TwynstraGudde_60jaa_wit
Werken bij

    Waar wij aan werken

    Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.

    Wie we zijn

    Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.

    ‘De Refugee Talent Hub brengt werkgevers en vluchtelingen dichter bij elkaar.’

    Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg

    Recente vacatures

    Slimme en duurzame mobiliteit

    Organisatieadviseur Laadinfrastructuur

    Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....

    Solliciteer nu
    Zorg

    (Ervaren) Adviseur en Projectmanager Zorghuisvesting

    Wil je werken binnen een dynamisch team waarbij je zowel contact hebt met de publieke als de private sector? Wil je meebouwen aan de verdere uitbreiding van een snelgroeiend team met oog voor een goede werk-privé balans? En heb je affiniteit met bouwrecht, aanbestedingsrecht, ondernemingsrecht of...

    Solliciteer nu

    Rijkswaterstaat Over-Bruggen: een nieuwe manier van onderhoud contracteren

    Een groot deel van de Rijksbruggen in Nederland heeft te maken met achterstallig onderhoud. De bruggen staan voor de komende decennia in de planning voor vervanging of renovatie, de zogeheten VenR-opgave. Maar sommige bruggen zijn er zo slecht aan toe dat ze niet langer kunnen wachten. Het projectteam Over-Bruggen van Rijkswaterstaat gaat ervoor zorgen dat twintig stalen Rijksbruggen in Zuid-Holland veilig gebruikt kunnen blijven worden tot ze via de VenR onder handen worden genomen. Dat vraagt om een creatieve en vooral effectieve tussenoplossing.

    We richten ons op het uitvoeren van het hoogst noodzakelijke onderhoud om de tijd te overbruggen tot de uiteindelijke vervanging of renovatie (VenR). Dit is een flinke uitdaging, aangezien het om veel objecten gaat binnen een relatief korte periode. In tien jaar tijd moeten twintig bruggen het nodige onderhoud hebben gehad.

    Hierbij gaan we uit van het aanpakken van gemiddeld twee bruggen per jaar. Aan de start is bovendien nog niet precies bekend om welk onderhoud het zal gaan: welke maatregelen en hoeveel werk dat oplevert. Elke brug is een project op zich en kent bij de start de nodige onzekerheden. Maar elke brug als apart project beschouwen en eerst alles uit moeten zoeken, zou te lang duren en teveel van de schaarse capaciteit vergen bij zowel Rijkswaterstaat als de markt. Er zou bijvoorbeeld voor elke brug apart een tender moeten worden uitgeschreven, een tijdrovend en arbeidsintensief traject. Er schuilen, kortom, nogal wat onzekerheden in dit project. De organisatie stond voor een lastig dilemma en vroeg TwynstraGudde om mee te denken over mogelijke oplossingen.

    Raamovereenkomst biedt flexibiliteit

    Adviseurs van TwynstraGudde ondersteunden Rijkswaterstaat met het uitdenken van een strategie, het vormgeven van een contract en de aanbesteding voor de benodigde ingenieursdiensten. Een aanpak die het mogelijk maakt om voortgang te kunnen maken ondanks dat we veel nog niet weten. Wij kwamen tot een voor Rijkswaterstaat nieuwe oplossing vanuit de portfolio-gedachte: een langlopende raamovereenkomst met één partij voor alle bruggen in de scope. Die noemen we: de Adviesorganisatie Over-Bruggen. Door gebruik te maken van een raamcontract hoeft vooraf niet precies vast te staan welke bruggen in welke volgorde worden opgepakt en wat er precies moet gebeuren; dit biedt Rijkswaterstaat de flexibiliteit om in te spelen op de actuele onderhoudsbehoefte van de bruggen. Uitgangspunt is natuurlijk wel dat de bruggen voldoen aan het/de vereisten uit de overeenkomst: de brug in kwestie moet een stalen beweegbare brug zijn. Een raamovereenkomst biedt bovendien ruimte om achtereenvolgend per set van bruggen te bepalen wat er nodig is en maatwerkafspraken te maken over de best passende risicoverdeling.

    Vol inzetten op samenwerking en leerproces

    Veertien van de twintig bruggen zijn inmiddels bekend. De rol van de Adviesorganisatie Over-Bruggen is nu het in samenspraak met Rijkswaterstaat in beeld brengen van de exacte onderhoudsbehoefte per brug en de maatregelen die getroffen moeten worden. Aan de hand van die onderzoeken kan de urgentie worden bepaald en daarmee de volgorde van aanpak. Door de keuze voor één partij voor een lange periode, kan vol worden ingezet op een goede samenwerking en een leerproces ‘over de bruggen heen’ bij zowel het ingenieursbureau als Rijkswaterstaat, zodat opgedane kennis beter benut kan worden in het proces.

    Uitvoeringskennis betrekken

    Op dit moment ondersteunt het team van TwynstraGudde Rijkswaterstaat ook met de strategie en voorbereiding voor de realisatie. Het ziet ernaar uit dat dit op een vergelijkbare wijze met een langdurige raamovereenkomst zal gebeuren. Zodoende kan de aannemer aansluiten bij de samenwerking met het ingenieursbureau en bijdragen aan het leerproces. Het biedt bovendien de mogelijkheid om de aannemer al mee te laten denken bij het definiëren van de onderhoudsmaatregelen. De aannemer heeft de mogelijkheid gaandeweg te ontdekken en te leren welke werkwijzen effectief zijn en kan daardoor naar verwachting met dezelfde capaciteit meer werk verrichten. Dat is nodig, want het project kent urgentie en – zoals gezegd – per brug een korte doorlooptijd.

    Maatwerk per brug

    Door zowel voor de ingenieursdiensten als de realisatie te werken met een raamovereenkomst en steeds per brug een nadere overeenkomst te sluiten, is maatwerk per brug mogelijk en kunnen risicoverdeling en prijzen worden bepaald op een moment dat er voldoende duidelijkheid is per brug. Zo kent deze aanpak dus niet alleen kenmerken van de contractuele portfolio-aanpak, maar ook van een twee-fasen-aanpak. Voorbereiding en uitvoering worden gescheiden door een go/no go-moment: voor de start van de realisatie zal er per brug overeenstemming moeten zijn over de risicoverdeling en prijs. 

    Vaker in de toekomst

    We hebben hiermee samen met Rijkswaterstaat een unicum neergezet. En we denken dat deze manier van contracteren in de toekomst vaker te zien zal zijn. Voor zowel Rijkswaterstaat als de markt biedt deze aanpak een efficiënte, flexibele en toch solide tussenoplossing in de aanloop naar de uitdagende VenR-opgave, waarmee op een effectieve manier kan worden omgesprongen met de grote onzekerheden en waarbij de capaciteit van zowel de markt als Rijkswaterstaat optimaal kan worden ingezet. Op deze manier kan Rijkswaterstaat de uitdagingen van vandaag het hoofd bieden en de aanpak van morgen ontwikkelen.

    Neem contact op met

    Alle mensen

    Neem contact op met

    Alle mensen