TwynstraGudde_60jaa_wit
Werken bij

    Waar wij aan werken

    Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.

    Wie we zijn

    Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.

    ‘De Refugee Talent Hub brengt werkgevers en vluchtelingen dichter bij elkaar.’

    Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg

    Recente vacatures

    Slimme en duurzame mobiliteit

    Organisatieadviseur Laadinfrastructuur

    Laadinfrastructuur. Waar mobiliteit, logistiek, bouw en energie samenkomen. Het is dé randvoorwaarde om de transitie te maken naar emissieloos vervoer en bouwen. Met als doel om de uitstoot te beperken en om de klimaatdoelen te halen, en zo de wereld voor de volgende generatie goed achter te laten....

    Solliciteer nu
    Zorg

    (Ervaren) Adviseur en Projectmanager Zorghuisvesting

    Wil je werken binnen een dynamisch team waarbij je zowel contact hebt met de publieke als de private sector? Wil je meebouwen aan de verdere uitbreiding van een snelgroeiend team met oog voor een goede werk-privé balans? En heb je affiniteit met bouwrecht, aanbestedingsrecht, ondernemingsrecht of...

    Solliciteer nu

    Gemeenten Gorinchem en Molenlanden Aansturing regionale energietransitie in de Alblasserwaard

    De Regionale Energiestrategie (RES) is een onmisbaar onderdeel van de energietransitie, voortvloeiend uit het Nationale Klimaatakkoord. Maar hoe kunnen provincies, gemeenten en waterschappen efficiënt samenwerken om die strategie uit te voeren? De gemeenten Gorinchem en Molenlanden vroegen TwynstraGudde om de coördinatie van de RES Alblasserwaard op zich te nemen. Onze adviseur hielp de verschillende RES-partners om samen tot gedragen aanpakken te komen, ondersteunde bij de benodigde politieke besluitvorming en stuurde het regionale team aan dat de uitvoering begeleidde.

    In de Alblasserwaard, in het zuidoosten van Zuid-Holland, is de energietransitie in volle gang. Bedrijven elektrificeren, agrariërs plaatsen zonnepanelen op hun stallen en energiecoöperaties werken aan windparken. De RES-regio Alblasserwaard bestaat uit de gemeenten Molenlanden en Gorinchem, de provincie Zuid-Holland en het waterschap Rivierenland. Geografisch bestaat de regio uit het grote landelijke gebied van Molenlanden, met twintig dorpskernen, en de stad Gorinchem. De rivier de Lek in het noorden en de Boven-Merwede en snelweg A15 in het zuiden begrenzen de waard. De RES-partners hebben samen het bod gedaan om in 2030 1.150 TJ duurzame energie op te wekken door middel van grootschalige zonnedaken en windenergie. Daarnaast wordt gewerkt aan een toekomstbestendig energiesysteem en aan het isoleren en aardgasvrij maken van woningen en bedrijven.

    Het vraagt veel politieke besluiten en ambtelijke inzet van de samenwerkende overheden om bovenstaande ambities te realiseren. Omdat er tussen de RES-partners veel afhankelijkheden bestaan, is dat een complex proces. Op onderdelen miste de organisatie van de RES Alblasserwaard nog passende strategieën, uitvoeringsplannen en executiekracht. Ook een duidelijke governance- en organisatiestructuur voor de regionale samenwerking moest worden opgebouwd en beheerd. Op het gebied van communicatie en maatschappelijke participatie was veel werk te verrichten om het maatschappelijke bewustzijn over de energietransitie te verhogen.

    Combinatie van kennis en management

    De coördinatie van RES Alblasserwaard vraagt enerzijds om de inbreng van kennis – van de energietransitie en van regionale samenwerking – en anderzijds om effectief team- en procesmanagement, met een dosis politiek-bestuurlijke sensitiviteit. In afstemming met het RES-team en de betrokken overheidsbestuurders formuleerde de adviseur van TwynstraGudde strategieën en aanpakken voor de verschillende pijlers in de Regionale Energiestrategie.

