepubliceerd in Schoolfacilities in oktober 2024.

    Contact één van de auteurs

    Alle mensen

    Contact één van de auteurs

    Alle mensen