    Regionale samenwerking stond in alle aanpakken centraal. Onze adviseur nam het voortouw bij het samenstellen en aansturen van een slagvaardig RES-team dat verantwoordelijk is voor de inrichting en uitvoering van de energiestrategie. Dit team bestaat uit een combinatie van ambtenaren van de betrokken overheden, diverse ingehuurde sectorale projectleiders, een secretaris en een omgevingsmanager. Daarnaast zorgden we voor soepele samenwerking met andere partijen, zoals regionale bedrijven en maatschappelijke organisaties, het Nationaal Programma RES en het Ministerie van Klimaat en Groene Groei (voorheen Economische Zaken en Klimaat).

    Interventie: raden samen besluiten laten nemen

    Besluitvorming in RES-regio’s is vaak complex, omdat de regio geen overheidslaag is in ‘het huis van Thorbecke’ dat we in Nederland kennen. Om op te treden in regionale opgaves moeten gemeenten, provincies en waterschappen in afstemming met elkaar zelfstandig politieke besluiten nemen om daarmee samen regionale doelen te kunnen bereiken. Randvoorwaarden van de rijksoverheid zijn daarbij vaak van grote invloed.

    In de startperiode van de RES namen de gemeenteraden van Gorinchem en Molenlanden echter afwijkende besluiten over de plaatsing van windturbines in de regio. Daardoor ontstonden frustraties die niet bevorderlijk waren voor de regionale samenwerking en het halen van de gezamenlijke RES-doelen. Dat gold met name voor de realisatie van extra windenergie. In overleg met het RES-team en de gemeenteraden kozen we voor een vernieuwende aanpak: we nodigden de gemeenteraden uit om "gezamenlijk" te vergaderen om nieuwe windlocaties in de regio te vinden.

    Concreet hield dat in dat zij hun eigen vergaderingen organiseerden, zoals wettelijk vereist, maar wel tegelijk, op dezelfde plek en voorzien van gelijkluidende regionale raadsvoorstellen. Zo konden de twee raden argumenten uitwisselen en naar elkaar luisteren, maar toch zelfstandig beslissingen nemen. De constructie is gedurende anderhalf jaar ingezet, bij meerdere opeenvolgende besluitvormingsronden. Het zorgde voor groter wederzijds begrip tussen de betrokken raden en leidde tot beter geïnformeerde besluitvorming. Uiteindelijk werd één van de twee voorgestelde nieuwe windlocaties door beide raden vastgesteld. De komende periode staat provinciale besluitvorming over de windopgave centraal en wordt wellicht nog een locatie toegevoegd.

    Intensieve bewonersparticipatie

    Ter ondersteuning van het besluitvormingsproces over de nieuwe windlocaties, nam onze adviseur het voortouw in de inrichting van een intensief communicatie- en participatieproces. Doel was om inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties bij de regionale windopgave te betrekken. We vroegen directe omwonenden van beoogde locaties om zich te verenigen tot bewonersadviesgroepen en organiseerden diverse gespreksavonden voor hen. We hielden uitgebreide enquêtes onder inwoners en grondeigenaren. Verder onderhielden we intensief contact met bedrijven, energiecoöperaties en andere maatschappelijke organisaties om hun input optimaal in de besluitvorming te kunnen meenemen.

    Waarom TwynstraGudde?

    TwynstraGudde is gespecialiseerd in het coördineren van (regionale) samenwerkingen tussen verschillende partijen. We combineren onze kennis van management met een innovatieve kijk op het bestuurlijk proces. Die frisse blik biedt nieuwe mogelijkheden om de dialoog aan te gaan. Bovendien is de energietransitie een van onze focusgebieden en hebben we ervaring met Regionale Energiestrategieën. Daardoor hebben onze adviseurs de kennis in huis om de uitvoering van een RES in goede banen leiden.

    Neem contact op met

    Alle mensen

    Neem contact op met

    Alle mensen